2 - 6 spillere
90+ min
13+ år
  • temaspil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Talisman 4. udgave

    af Emil Nygaard d. 22. January 2015

    En mægtig troldmand har ligget død i mange år. Han styrede landet Talisman med magten fra en magisk krone, og på hans dødsleje svor han én ting: Kun en med et stærkt sind og purt hjerte skulle nogensinde få fat i den. Bag monstre og fælder, ånder og dødbringende magi, ligger kronen nu gemt, og kun en ægte helt vil nogensinde kunne indtage kronens skjulested. Det er op til dig at påtage dig denne opgave.

    Find the Crown of Command, og udryd al modstand på din vej. Velkommen til Talisman. Velkommen til et land, hvor kaos og tilfældighederne råder.

    Sådan startes eventyret

    Talisman har mange komponenter, og det kan virke lidt overvældende at komme i gang. Heldigvis er det mere overskueligt end det ser ud. Man blander eventyr- og magikort i to bunker med bagsiden opad. Derefter lægger man talisman- og butikskortene med forsiden opad ved siden af. Man deler derefter en tilfældig karakter ud til hver spiller, som finder den dertilhørende figur.

    Hver spiller tager

    Hver spiller tager så det der hører til den valgte karakter. Hver karakter har som minimum:

    • Livspoint
    • Styrkepoint
    • Snildepoint
    • Moralekort
    • Skæbnemønter
    • En guldmønt

    Derudover starter visse figurer med enten magi eller udstyr, og dette trækkes fra bunken med magi- og butikskort.

    Ens figur placeres på spilbrættet alt efter hvad der står på karakterkortet. Frø kort og terninger lægges til side så de er let tilgængelige, og så er spillet klar.

    Sådan spilles Talisman

    Spillet består af to faser. Først bevæger spilleren sin figur, og derefter tager man en handling. Som ens karakter bliver mægtigere, bevæger man sig ind mod midten af spillepladen for til sidst at nå The Crown of Command.

    I bevægelsesfasen slår man typisk med en terning for at se hvor langt man må bevæge sig. Når terningen er slået, kan man vælge at gå enten med eller mod uret omkring spillepladen. Der findes også både udstyr og magi man kan bruge i bevægelsesfasen, så som teleport eller en tømmerflåde.

    Når man lander på et felt uden en anden spiller på, skal man handle på hvad der står på feltet. På nogle felter skal man slå med en terning for at se hvad der sker. Det kan være at du bliver stærkere, angrebet, eller heksen laver dig til en frø. På de fleste felter trækker man et til tre eventyrkort, og skal reagere på dem.

    Eventyrkort kan deles op i kategorier, og alt efter hvad man møder sker der forskellige ting:

    • Fjender
    • Følgere
    • Skatte og udstyr
    • Steder

    Der står tal på kortene, der guider spilleren i hvilken rækkefølge kortene skal behandles på, men møder man en fjende skal denne som regel nedkæmpes før de andre kort kan bruges.

    Kamp i Talisman

    Spillerne kan vælge om han eller hun vil flygte, men hvis ikke (eller det ikke lykkedes) skal man kæmpe. En fjende nedkæmpes med terninger. Spiller og fjende slår med en terning hver, og lægger deres styrke til. Spilleren lægger desuden udstyr til, og evt. magi. Den der har den højeste score vinder slaget. Alle slag udføres med styrke, udover mod spøgelser, hvor man i stedet bruger sin snilde.

    Hvis du vinder kampen

    Hvis spilleren vinder slaget, modtager han fjende kortet, og hans tur fortsætter til der ikke er flere kort. Vinder fjenden slaget mister spilleren et livspoint, og turen slutter med det samme. Bliver den uafgjort slutter spillerens tur med det samme, men han mister ikke liv.

    Lander man på et felt med en modspiller kan man vælge at gå i kamp med denne i stedet. Spillere kæmp ud fra deres styrke, og vinder man har man valget om man vil lade modstanderen miste et liv, eller stjæle noget af hans udstyr.

    Mister en karakter alle sine livspoint dør han. Dette betyder at figur og karakterkort fjernes, og alt udstyr og følgere bliver lagt på feltet hvor karakteren døde. Spilleren trækker så et nyt kort, og starter forfra. Det er heldigvis ikke helt umuligt at tabe, selvom man dør, så det op på hesten og tilbage i kampen.

    At blive stærkere

    For at komme ind til the Crown of Command og vinde spillet, er spilleren nødt til at udvikle sin karakter. Som fjender nedlægges indsamles trofæer. Dvs. man tager kortet man har nedlagt, og har man i alt samlet syv styrke eller snilde fra de fældede fjender, kan man bytte dem til et point i styrke eller snilde, alt efter hvilke trofæer man har.

    En anden vigtig faktor er følgere og udstyr. Udstyr kan tages på og bruges som regel til at give bonusser til styrke og snilde, eller magi og helbred. Følgere gør det samme, men hvor man kun kan holde et enkelt våben, kan man have et utal af følgere. Det er heller ikke alle følgere der er positive, og man kan ved et uheld f.eks. blive besat af en poltergejst.

    Det er op til den individuelle spiller at bedømme om man er stærk nok til at bevæge sig længere ind på brættet, da sværhedsgraden (og belønningerne) stiger jo tætter man kommer på kronen.

    Sådan vindes spillet

    Den der først når ind til Crown of Command i midten får lov til at slå med en terning hver tur. Slår spilleren 4-6 mister alle modstandere et livspoint. Dør en karakter mens Crown of Command er indtaget, kommer der ikke en ny på brættet. Sidder man som enehersker med alt modstand ryddet af vejen? Ja, så har man vundet.

    Vurdering

    Talisman har nået fjerde installation i serien, og det er blevet bedre med årene. Man skal være mere end de to spillere der er skrevet som minimum. Jo flere jo bedre, op til seks. Talisman er alle mod alle, men der opstår hurtigt alliancer i krogene og dertilhørende forræderi. Der indbydes til at være led mod hinanden, men spillet er så let i udseende og gameplay, at det konstant føles sjovt og let tilgængeligt.

    Talisman er ikke svært at gå til, og alle specialregler og handlinger står som regel på de kort de er associeret med. Det er sjældent at man bliver hevet ud af spillet pga. opslag af regler, og ellers omskriver man dem lidt ud fra egne ønsker. Talisman tager heldigvis ikke sig selv så seriøst, så der er plads til impromptu regler.

    Lidt for meget held og terningrul

    Desværre mister Talisman sin glød en smule efter et par spil. De konstante slag med terninger gør, at spillet føles meget held baseret, og med minimale valg. Desuden er der lidt med balancen, og får man præsten alt i mens ens modstander får magikeren, kan man godt føle sig lidt skuffet. Heldigvis kan strategien jo så være at dø så hurtigt som muligt, og forsøge at tage andre med sig i faldet… Der er desuden flere udvidelser til spillet der både introducerer nye figurer, men også helt nye spilleplader, så der er nok at tage sig til, bliver man først bidt af det.

    Ønsker du en let tilgang til brætrollespil er Talisman klart anbefalelsesværdigt, men forvent ikke en dyb historie, karakteropbygning eller andet man som regel forbinder med rollespil. Manualen er længere end den bør være, og det kan virke lidt uoverkommeligt at sætte sig ind i, men spillet er simpelt og kører flydende når man først er i gang, og så er det altid morsomt at trylle sine modstandere om til frøer, og stjæle deres prinsesser, muldyr og guld.






    Kommentarer til Talisman 4. udgave