2 - 2 spillere
90+ min
14+ år
  • krigsspil
  • strategispil
  • Terningspil
  • Fantasy
  • Battlelore 2nd edition

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 26. May 2016

    I Battelore 2nd Edition mødes to hære på slagmarken. Ikke for at slagte modstanderen til sidste mand, men for at opfylde strategiske mål, der varierer fra slag til slag.
    Spillet er baseret på Richard Borgs succesrige Commands & colors-system, og foregår i fantasy-verdenen Terrinoth, hvor også brætspillene Runebound, Descent: Journeys in the Dark og Runewars udspiller sig.

    Spillet består af to dele: opbygning og kamp. Under opbygning sammensætter du din hær, slagmarken dannes, og de strategiske mål i det kommende slag besluttes. Under kamp, som tidsmæssigt fylder mest, tørner hærene sammen, og spillets vinder findes. Som reglen ved at erobre Victory Points (VP).

    Setup

    • Placer brættet midt på bordet.
    • Spillerne beslutter, hvem der spiller henholdsvis Daqan (rød) og the Uthuk (blå).
    • Spillerne tager hver sin fraktions scenario-kort og vælger, hvilket de vil bruge. De afslører samtidig deres kort. De valgte scenario-kort afgør, hvem der bliver startspiller.
    • Brættets terræn opbygges udfra de valgte scenario-kort. Desuden placeres banner-markører.
    • Startspilleren placerer en ford-brik på et af vand-felterne på brættet. Derefter placerer den anden spiller en ford-brik.
    • Nu skal hæren samles. Alle enheder i spillet har en talværdi – kaldet mustering point. En hær består af enheder med en mustering værdi på maksimalt 50. Spillerne kan selv sammensætte deres hær eller bruge en hær sammensat af spillet. Man kan tiltuske sig fem ekstra mustering point ved at tilføje et command-telt til sin hær. Ulempen er, at det giver et ekstra felt på brættet, hvor modstanderen kan score Victory Points (VP).
    • Derpå skal hæren stilles op. Hver spiller tager et deployment-kort for hver af sine enheder. Desuden tager han et antal decoy deployment-kort, så han i alt sidder med 18 deployment-kort. Dem placerer han nu – med bagsiden opad – på de 18 deployment-felter på sin side af brættet (felterne fremgår af scenario-kortet). Når begge spillere har placeret deres kort, vendes de samtidigt, og alle decoy deployment-kortene fjernes.
    • Hver spiller får nu en lore token for hver ubrugt muster point – dog maksimalt fem lore tokens.
    • Endelig udskifter hver spiller sine deployment-kort med de respektive enheders figurer, og så kan kamphornene gjalde.

    Runder i BattleLore

    I BattleLore skiftes spillerne til at være den aktive spiller, der har turen. En spillers tur er opdelt i to faser, der igen er opdelt i en række underfaser.

    1. Main phase
    2. Upkeep phase

    Hver gang begge spillere har haft en tur som den aktive spiller, skal man tjekke, om en af dem har vundet.

    Første fase – angrib

    I denne fase gennemløbes fire trin i nævnte rækkefølge:

    • Command
    • Order
    • Move
    • Attack

    • Command: Den aktive spiller vælger et af sine command-kort, læser kortet højt og lægger det øverst i sin command-kort skraldebunke. Derpå vælger han, om han vil følge kortets instrukser eller give en ordre til én af sine enheder.
    • Order: Den aktive spiller udpeger de/den enhed(er), som han giver ordre. For at en enhed kan få en ordre, skal den være i en sektion af brættet, som command-kortet indikerer. Det gælder dog ikke, hvis spilleren valgte at ignorere kortets tekst og kun give en ordre.
    • Move: Enheder, der har fået en ordre, må nu rykke. Det fremgår af enhedernes reference-kort, hvor langt de må flytte. Der må kun stå én enhed på et felt, og man må ikke flytte gennem et felt, hvor der står en anden enhed. Bemærk, at forskelige typer terræn kan reducerer antallet af felter, dine enheder kan rykke.
    • Attack: Enheder, der har fået an ordre, må nu angribe (se mere om kamp længere nede).

    Fase et er nu overstået.

    Anden fase – oprydning

    Denne fase består af tre trin i denne rækkefølge:

    • Victory Point
    • Draw
    • Lore

    • Victory Point: Den aktive spiller får VP for hvert felt med en banner-markør, hvor en af hans enheder står. Felterne repræsenterer strategisk vigtige områder, og nummeret på markøren viser, hvor mange VP felter giver.
    • Draw: Den aktive spiller trækker et kort fra sin command-kortbunke.
    • Lore: Den aktive spiller må vælge en af følgende tre handlinger: a) Få to lore tokens, b) få en lore token og trække et lore-kort eller c) trække to lore-kort op på hånden og derpå smide et lore-kort i skraldebunken.

