2 - 4 spillere
30+ min
7+ år
  • børnespil
  • Regler på dansk

    Ponder

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 20. September 2011

    Når tudser konkurrerer, så gælder alle kneb. Kan man skubbe modstanderen i vandet, er det helt o.k. I tudseløb er det kun førstepladsen, der tæller.

    Ponder virker ved første øjekast som en variant over gode gamle Kinaskak. Det gælder nemlig om først at få dine brikker tværs over spilbrættet.

    Forberedelse

    • Placer samtlige åkandeblade på felterne med åkandestængler.
    • Hver spiller vælger en farve og tager bevægelseskortene i samme farve. Kortene blandes og det øverste kort vendes og lægges på det matchende farvefelt på spilbrættet.
    • Alle spillerne kaster deres tre tudser. Spilleren med flest ‘stående tudser’ begynder. Står to spillere lige, kaster de tudserne igen. Herefter placeres tudserne på den startbred, der har en firkant, der har samme farve som ens tudser.

    Selve spillet

    Hvert træk i spillet består af tre trin:

    1. Flyt et åkandeblad
    2. Flyt en tudse
    3. Vend et nyt bevægelseskort

    1. Flyt et åkandeblad

    Man må kun flytte et åkandeblad, der er i nærheden af ens tudser. Det vil sige et af de ni omkringliggende felter. Åkandeblade må flyttes til et hvilket som helst ledigt felt på brættet. Åkandeblade, som støder op til dine tudser på startbredden, må gerne flyttes. Derimod må åkandeblade, som støder op til tudser, der har nået den modsatte bred, ikke flyttes.

    2. Flyt en tudse

    Dit bevægelseskort viser, hvordan du må flytte en af dine tudser i dette træk. De fleste kort giver dig mulighed for at flytte mange felter. En tudse må kun hoppe på felter med åkandeblade. Man må ikke hoppe over andre tudser på vejen, men gerne lave en tackling. Nogle kort gør, at du automatisk vinder en tackling.
    Hvis ens tudser ikke kan nå et åkandeblad, tvinges en af dem til at ro. Tudsen må ro det åkandeblad, den sidder på, et felt i en hvilken som helst retning.

    Sådan tackler du
    Du kan forsøge at smide en modstander af dens åkandeblad, hvis den er i din tudses bane. I så fald skal du kaste din tudse som en terning:

    • Hvis tudsen ligger på på siden eller ryggen, vinder angriberen. Tudsen anbringes på åkandebladet, mens den tabende tudse placeres på et ledigt åkandeblad et felt væk i en hvilken som helst retning.
    • Hvis tudsen står op, taber den angribende tudse. Den forsvarende tudse bliver siddende på åkandebladet, og den angribende tudse placeres – af ejeren af den forsvarende tudse – på et ledigt åkandeblad, et felt væk i en hvilken som helst retning.
    • Hvis tudsen lander på maven eller på næsen, taber den forsvarende tudse, der sættes tilbage på startbredden. Vinderen sidder nu på åkandebladet.
      Nogle bevægelseskort gør, at du automatisk vinder tacklinger.

    3. Vend et nyt bevægelseskort

    Et træk afsluttes altid med, at man trækker et nyt bevægelseskort. Hvis du løber tør, blandes de anvendte kort igen til en ny bunke.

    Vinderen

    Den spiller, der først får alle sine tudser over på den modsatte bred, vinder.

    Vurdering af Ponder

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Ponder er en blanding af held (hvilke kort trækker du) og strategi (planlæg dine træk i forvejen og få placeret tudser og åkandeblade optimalt). Det appellerer dog nok mest til de helt små familiemedlemmer.

    Ponder blev kåret som årets familiespil 2010 i Sverige. Spillet er nemt at gå til, og udgiveren har lavet en videodemonstration af spillet (www.m-demo.com/ponder/rules) til dem, der ikke gider læse regler.

    Nomineret til Guldbrikken 2011 i kategorien årets familiespil.






    Kommentarer til Ponder