2 - 6 spillere
120+ min
12+ år
  • temaspil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Super Dungeon Explore

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 31. August 2012

    Den gamle mand kigger dig dybt i øjnene, da du træder ind i hans hule. I sin ene hånd har han et sværd, som han rækker ud mod dig…
    "Det er farligt at gå alene. Her, tag dette…"

    Denne klassiske scene fra det første Legend of Zelda spil ville ikke være helt ude i hampen at forestille sig, kunne have fundet sted i tiden lige før Super Dungeon Explore går i gang. De onde monstre har indtaget det nærliggende hulekompleks, og det er op til dig og din gruppe af gæve eventyrere at nedkæmpe dem!

    Super Dungeon Explore er et super nuttet spil, der er bygget over gamle videospil fra 1980’erne – specielt spilklassikkeren Gauntlet er en klar inspiration i dette brætspil, hvor din gruppe af helte skal slå sig vej igennem et system af huler og grotter, fyldt med monstre, udstyr og skatte, for at destruere de magiske indgange, monstrene har til din verden, for til sidst at møde det store Boss-monster, der har korrumperet det ellers fredelige område med sin ondskab…

    Figurene skal limes

    Det er vigtigt at have for øje, at Super Dungeon Explore ikke er et spil, man uden videre køber og tager med hjem, for at pakke det ud og spille det. Spillets 55 miniaturefigurer skal limes sammen, inden de kan bruges. Der er mange små dele i disse figurer, så det kræver fingerfærdigheder – og så er det ikke noget, man må overlade til de helt små i familien.

    Opsætning af Super Dungeon Explore

    Start med at vælge en sværhedsgrad. Der er tre sværhedsgrader:

    • 8-bit. Den nemmeste sværhedsgrad for heltene. Tag 2 helte og to spilleplader frem
    • 16-bit Tag tre helte og tre spilleplader frem.
    • Super Den sværeste sværhedsgrad for heltene. Tag fem helte og fem spilleplader frem.

    Vælg en spiller, der skal styre de onde monstre: Den rolle hedder i Super Dungeon Explore “Consul”. På hver spilleplade skal consul-spilleren placere et spawning pit (den figur, hvor du skal hidkalde monstre fra) og en skattekiste.

    De andre spillere styrer heltene og tager det karakterkort, der hører til hver helt. Her står påført alle heltens evner og forskellige andre vigtige informationer.

    Bland de to kortbunker med Loot- og Treasure-kort, og placer dem på brættet med felter til det. Læg en skades-tæller på første felt af den yderste bane (den med kranierne og 8-bit, 16-bit og Super skrevet på felterne) og læg en anden tæller på den inderste bane (den, hvor der står LOOT! på nogle af felterne).

    Heltene placerer en “Start”-brik på en af pladerne, maks fire felter fra en af dørene, der rører ydersiden af spilleområdet: Rundt om denne brik skal de placere deres helte. Og så er I klar til at begynde.

    Sådan spilles Super Dungeon Explore

    Målet med spillet er for consul-spilleren at slå alle heltene ihjel, mens heltene forsøger at destruere alle portalerne, monstrene kommer fra – de såkaldte spawning points – for til sidst at slå den store drage ihjel.

    Super Dungeon Explore bliver spillet over mange runder, der hver især er delt ind i to faser – først en spawn fase, hvor consul-spilleren hidkalder onde monstre, og derefter en action fase, hvor consul-spilleren og heltene skiftes til at aktivere monstre.

    Hidkald monstre i spawn fasen

    Det første der sker i turen er, at Consul-spilleren skal hidkalde flere monstre. Hvert monster-kort har i højre side påført et kranie med et tal bagved. Dette tal fortæller, hvor dyrt det er for consul-spilleren at hidkalde det pågældende monster. Fra hvert spawning point kan du hver runde hidkalde monstre med en værdi af 4 kranie-point.

    Rul initiativ – og så i gang!