    Kamp

    I angrebs-punktet må den aktive spiller udføre et angreb med hver af de enheder, han har givet en ordre denne runde. Et angreb gennemløber følgende tre trin – i nævnte rækkefølge:

    1. Meddel angrebet
    2. Rul terningerne
    3. Udmønt resultatet
      Først når alle tre punkter er overstået, går man videre til næste angribende enhed.

    • 1. Meddel angrebet
      Den aktive meddeler, om enheden foretager et nærkamps- eller afstandsangreb. Han meddeler også, hvilke fjendtlig enhed, angrebet er rettet mod.
    • 2. Rul terningerne
      På den angribende enheds reference-kort står enhedens combat value. Det tal fortæller, hvor mange terninger enheden ruller i sit angreb.
    • 3. Udmønt resultatet

    Terningerne kan vise seks forskellige symboler.

    • Strike: Giver en skade i nærkamp.
    • Cleave: Giver en skade i nærkamp. Er den angribende enhed svækket, giver den desværre ingen skade.
    • Lore: Udløser en lore brik.
    • Heroic: Har ingen effekt i sig selv, men kan udløse særlige egenskaber hos enheden.
    • Morale: Modstanderen skal trække sig et felt tilbage.
    • Pierce: Giver en skade i afstandskamp.

    For hver skade en enhed får, fjernes en figur fra enheden. Når den sidste figur fjernes, er enheden elimineret. Når en enhed er reduceret til en figur, er den svag og dermed mindre effektiv i kamp.
    Særlige enheder består kun af en figur fra start. Du fjerner ikke figurer, når de skades, men modtager i stedet en damage-markør, hver gang de får skade. De enheder dør, når antallet af damage-markører er lig med eller over deres health value. Disse enheder er aldrig svage.

    Hvis den enhed, der blev angrebet, overlevede og står på et felt, der støder op til den angribende enhed, må den angribe tilbage.

    Hvis angrebet dræbte modstanderen, eller tvang den til at trække sig tilbage, må den angribende enhed rykke ind på det felt, som modstanderen stod på. Det forudsætter dog, at de to enheder fra start stod ved siden af hinanden.

    Landskab og bygninger

    Alle ovenstående regler påvirkes af det terræn, som enhederne bevæger sig rundt i. For eksempel skal enheder øjeblikkeligt stoppe, når de bevæger sig ind på et bygningsfelt. Til gengæld er de nu bedre beskyttet og må ignorer den første skade, de modtager.

    Lore-kort

    Lore er et andet ord for magi, der hjælper dig med at besejre modstanderen. Det fremgår af de enkelte lore-kort, hvornår det kan spilles.
    For at kunne spille et kort, skal du betale kortets pris (står på kortets øverste venstre hjørne) i lore-tokens.
    Derpå læser du dets tekst højt og udfører kortets effekt. Når kortet er brugt, lægger du kortet i en skraldebunke ved siden af dine lore-kortbunke.
    • Du må kun spille et lore-kort i din tur. Din modstander må ligeledes kun spille et lore-kort i din tur. Hvis I spiller et kort samtidig, udføres effekten af den aktive spillers kort først.

    Sådan vinder du spillet

    Man kan vinde på to måde:

    • Ved at udrydde samtlige enheder hos modstanderen.
    • Ved at nå 16 VP. Hver gang The First Player begynder, tæller hver spiller sine VP. Hvis en spiller har 16 VP, vinder vedkommende. I tilfælde af lighed fortsætter spillet, indtil en spiller har flest VP, når man tæller.

    Vurdering af Battlelore 2nd edition

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Battlelore er det bedste to spiller-krigspil i den lettere ende af genren, som jeg har prøvet. Spillet er hurtigt lært, men har stadig masser af dybde. Opbygningen af kampkortet og hærene er hurtigt og strømlinet, så det ikke bliver en irriterende langtrækker, man skal igennem, inden slaget går i gang.
    Reglerne er nemme at huske og logiske. Muligheden for at opbygge sine egne hære og finessen med de skiftende sejrskriterier via Scenario kortene sikrer stor variation fra spil til spil. Og selvfølgelig er der også kommet godt med udvidelser, så du har endnu flere tropper at vælge mellem.






    Kommentarer til Battlelore 2nd edition