2 - 5 spillere
180+ min
14+ år
  • temaspil
  • Fantasy
  • Descent

    Jacob Herold af Jacob Herold d. 13. January 2012

    Descent: Journeys in the Dark er dungeoncrawl af den bedste slags, og har rødder i blandt andet Milton Bradleys brætspil HeroQuest fra slutfirserne. I Descent tager én spiller rollen som den onde Overlord, mens op til fire andre spiller ærketypiske fantasyhelte, der med sværd og trolddom skal nedkæmpe det onde.

    Der følger en håndfuld scenarier med grundspillet, der hver især har deres egen lille historie, men der er ikke noget større billede at spille efter – et egentligt kampagne-modul kan findes i et par af spillets udvidelser.

    Setup

    • Der vælges hvem der skal være Overlord og hvem der skal være eventyrer. Den mest erfarne spiller bør være den onde.
    • Eventyrerne vælger deres helte eller trækker dem tilfældigt. Derefter trækker de evner og køber start-udstyr.
    • Et scenarie vælges fra bogen.
    • Spilområdet og den del spillerne kan se til at starte med sættes op af Overlorden

    Selve spillet

    I Descent starter eventyrerne med skiftevis at tage deres tur. De er netop trådt ned i den mørke undergrund, og begynder med at udforske det ukendte område. Når eventyrerne har rykket, er det Overlordens tur.

    Eventyrernes tur består af følgende:

    1. Refresh – Spillerne sørger for at klargøre de af deres kort, der måtte have brug for det.
    2. Equip – Ny rustning eller sværd? Det er her det skal tages på.
    3. Action – Her er selve spillernes handling, der er fordelt på fire underområder, Run, Battle, Advance og Ready, der igen er delt op i to faser. Run lader spillerne løbe det dobbelte af deres normale rækkevidde, og intet andet, mens Battle tillader to x angreb, men ingen bevægelse. Advance er en kombination af bevægelse eller angren og Ready tillader at spilleren bevæger sig eller angriber for derefter at give figuren en ordre. Det kan være et tilrettelagt angreb, en undvigelsesmanøvre eller et angreb, der kan eksekveres mens Overlorden tager sin tur.

    Overlorden har andre muligheder end spillerne:

    1. Collect Threat – Overlorden har adgang til en række fælder og andre fæle kort, der alle skal betales med Threat. Threat pr. runde svarer til antallet af eventyrere i spillet, og kortprisen varierer i sådan grad at der skal spares op til de bedste af slagsen.
    2. Spawn Monsters – I mangel på en egentlig figur at flytte rundt, kontrollerer Overlorden istedet monstrene på banen. Udover dem, der er defineret af banens beskrivelse, kan han fremmane ekstra ondskab ud fra de kort han har trukket.
    3. Activate Monsters – Overlorden bevæger monstrene rundt på banen, som spillerne bevæger deres figurer – omend en smule mere begrænset.

    Figurerne i Descent er af plastik, men holder stilen fra Fantasy Flight

    Sværd og Trolddom

    Efterhånden som eventyrer bevæger sig dybere ind i hulen, møder de adskillige af Overlordens forhindringer. Udover de monstre og forhindringer, der er placeret på banen fra spillets egen side, så har Overlorden adgang til at fremmane monstre og fælder, som han betaler med sine Threat-tokens. Disse trækkes fra en bunke kort, der udgør Overlordens fulde repertoire, og spænder lige fra en lille håndfuld skeletter, til faldlemme over dybe huller med spids og rusten død i bunden. Disse kan spilles på de mest ubelejlige tidspunkter i spillernes ture, og er Overlordens bedste våben mod de påtrængende eventyrere.

