2 - 2 spillere
40+ min
10+ år
  • abstrakte spil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Ortus

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 14. November 2013

    Som overhoved for en gammel klan, har din familie, så langt tilbage alle kan huske, delt magten i jeres land. Nu har du endelig fået nok militærstyrke, så du kan tage kampen op mod den klan, der har magten over den anden halvdel af landet. I mødes ved solopgang ved den ældgamle arena – og kun én klan kan vinde.

    Ortus er et taktisk, nærmest abstrakt, spil for to personer. Spillet minder en del om skak, hvor forskellige brikker har forskellige evner.

    Opsætning af Ortus

    • Start med at dele brikkerne imellem de to klaner. Du kan se forskel på de små mærker, der er på brikkerne. Hver klan skal have to brikker af hver farve – altså otte i alt.
    • Tag en klan hver, og sæt alle brikkerne op i de farvede Haven-felter på brættet. De forskellige brikker har forskellige evner, så det er en god idé at fordele dem ud på brættet.
    • Tag en energimarkør og en Guide-brik, og læg dem nær brættet.
    • Vælg, hvem af jer, der skal starte.

    I er nu klar til at spille Ortus.

    Sådan spilles Ortus

    I Ortus gælder det enten om at besejre dine modspillers klanmedlemmer, så du kan få din Guide-brik ind i midterfeltet. Du kan også vinde ved at kontrollere fem af de strategisk placerede Energi-brønde.

    Ortus bliver spillet over flere runder, der hver især har fire faser. I denne gennemgang ser vi i første omgang på basis-spillet. Længere nede kan du læse hvilke specielregler, der gør sig gældende i det avancerede spil.

    Hver spiller tager sin tur færdig, før næste spillers tur går i gang.

    Første fase – indsamling

    I

    indsamlingsfasen tæller du, hvor mange energibrønde, du har brikker stående på. Antallet fortæller, hvor meget energi, du tjener ind. Note: i første tur får første spiller kun syv energi.

    Antal brønde Energi
    0 14
    1 18
    2 22
    3 25
    4 28

    Energi, du ikke har brugt i en tidigere runde, går tabt. Du tjener altså ikke noget på, at lade være med at bruge al din energi.

    Anden fase – manøvrering

    Nu er det tid til at begynde at indsamle den energi, du tjente i første fase. Energi kan bruges til tre ting: At bevæge sig, at angribe eller at forsvare sig mod angreb. I anden fase foretager du angreb og bevæger dine brikker rundt.

    Alle brikker på brættet, kan bevæge sig én gang. De kan ligeledes angribe én gang.

    For at bevæge en brik, rykker du den fra et felt til et andet – logisk nok. Du kan ikke rykke igennem Core-feltet, midt på brættet, og du kan ikke rykke igennem felter, der står andre brikker på. Du skal betale et energi-point, for hvert felt, du bevæger dig igennem.

    Angrebstyper

    Der findes tre typer angreb i Ortus. Basisangrebet er Strike, hvor en brik angriber en, der står ved siden af den. Angrebet koster ingen energi, og har en angrebsstyrke på 3. Det betyder simpelthen, at din modstander kan betale tre energi, for at forsvare sig mod dit angreb.

    Derudover

    findes også Ranged-angrebet, hvor du angriber over en afstand. Dette angreb kan kun udføres af de gule og røde brikker, som repræsenterer vind- og ild-krigere. Man kan ikke lave et Ranged-angreb på en brik, der står på et felt ved siden af dit. Man betaler en energi for hvert felt, ens angreb skal bevæge sig over (inklusiv feltet, det ender i). Angrebet har en angrebsstyrke på fire.

    Det sidste angreb i basisspillet er Charge-angrebet, som bruger både din bevægelse og angreb for brikken. Dette angreb kan kun udføres af de blå og de grønne brikker, som repræsenterer vand- og jord-krigere. Du rykker din brik, og betaler en energi per felt, du bevæger den igennem. Brikken skal ende i et felt, der er ved siden af en anden brik, som altså bliver angrebet. Et Charge-angreb har en angrebsstyrke på fem.

    Guiden

    Hvis det lykkedes dig, at slå en af modstanderens brikker ud, må du rykke din lille guidebrik ét felt mod Core-feltet i midten af brættet. Hvis din Guide-brik når ind i dette felt, har du vundet spillet. Din guide blokerer ikke for angreb eller bevægelse.

