2 - 5 spillere
120+ min
12+ år
  • krigsspil
  • strategispil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Small World Underground

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 30. October 2012

    I Small World Underground styrer du din fantasyrace for at få kontrol over felterne på kortet over det mørke undergrundslandskab. Du myldrer ind fra kortets kanter – erobrer så meget land, som dine brikker kan gabe over. Du slår fjenderne væk fra deres land, og du bliver selv slået væk fra dine områder. Når du synes, dine tropper er lidt for tynde i rækkerne, lader du civilisationen forgå, vælger en ny race og stormer ind over kortet igen.

    Hvis det lyder bekendt, er det med god grund. Small World Underground er langt hen ad vejen mere af det gode fra det allerede kendte Small World, men med et par enkelte twists, der gør oplevelsen til en helt anden.

    Hvad handler Small World Underground om?

    Spillepladen til Small World Underground er inddelt i felter, som det gælder om at kontrollere. Hvert landområde, som du har folk stående på, giver dig et point, når din tur slutter. Din race kan have yderligere måder at få flere point på, men hovedreglen er, at man samler victory points.

    Opsætning

    • Brættet er lavet i forskellige varianter, så det passer til antallet af spillere. Find den korrekte størrelse kort til antallet af spillere ved at finde tallet, der står i øverste hjørne af brættet.
    • Giv hver spiller fem mønter. Mønterne er dem, du skal bruge for at vinde spillet… så mønter = point.
    • Læg dark mountain pap-markører på kortet på de steder, der er markeret med bjerge
    • Læg brikker med de unavngivne monster-racer på felterne med deres ikon. Disse er tidligere beboere af underverdenen, som effektivt gør de felter sværere at indtage.
    • Bland de blå papbrikker med spørgsmålstegn på – de skal placeres på de samme felter som de unavngivne monster-racer. Disse brikker indeholder enten et righteous relic eller et popular place – altså ting og steder, der giver ejeren specielle evner. Se oversigten over disse i regelhæftet.

    Vælg race

    En race består af to papbrikker – en der fortæller hvilken race, du spiller (kultister, levende flammer, gnomer osv.) og en evne-brik, der fortæller hvilken særlig evne, dit folk har. Det kan være at de er eventyrlystne, udødelige, fiskere osv.

    Alle evner kan altså kombineres med alle racer – og det giver en masse skøre kombinationer, og en stor del af spillet ligger faktisk i evnerne hos racerne (mere om dem senere).

    Start med at lægge 5 racer efter hinanden og par dem med 5 evnekort ved siden af brættet. (Den 5. række er samtidig stakken med ikke tilgængelige racer og evner.) Dette er de racer, du kan vælge mellem, når spillet starter.

    Hvis du ønsker at spille med den race, der ligger øverst i rækkefølgen, tager du den over til dig – hvis du derimod har kigget dig varm på en race længere nede i rækken, må du betale en mønt på hver af de racer, du springer over for at komme ned til den, du vælger.

    Der er helt klart kombinationer af racer og evner, der er værd at gå efter – men det er en afvejning af hvor mange mønter (point), man vil af med, for at få en bedre race.

    Når en race er valgt, flyttes de tilbageværende racer og tilhørende evner et felt op, således at alle spillere altid har 5 valgmuligheder.

    Netop den unikke race/evne kombination gør, at man aldrig keder sig, da især evnerne er helt unikke. Nogle er baseret på brutal hærgen, som efterlader racen døende efter kun et par runder, mens andre fokuserer mere på en defensiv taktik og lang levetid. Selv navnekombinationerne er tit herlige og medfører et grin, f.eks. flyvende skeletter, sump-troldmænd eller søfarende trolde.

    Runderne

    I første runde skal du myldre ind på kortet. Du må indtage felter fra brættets kant, og når du først har fodfæste på kortet, skal du angribe videre fra det felt.

    Med brikkerne fra hånden peger du det område ud, som du ønsker at indtage og finder det korrekte antal tropper i din hånd og placerer på kortet. Se reglen om kamp nedenfor.

    I efterfølgende runder (efter oprydning, se nedenfor), samler du alle brikker op fra dine felter på nær ét pr. felt, og kan så angribe med disse.

    På et tidspunkt (efter et par runder) står dine tropper på så mange felter, at den mængde tropper, du får op i hånden, når runden starter, gør at du ikke rigtigt kommer videre. Det er her, du kan overveje at opgive dit folk – lade dem gå i historiens glemmebog (decline) for runden efter at starte op på en ny race fra rækken ved siden af brættet.

    Når du tager en ny race, lader du dine gamle brikker ligge på brættet – du kan ikke rykke med dem, men du får stadig point for dem senere.

    Over floden

    I Small World Underground er der en flod, der deler den lille verden på midten. Man kan godt gå over floden – men for at gøre det, skal du placere én brik i floden. Denne brik får du så tilbage, så du kan sætte den et nyt sted, under oprydnings-fasen (se nedenfor).

    Kamp i den lille verden

    At indtage et felt på kortet kræver 2 brikker for feltet og yderligere 1 brik pr. papbrik, der ligger på feltet.

    Reglen er den samme, hvis en modstander skal tvinges væk fra et felt – altså du skal kunne lægge 2 brikker først + dernæst ligeså mange brikker, som fjenden har stående.

    Terningen

    Kamp indtil nu er et simpelt spørgsmål om at tælle – men på dit sidste udfald i din runde kan du prøve at angribe, uden at have det fornødne antal brikker. Kun på dette sidste angreb må du rulle den særlige terning, der følger med brætspillet.
    Terningen er en 6-sidet terning, der er blank på 3 sider – og har styrke 1, 2 og 3 stående på de sidste felter.

    Du kan altså være heldig lige at få mangedoblet din styrke – men kun på dette ene angreb.

    Når et felt indtages, mister fjenden 1 brik (ud af spillet) .. resten får han i hånden og må placere dem på kortet (i sine tilbageværende felter) efter kampen.

    Oprydning efter kampene

    Efter kampene må du re-positionere dine tropper – så her samler du alle dine brikker op, på nær en brik på dine felter… og fordeler dem, du har i hånden på de felter, som fjenderne kunne tænke sig at gå efter.

    Hvordan vinder man Small World Underground?

    Spillet er på tid – hver runde rykker man en runde-markør, så man på forhånd ved, hvornår spillet vil slutte. Det væsentligste i den forbindelse er at nå at lade sin civilization forgå og få en ny på banen i korrekt timing i forhold til slutningen på spillet.

    Hver gang din runde slutter, får du mønter svarende til antallet af felter, som din aktive race og den race, du har i forfald, står på.

    Vurdering af Small World Underground

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Small World Underground er et godt spil, og fungerer som et glimrende kom-i-gang spil for spillere, der ikke er benhårde strateger eller “lænestols-generaler”. Spillet er hurtigt, enkelt og man føler ikke, at man kommer ubehjælpeligt bagud, hvis man begår en fejl, for man kan altid droppe sin aktive race og tage et nyt rush med en ny.

    Samtidig fungerer spillet som en slags udvidelse til det oprindelige Small World – du kan blande de fleste af racerne og evnerne sammen til et stort spil, og der er en lille guide bagi regelhæftet, der forklarer hvilke typer land, der svarer til hvilken.






    Kommentarer til Small World Underground