2 - 4 spillere
20+ min
5+ år
  • børnespil
  • The Magic Tower

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 11. September 2014

    I The Magic Tower – Det fortryllede tårn – kæmper troldmanden mod Robins hold om at være den første til at befri prinsessen i tårnet. En spiller er troldmanden, der har den store fordel, at han ved, hvor nøglen til tårnet er gemt. De øvrige spillere styrer Robin, som har den fordel, at han kan begynde med at lede efter nøglen med det samme, mens troldmanden først skal vandre et stykke vej.
    Sejren er dog ikke hjemme, når nøglen findes. Tårnet har nemlig seks nøglehuller, og kun ét af dem er det rigtige.

    Setup

    • Saml tårnet.
    • Placer den store spilleplade i æsken og fordel de 16 papbrikker på hullerne i spillepladen – motivet skal vende opad.
    • Anbring prinsessen i tårnet – pres forsigtig ned, indtil du kan høre, at hun klikker på plads.
    • Placer den lille spilleplade op ad æsken – stien skal føre hen til døren.
    • Troldmandsbrikken sættes på den lille spilleplade – på det felt der er mærket med en stjerne.
    • Beslut hvilken spiller, der skal være troldmanden. Resten af spillerne er på Robins hold. De lukker alle øjnene, så troldmanden i hemmelighed kan placere nøglen i et af de 16 huller på den store spilleplade.
    • Troldmanden får terningen med symboler, de andre spillere bruger tal-terningen. Giv den til spilleren til venstre for troldmanden. Denne spiller placerer også Robin-brikken på et af de fire feltet markeret med en prik på den store spilleplade.

    Sådan spiller du

    Begge terninger rulles samtidig. Den figur, der vises på symbolterningen, rykker først – blå er troldmanden, rød er Robin. Talterningen viser, hvor langt figuren må rykke. Derpå må den anden rykke. Derpå giver Robin-spilleren talterningen videre til næste spiller i urets retning.
    Hvis den anden figur spærrer det felt, man skal flytte til, flytter man sin figur over figuren til næste ledige felt.
    Når en af holdene finder nøglen, tager man nøglen op og lægger brikken tilbage med bagsiden opad. Derpå prøver man at befri prinsessen ved at åbne et af de seks nøglehuller.
    Springer prinsessen ud, har du (eller holdet, hvis du er Robin) vundet, ellers flyttes troldmanden tilbage på sit startfelt. Robins hold lukker øjnene, mens nøglen på ny gemmes. Den må ikke gemmes på et felt, hvor den før har været skjult.

    Hvem vinder

    Det hold – troldmanden eller Robin – der får prinsesen til at springe ud af tårnet, vinder.

    Vurdering af The Magic Tower

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Spillet blev kåret som årets børnespil – Kinderspiel des jahres – i 2013, og det signalerer jo, at der er tale om kvalitetspap i børnehøjde. Og det er helt korrekt. Spillet er lavet i kvalitetsmaterialer og er samtidig yderst underholdende for børnene. Der er spændingen i jagten på nøglen, og – når man så endelig finder den – om man vælger det rigtige nøglehul.
    Ikke mindst rollen som troldmand er et hit hos børnene. Der er noget meget fascinerende ved at vide noget, som de andre – ikke mindst voksne – ikke ved.






    Kommentarer til The Magic Tower