    Tredje fase – returnering

    I den tredje fase, må du returnere dine brikker, der er slået ud. Du må stille dem i din Haven. Hvis din Guide har rykket sig ud på brættet, må en af dine brikker stå på den.

    Fjerde fase – forsvar

    Når du er færdig med tredje fase, er det tid til at næste spiller går i gang med sin første fase. Din fjerde fase er nemlig en forsvarsfase, hvor du kan bruge energi, på at forsvare dig mod din modspillers angreb, ved at bruge energipoint.

    Spillets afslutning

    Spillet slutter, når en af spillerne kontrollerer fem energibrønde, eller har rykket sin Guide ind på Core-feltet.

    Det avancerede spil

    Når du har fået reglerne til basisspillet ind under huden, kan du kaste dig ud i de avancerede regler. De fleste regler (eksempelvis hvordan man vinder, og basisreglerne for bevægelse og Strike-angrebet) er som de plejer. Hver type trop har sine egne specielle regler, som vi kort vil opridse herunder.

    Vind

    De gule brikker, som er vind-krigerne, kan ikke længere bevæge sig som i det normale spil. De har en evne, som hedder Path of the Kite, hvor de kan bevæge sig i én lige retning, indtil de rammer en væg, en anden brik eller Core-feltet. Denne form for bevægelse koster ingen energipoint.

    Vindkrigernes angreb fungerer ligesom det almindelige Ranged-angreb.

    Jord

    De grønne brikker er jord-tropperne, der ikke kan ses af andre typer brikker. En jord-kriger kan altså ikke blive angrebet, med mindre en af angriberens jordbrikker står i en lige linie ud for jord-brikken, og kan se den.

    Jord-brikkerne har en særlig form for Charge-angreb, hvor du betaler to energi for hvert felt, du vil bevæge dig igennem. Til gengæld har angrebet en angrebsstyrke på seks.

    Vand

    De blå brikker er dine vand-krigere. Vand-krigerne har to forskellige typer angreb. Det første angreb er et angreb, der angriber alle modstandere, på felter ved siden af dig – du kan altså potentielt angribe seks modstandere med dette angreb. Angrebet koster ingen energi, og har en angrebsstyrke på tre.

    Det andet angreb er lidt særligt. Du laver et Charge-angreb, og hvis din fjende dør, fortsætter angrebet som et Ranged-angreb i en lige linie. Næste brik, der bliver ramt, skal forsvare mod en angrebsstyrke på 3. Hvis næste brik også bukker under, fortsætter angrebet længere – og hvis endnu en brik bliver ramt, skal denne nu forsvare sig mod et angreb med angrebsstyrke 1.

    Ild

    De røde brikker er ild-tropperne, som har et angreb og en forsvarsevne. Hvis to ild-brikker har udsigt til samme brik i en lige linie, kan de lave et fælles Ranged-angreb mod denne brik. Deres fællesangreb har en angrebsstyrke på fire, men koster ingen energi.

    Deres forsvarsevne er igen lidt særlig. Hvis to røde brikker har udsigt til hinanden i en lige linie, bliver alle angreb mod dem reduceret til angrebsstyrke to. Hvis de derudover kan se en af dine andre brikker i en lige linie begge to, gælder deres forsvarsevne også for denne brik.

    Vurdering af Ortus

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    I sit basisspil er Ortus en meget strategisk affære, der efter et par spil bliver en kende ensformig. Når man tilfører de avancerede regler (hvilket sagtens kan gøres én type brik af gangen, hvilket reglerne også nævner som en god løsning) bliver spillet meget mere udfordrende og lever pludselig op igen.

    I introduktionen nævner jeg skak som en inspirationskilde, og det holder meget godt vand. Spillet er – baggrundshistorien til trods – helt klart et totalt abstrakt spil, af den type, hvor alle ens informationer er offentligt tilgængelige fra start. Der er bunker af strategi, og hvis det er din kop te, er Ortus en ny teblanding, der er værd at smage.

    OBS: Denne gennemgang af Ortus er lavet ud fra en håndlavet kopi. Billederne af spillet repræsenterer altså ikke nødvendigvis det færdige resultat af det spil, man kan købe.






    Kommentarer til Ortus