2 - 5 spillere
45+ min
12+ år
  • familiespil
  • strategispil
  • Worker Placement
  • Western
  • Relateret læsning


    Deadwood

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 16. March 2012



    Jernbanen er på vej mod den lille by Deadwood, og med jernbanen kommer også enden på dine glade dage som lovløs i det vilde vesten. Dit mål er at skaffe så mange penge, uden at være efterlyst når jernbanen endelig gør sit indtog.

    Deadwood er et hurtigt spil, der bruger den kendte Worker Placement mekanik. Navnet er taget fra Deadlands rollespillet, og altså ikke fra TV-serien.

    Opsætning af Deadwood

    Start med at placere brættet midt på bordet. Læg Town Hall, Sheriff’s Office og Church brikkerne på de formarkede felter på brættet. Sorter resten af bygningerne i 4 bunker, efter hvad der står bag på dem (1, 2, 3 og X).
    Træk nu fire af 1’er bygningerne og bland sammen med Saloon bygningen (med et X bag på). Læg disse fem brikker tilfædigt ud på de felter, der er markeret med en stjerne.
    Placer sheriff-brikken i mellemrummet mellem sheriffens kontor, og de 2 felter under den.

    Tag fem wanted -plakater per spiller, og læg dem så alle kan nå dem, sammen med pengesedlerne, patronerne og hestene.

    Hver spiller tager

    • Alle cowboys af en farve.
    • En cowboy af hver styrke (henholdsvis 1, 2 og 3 skrevet på bagsiden)
    • Fem dollar.
    • En pony brik
    • En pistolkugle

    De resterende cowboys lægges til side med billedsiden nedad – de er ikke klar til brug endnu. Find ud af hvem der starter ved at rulle en terning – højeste rul starter.

    Sådan spiller du Deadwood

    Deadwood har tre områder. Der er selve byen, hvor størstedelen af spillet finder sted. I de nederste hjørner af brættet finder du i den ene side en kirkegård, hvor døde cowboys ender sine dage, og i den anden side en forladt mine, hvor cowboys gemmer sig, hvis de er stukket af fra en duel.

    På din tur har du to muligheder. Du kan enten tage en cowboy fra din ranch (området foran dig) og sætte ham ind på et felt på brættet, eller tage en cowboy der allerede er på brættet (også hvis han er i den forladte mine) og sende ham tilbage på din ranch. Cowboys i kirkegården er døde, og kommer altså ikke tilbage i spil.

    Det lyder meget simpelt, og det er det egentlig også. Udfordringerne begynder når du sætter en mand ind på brættet, sætter du ham ind i en bygning, og hver bygning har en effekt der bliver aktiveret, når din cowboy tager kontrol af bygningen.

    Bygninger i Deadwood

    Der er 21 forskellige bygninger i Deadwood. Nogle bygninger giver dig penge, nogle giver dig flere patroner eller pony-brikker, mens andre lader dig placere nye bygninger på brættet. Her er et par eksempler på, hvad de gør.

    Sheriff’s Office

    Når du får placeret en cowboy i sheriffens kontor, tager du sheriff brikken, og placerer den i mellemrummet mellem tre felter i Deadwood Minimum et af felterne, skal have en bygning placeret derpå. Når en anden spiller placerer en cowboy i en af de tre bygninger sheriffen rører ved, skal denne spiller give en dollar til den spiller, der har kontrollen af sheriffens kontor.

    Saloon

    Saloonen er den bygning, hvor du kan køre flere cowboys. En cowboy med et 1-tal er gratis, en cowboy med et 2-tal koster en dollar og en cowboy med et tretal koster tre dollar.

    Se bagerst i regelbogen for den komplette liste over de 21 bygninger, og deres effekter.

    Dueller i Deadwood

    Man løber meget hurtigt tør for ledige bygninger, og når nu I er cowboys, vil I selvfølgelig duellere om retten til bygningen. Når en spiller placerer en cowboy på en bygning, hvor en anden spiller allerede har en cowboy, starter man altså en duel. Spilleren, der angriber, starter med at tage en wanted -plakat. 

    Spilleren, der var i bygningen i forvejen, kan nu vælge at stikke af fra kampen. Gør han det, betaler han en pony-brik, og sætter sin cowboy ved den forladte mine. 

    Spillerne tager nu et antal terninger, der svarer til tallet deres cowboy har – dvs en, to eller tre terninger. Hver spiller kan vælge at bruge en kugle (og kun éen!) på at få en ekstra terning. Den spiller, der angreb, skal vælge først. 

    Når begge spillere har taget de terninger de har krav på, er duellen klar til at starte. Den spiller, der har flest terninger, ruller de terninger han har flere end den anden spiller først. På den måde symboliserer man at cowboys med et større tal påskrevet, har hurtigere hænder end de andre.

    Skud rammer på fire og fem – og en cowboy kan klare at få to skud. En sekser svarer til to skud, og slår altså en cowboy ihjel i et hug. Døde cowboys bliver placeret på kirkegården med det samme, og er ude resten af spillet.

    Hvis begge cowboys stadig er i live efter dette første rul, ruller begge cowboys deres resterende terninger (der nu er lige mange) på samme tid.

    Hvis angriberen får slået forsvaren ihjel, bliver angriberen placeret i bygningen, og kan altså bryge bygningens evne. hvis forsvaren ikke er død, må angriberen tage halen mellem benene, og stikke af til den forladte mine.

    Afslutning af Deadwood

    Spillet kan slutte på én af tre måder.

    1. Når bygningen med jernbanekontoret bliver placeret i byen, ved at bruge Town Hallens evne. 
    2. Hvis der ikke er flere wanted – plakater i puljen
    3. Hvis der kun er en spiller, der har cowboys i live.

    Hvem vinder Deadwood?

    Vinderen af Deadwood er den spiller, der har flest penge, efter at have betalt sin gæld til samfundet af – hver wanted -plakat en spiller har, giver nemlig minuspenge, og de skal betales af, før man regner sine penge ud.

    Antal plakater 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+
    At betale 1 3 6 10 15 21 28 36 45 55

    Vurdering af Deadwood

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Deadwood er et hurtigt og kaotisk indspark til en genre af spil, der normalt er kendt for at være meget tung – nemlig spil, der bruger worker placement mekanikken. De forskellige opsætningsmuligheder, med hvilke bygninger der kommer i spil på forskellige tidspunkter i hvert spil, giver virkelig stor variaton, og det gør meget for spillet. 

    Deadwood formår at fange essensen fra gamle spaghetti-western film, og er samtidig lavet i en let og imødekommende indpakning, der gør det et oplagt spil for både nybegyndere, og de mere hærdede brætspillere. 






    Kommentarer til Deadwood