    Kampsystemet i Descent fungerer ved at spillerne ruller et sæt af de medfølgende, seks-sidede special-terninger, der svarer til deres grund-værdi i enten Melee, Ranged eller Magic + eventuel bonus fra udstyr og evner. Disse terninger har enten en blank side, hjerter, lyn, et stort X, et tal eller kombinationen af flere af disse. Hjerter indikerer skade, lynene er såkaldt surges der kan bruges til at aktivere specielle egenskaber, krydset betyder at der er ramt ved siden af og tallet føjer til angrebets rækkevidde, hvis det er nødvendigt. Antallet af terninger og farven af dem, er direkte forbundet til typen af angreb samt figurens samlede styrke i denne type. Melee dækker nærkamp, mens Ranged og Magic kan bruges over afstand og er afhængig af at antallet af felter hen til målet svarer til tallene på terninger. Med andre ord, så rulles der både for rækkevidde, skade og meget andet i ét slag. Det kræver lidt overblik at få det hele med, for resultatet skal regnes ud fra både terningerne, evner beskrevet på kortet, tilkøbte evner og udstyr.

    Overlorden har det lidt nemmere, og skal kun rulle det sæt terninger, der er udspecificeret på monsterkortene. Til gengæld får han lov til at rulle flere gange, så lidt let hovedregning kommer man ikke uden om.

    Hvem vinder?

    Spillets udfald afgøres afhængigt af det valgte eventyr. Overlorden skal oftest slå spillerne ihjel, og hver gang det sker, mister spillerne mellem 2 og 4 Conquest Tokens, alt efter hvilken spiller der dør. Spillernes starter med fem af disse og flere kan kun optjenes ved fremgang gennem gennem krypten, hulen eller kælderen. Samtidig er det kun Overlorden der fra starten har adgang til alle informationerne – spillerne må udforske sig frem til målet, mens de undviger de fælder og monstre, som Overlorden rundhåndet deler med dem.

    Evaluering

    Descent er en god mellemting mellem et brætspil og et rollespil – en hybrid, der samler det bedste fra begge verdener uden at sætte for høje krav til skuespillerevner eller fantasi. Det kan være en smule kompliceret og anbefales derfor ikke til de yngste papskubbere – men med et par velvoksne drenge i familien kan det sagtens bruges til noget sværdsvingende familiehygge. Ellers er det primært henvendt til den lidt ældre aldersgruppe, der synes det er fedt at svinge med sværd, slynge om sig med magiske formularer eller bare elsker sidde og gnægge ondt, mens dybe huller åbner sig under de stakkels eventyrere.

    Med sine mange små figurer, ligner Descent en kampscene fra et rollespil, og det er heller ikke helt forkert. Selvom spillet kan ende med at gå op i store mængder terningerul, er der stadig masser af underholdning at finde i de medfølgende eventyr, og der er adskillige ekstraeventyr at hente i de fem store udvidelser, der indtil videre er kommet – samt en bog sprængfyldt med nye eventyr. To af udvidelserne tilføjer endda mulighed for at spille en hel kampagne, hvor eventyrerne arbejder sig gennem en hel verden af farer og trusler. Det bliver også en del sjovere for den spiller, der tager posten som Overlord, for han får mulighed for at udvikle sin egen figur og trække i trådene i langt højere grad end i grundspillet. Kampagnerne tilføjer en helt ny dimension til spillet, men er også enormt tidskrævende og skal spilles over adskillige gange, og kræver at de samme mennesker kan finde ud af at dukke op til hver session – især ham der er Overlord. Der er så meget pap i grundspillet og hver eneste udvidelse, at det sætter høje krav til sorteringsevnerne for hver eneste udvidelse der tages i brug. Grundspillet alene har 180 papkort, mere end 500 paptokens, 61 stykker papdungeon og omkring 80 umalede plastfigurer – 20 af dem repræsenterer startudvalget af spillerfigurer.

    Som det er kutyme med spil fra Fantasy Flight Games er der en flersidet PDF-fil tilgængelig med smårettelser på den officielle side for Descent.

    Det skal også nævnes at Fantasy Flight i skrivende stund arbejder på en ny udgave af Descent, der efter sigende skulle gøre spillet lidt mindre tungt og langt mere tilgængeligt. For dem der allerede har Descent og den store bunke udvidelser, vil der udkomme et tillæg, der opdaterer eksisterende udgaver til det nye regelsæt – det kan der læses lidt mere om i vores tidligere nyhed om det.






    Kommentarer til Descent