    Før selve action fasen går i gang, er der tid til at finde ud af, hvem der starter. Heltene vælger en helt, og consulen vælger et monster. Kig på de to udvalgte figures oversigtskort og find værdien WILL. Hver spiller tager det antal terninger, der står ud for den værdi – oftest en blå og en rød terning – og rul dem. Den figur, der ruller flest stjerner, har vundet initiativet for denne runde og bestemmer, om det er heltene eller consul-spilleren, der får lov til at starte runden.

    Tid til ballade i action fasen

    I action fasen sker alt det spændende. Spillet skifter imellem at være en helts tur og consul-spillerens tur. I heltenes tur er det kun én helt, der bevæger sig, og når consul-spilleren får sin tur, aktiverer han monstre, der til sammen har en værdi af fire kraniepoint. Hver figur kan kun blive aktiveret én gang i runden.

    Hvert karakterkort (både monstrene og heltene) har øverst til højre to værdier stående: Tallet længst mod venstre er heltens bevægelsespoint, mens tallet længst mod højre er heltens evnepoint.

    Helten har nogle forskellige evner, og dem finder du på nederste halvdel af kortet. Tallet, der står i starten, fortæller dig, hvor mange evnepoint det koster at bruge evnen. Du kan bevæge dig og bruge dine evner i et væk – altså, du kan godt gå et skridt, bruge en evne, gå tre mere, bruge en ny evne, og til sidst gå lidt mere. Det er helt op til dig.

    Kamp i den lille grotte

    Kamp foregår ved at en spiller annoncerer, at en figur vil angribe en anden figur. Angriberen ruller det antal terninger, der står ved under ordet Attack i højre side af karakterkortet – plus eventuelle terninger fra evner, udstyr eller lignende. Forsvareren ruller det antal terninger, der står under Armor i højre side af kortet. Hvis der er en hvid terning, tæller det som én automatisk succes.

    Den, som har rullet højest antal stjerner på de terninger, man ruller, har vundet slaget. Hvis det er angriberen, giver han skade – hvis det er forsvareren, sker der ingenting. Hvis de to spillere har rullet lige mange stjerner, vinder forsvareren, og angrebet har altså ingen effekt.

    Hver gang en figur har skadet en anden figur (uanset hvis figurer, det er) skal consul-spilleren bevæge den lille brik på skades-tælleren på det bræt, hvor alle kortene ligger på. Hver gang tælleren når til et kranie, får consul-spilleren en kranie-brik, der giver et ekstra kraniepoint, næste gang han skal hidkalde monstre.

    Hver gang en spiller giver et points skade, rykker spillerne den lille brik der ligger på loot-tælleren på samme bræt. Hver gang den når et felt, der står “LOOT!” på, får spillerne et kort fra bunken med loot kort. Det er forskellige stykker udstyr, som heltene kan tage på.

    Afslutningen af runden

    Det sidste der sker i runden er, at spillerne kan få lov til at tage nyt udstyr på, så de er klar til næste runde.

    Sådan slutter spillet

    Spillet kan slutte på to forskellige måder:

    1. Hvis spillerne får destrueret alle de spawning points, som consul-spilleren har placeret, skal consul-spilleren i starten af næste runde hidkalde den store drage. Det kan han også gøre, hvis skades-tælleren når hele vejen til enden af banen. Hvis spillerne slår dragen ihjel, har de vundet.
    2. Hvis alle spillerne dør, har consul-spilleren vundet.

    Vurdering af Super Dungeon Explore

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Super Dungeon Explore er, på godt og ondt, brætspilsversionen af gamle videospil fra tiden omkring den første Nintendo konsol; der er masser af monstre, dine helte skal slå ihjel, masser af udstyr at give dem på, og masser af evner at forholde sig til.

    Spillet kunne godt trænge til en lidt mere skarp regelbog; nogle af evnerne står ikke rigtig forklaret i regelhæftet, men skal i stedet læses på helte kortene, så man kan spilde lidt tid på at lede efter tingene.

    Men er man til god, gammeldags dungeon crawling uden så mange dikkedarer, men med en god portion nuttethed proppet oveni, så er der megen god underholdning at hente i Super Dungeon Explore.






    Kommentarer til Super Dungeon Explore