2 - 2 spillere
40+ min
9+ år
  • krigsspil
  • temaspil
  • Kortspil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Summoner Wars: Master Set

    Lasse Petersen af Lasse Petersen d. 15. August 2011

    Magic-kort møder Warhammer – sådan kan man opsummere brætspillet Summoner Wars.

    I Summoner Wars hidkalder spillerne hære, som de forsøger at manøvrere bedst på slagmarken for at få ram på deres modstander.

    I denne deluxe-æske får du seks hære at vælge imellem, regler, terninger og en deluxe-spilleplade – alt hvad du behøver for at komme i gang med Summoner Wars.

    Sådan starter I Summoner Wars

    Hver spiller vælger en hær.

    Spillerne placerer nu kort fra deres bunke på hver deres side af spillepladen, som det står dikteret på kortet med deres ‘starting setup’. Typisk udgøres denne start setup af din summoner, et mur-kort, og en håndfuld ‘common’ enheder.

    Når I begge har sat jeres hære op på spillepladen, blander i jeres resterende bunke med kort og placerer den på ‘deck’-feltet nederst i venstre hjørne af hver jeres side af spillepladen.

    Runderne i Summoner Wars

    I skiftes til at tage ture, indtil det lykkes en af jer at besejre den andens summoner.

    Turene er opdelt i seks forskellige faser, som vil blive forklaret nedenfor.

    For at udligne fordelen ved at starte spillet, springer startspilleren dog Draw, Summon og Event fasen over i sin første tur (i de efterfølgende ture går spillerne gennem alle faserne.

    Draw

    I begyndelsen af din tur trækker du kort fra din bunke, indtil du har fem kort på hånden. Hvis du allerede har fem kort på hånden i starten af din tur, trækker du ingen kort.

    Hvis der ikke er flere kort tilbage i din bunke, kan du ikke trække flere kort resten af spillet. Spillet fortsætter dog stadig, indtil en af spillernes summoner bliver besejret.

    Husk at startspilleren springer denne fase over i sin første tur.

    Summon

    I denne fase kan du hidkalde enheder til spillepladen. For at gøre dette kræver det, at du har nok kort i din magic-pile (du får disse ved at dræbe dine modstanders enheder og ved at ‘build magic’ i slutningen af din tur).

    Enheder findes i to varianter: common og champion. Common-enheder er almindelig fodtropper, der er flere eksemplarer af hvert af disse kort i din bunke. Champion-enhed er heltene i din hær. Champion-kort er langt mere magtfulde end common-enheder, men koster typisk også væsentligt mere at hidkalde. Champion-kort er unikke, så der er kun et eksemplar af hver i din bunke.

    Billedet nedenfor beskriver, hvordan man skal forstå de forskellige elementer på et enhedskort:

    1. Enhedens angreb.
    2. Enhedens hidkaldelsesværdi. Enheden ovenfor koster eksempelvis to magic point at hidkalde.
    3. Enhedens tekst. Alle enheder har typisk en speciel evne.
    4. Enhedens kampsymbol: Sværd = håndkamp. Bue = skud.
    5. Enhedens navn.
    6. Enhedens type (common eller champion) og navnet på enhedens hær.
    7. Enhedens livspoint. Enheden ovenfor har eksempelvis to livspoint.
    8. Illustration af enheden.

    For at hidkalde en af dine enheder, skal du spille kortet fra dine hånd ved siden af en af dine mure (ikke diagonalt). Hvis ikke der er plads på et af felterne ved siden af din(e) mur(e), kan du ikke hidkalde flere enheder i denne tur.

    Når du hidkalder en enhed, skal du betale et antal magic lig med enhedens værdi (det nederste af de to tal i venstre side af kortet). Disse magic kort tages fra din magic pile og placeres i din discard pile.
    Hvis du ikke har nok magic i din magic-pile kan du ikke hidkalde en enhed.

    Du kan hidkalde flere enheder, så længe du har magic nok til det og plads på et felt ved siden af en af dine mure.

    Når du har hidkaldt en enhed, kan du derefter rykke den og angribe med dine i de efterfølgende faser.

    Husk at startspilleren springer denne fase over i sin første tur.

    Event

    Udover kort med forskellige enheder har spillerne også specielle kort i deres bunke.

    Disse kort kaldes event kort, og kan blive spillet gratis i event fasen. Event kort er typisk én-gangs effekter. Hvis du trækker et kort med en ny mur, er det også i event fasen, at du kan spille disse.

    Du kan kun placere en mur på din halvdel af spillepladen.

    Du kan spille lige så mange event kort fra din hånd, som du har lyst til. Efter at event kortet er blevet brugt, bliver det placeret i din discard pile (undtagen mur-kort som placeres på spillepladen).
    Husk at startspilleren springer denne fase over i sin første tur.

