2 - 4 spillere
120+ min
8++ år
  • temaspil
  • Fantasy
  • Xena Warrior Princess: The board Game

    af Rasmus Ragnvald d. 8. January 2015

    I Xena Warrior Princess: The Board Game handler det om at klare forskellige quests. Den første, der opnår otte point og besejrer udfordringen (questen) på Mount Olympus, vinder.

    Inden spillet starter, bygges brættet, så det er forskelligt fra spil til spil. Dette gør, at du ikke bare kan tage samme taktik i brug i det næste spil.

    Her ses spillepladen.

    Hver spiller modtager en karakter og dennes startudstyr og penge. Hver karakter har forskellige egenskaber: defense, command, diplomacy, magic, missile og melee.

    Her ses Xena med sit startudstyr. Hun starter kun med et af de to kort. Det andet blandes ind i bunken med udstyr.

    Spillets forløb:

    • Kortfasen: Din tur starter med, at du trækker et udstyrskort, eller hvis du er heldig en ledsager, som kan spilles eller gemmes på hånden, til du har penge til at spille det.
    • Flyttefasen: Du kan flytte alle dine figurer, hver figur kan flytte to felter. På brættet ses tal i sorte og hvide cirkler. Tal i sorte cirkler er monstre, tal i hvide cirkler er quests. Træder du ind i et felt med en sort cirkel, overfalder monstret dig, jo højere tal jo værre monstre møder du. Slår du et monster ihjel, får du penge svarende til dets level. Træder du ind på et felt med en ikke-startet quest, udløser du denne med det samme. Du trækker første kort i den quest, som du så prøver at løse.
    • Kampfasen: Hvis du står på en quest, trækker man et questkort og udfører dette. Klarer du det trækker, du et questkort mere, indtil du ikke klarer kortet eller du klarer questen. Står du inden for angrebsafstand af et monster eller en anden karakter kan du kæmpe mod denne. Kamp er beskrevet længere nede.
    • Monsterfasen: Her kan du få et monster til at angribe en anden spiller eller en af de andres ledsagere, hvis de er inden for angrebsrækkevidde.

    Så er din tur slut, og næste spiller tager sin tur.

    Monstre og questfelter

    De hvide cirkler indikerer, at dette er et questfelt. For at tage et questfelt skal du klare nok små quests, alt fra et til fem questpoint. For hver lille quest du klarer, tjener du penge svarende til sværhedsgraden. Når du har klaret nok små quest til at nå op på feltets sværdhedsgrad, lægger du din markør på feltet. Du har nu så mange questpoint. Når du får samlet otte point i alt, kan du rejse mod Mount Olympus for at klare den sidste store quest og vinde spillet.

    Du skal dog passe på, for de andre kan angribe dig eller dine ledsagere, eller på mest ubehagelige vis stjæle din quest fra dig. Når du ikke færdig med en quest i din tur, kan de andre komme rendende og tage den i deres tur. Nu har du jo allerede klaret lidt af den.

    Det er muligt at stjæle en andens quest, selv når de er færdige med den og har lagt deres markør på brættet. Dette kræver bare, at du klaret en quest svarende til den dobbelte pointværdi af feltet, du vil stjæle.

    Kamp:

    Står du inden for angrebsafstand, kan du angribe. Står du på samme felt eller ved siden af den, du vil angribe, kan du angribe med melee. Står du ved siden af eller to felter væk fra den, du vil angribe, kan du angribe med missile. Når du kæmper, foregår det på følgende måde. Angriberen kaster angrebsterningen. Denne kan slå -3, -1, 0, 1, 3 eller hit. Så lægger du din kampværdi oven i, og er det samlede resultat højere end forsvarerens defense, tager denne skade. Er forsvareren i live, kan denne lave et modangreb efter samme princip. Så er kampen forbi. Vil du kæmpe mere, må du vente til din næste tur.

    Det er muligt at få hjælp til sit angreb. Hvis du har en ledsager inden for angrebsafstand, kan denne lægge 1 til dit terningerul. Det er muligt at få hjælp af lige så mange som din commandværdi.

    Her ses Xena i kamp med en centaur.

    Spillets afslutning

    Som omtalt tidligere vinder du ved at klare questen på Mount Olympus. Det er en sværhedsgrad otte quest og foregår på samme måde som alle andre quests. Den eneste forskel er, at karakterer uden for Mount Olympus ikke kan angribe eller hjælpe karakterer på Mount Olympus og omvendt.

    Spiltiden ligger omkring 30 minutter pr. spiller.

    Vurdering af Xena Warrior Princess: The board Game

    Rasmus Ragnvald mener ...

    Jeg havde ikke de store forventninger, da jeg satte mig til bordet, så jeg kunne ikke blive skuffet. Jeg blev heller ikke skuffet. Xena er på ingen måde et nyskabende spil eller en glemt perle. Det svarer mere til en T-shirt fra 90’erne med et fedt slogan. Underholdende uden at være noget man ville tage ned fra hylden igen. Hvis du kan lide at lukke din indre teenager ud til noget terningrul, uden de store komplikationer, så kunne Xena måske være noget for dig. Problemet er bare, at der er så mange andre spil, som klarer det meget bedre.

    Jeg spillede Xena sammen med Hercules: The Legendary Journeys, som er det samme spil bare med Hercules og tre andre karakterer, da vi så kunne spille fem spillere. Det gjorde, at ventetiden blev lidt længere, og det hjælper ikke på spiloplevelsen. At jeg skal vente 10 minutter på at gøre noget i to minutter, bliver kedeligt i længden, men kan du se bort fra dette, er spillet meget sjovt.

    Xena er bygget på et spilsystem, som hedder CGS (Component Game System). Der er flere spil af denne type men med forskellige temaer, for eksempel to udgaver af Star Trek.






    Kommentarer til Xena Warrior Princess: The board Game