    Movement

    I din movement-fase kan du rykke op til tre af dine enheder på spillepladen. Hver enhed kan rykke to felter. Hver enhed kan kun rykke sidelæns, forlæns eller baglæns. Det er ikke muligt at rykke diagonalt. Enheder kan ikke rykke gennem andre enheder.

    Attack

    I din attack-fase kan du angribe med op til tre af dine enheder på spillepladen. Enheder med sværd-symbolet i venstre side af kortet kan kun angribe i håndkamp, mens enheder med bue-symbolet både kan angribe i håndkamp og fra afstand.

    Håndkampangreb kan kun ramme modstandere ved siden af enheden, mens skudangreb kan skyde på ramme på en lige linje op til tre felter væk. En bue-enhed kan godt angribe modstandere ved siden af sig.
    Det er ikke muligt at angribe diagonalt, hverken med håndkamp eller skudangreb.
    Bue-enheder kan ikke skyde gennem andre enheder, hverken deres egen eller modstanderens.

    For at angribe slå du et antal terninger lig med enhedens angreb. For hver terningslag på 3tre eller højere får modstanderens enhed skade. Dette markeres på modstanderens kort med de røde ‘wound markers’.

    Hvis en enhed får lige med eller mere skade end det har livspoint, så bliver enheden dræbt.

    Dræbte enheder bliver placeret i den angribende spilleres magic pile (feltet med ordet magic i bunden af spillepladen).

    Build Magic

    I denne fase må du opgive kort fra din hånd og placere dem på din magic pile. Disse kort kan ikke længere blive spillet, men de kan bruges som magic til at hidkalde andre enheder i efterfølgende ture.

    Fordelen ved build magic er, at du kan få råd til at hidkalde flere enheder, men også at du tømmer din hånd for kort, så du trækker flere nye kort i din næste tur (I begyndelsen af din tur trækker du altid kort, til du har fem kort på hånden).

    Som startspiller kan du ikke build magic i din første tur, da du ikke har nogen kort på hånden din første tur.

    Afslutning af Summoner Wars

    I Summoner Wars kæmper de to summoners til døden – den spiller, der først besejrer modstanderens summoner, vinder.

    De forskellige hære i æsken

    Som nævnt i starten så følger der seks forskellige hære med i Summoner Wars: Master Set æsken. Her er en hurtig gennemgang af de seks hære:

    Benders

    Benders hæren er en faktion af menneskelige magikere. Ved hjælp af magi kan Benders manipulere deres fjender og endda tage permanent kontrol over modstanderens enheder.

    Deep Dwarves

    Deep Dwarves er en fraktion af mystiske dværge. Ved hjælp af magiske krystaller kan Deep Dwarves fremkalde magtfuld magi, som kontrollerer selve jorden under deres fødder.

    Mountain Vargath

    Mountain Vargath er en hær af gedelignende krigere. Vargath er stærke og hårde, med en organiseret hær centreret omkring deres summoner.

    Sand Goblins

    Goblins er snedige og fulde af tricks. Sand Goblins enheder er ret billige at hidkalde, men er til gengæld ikke så stærke.

    Shadow Elves

    Shadow Elves er hurtige. Mange af deres enheder, såvel som event-kort, lader dem rykke hurtigere rundt på spillepladen. Shadow Elves slår hurtigt og hårdt, men er selv skrøbelige overfor angreb.

    Swamp Orcs

    De brutale Swamp Orcs bruger en kombination af råstyrke og plantemagi til at besejre deres modstandere. Planterne holder modstanderne fast, mens de barbariske Swamp Orcs angriber.

    Udover de seks hærer i denne æske, så er der også udgivet pakker med adskillige andre faktioner, såsom de levende døde Fallen Kingdom og de ildkastende Phoenix Elves – I alt findes der 16 forskellige hære at vælge mellem i Summoner Wars. Vi håber at kunne skrive om nogle af de andre sæt i fremtiden.

    Vurdering af Summoner Wars: Master Set

    Lasse Petersen
    Lasse Petersen mener ...

    Summoner Wars er intet mindre end et fantastisk brætspil for to personer. Det er et af mine favoritspil. Reglerne i Summoner Wars er rigtigt simple og tilgængelige, men stadig fyldt med taktik og planlægning. Takket være de forskellige egenskaber på kortene er der også stor forskel på, hvordan man vinder med de forskellige hære.

    Taktikken i Summoner Wars indtræder især i, hvordan du manøvrerer dine tropper rundt på spillepladen, og hvordan du vælger at angribe modstanderen, mens planlægningen findes i, hvordan du bruger dine kort fra hånden.

    Fans af Warhammer og/eller Magic-kort, eller folk, der leder efter et godt konfrontativt spil for to personer, anbefales helt klart at spille Summoner Wars.

    Summoner Wars er designet og produceret af amerikaneren Colby Dauch. Dauch udgiver spillet gennem sit eget spilfirma, Plaid Hat Games.






    Kommentarer til Summoner Wars: Master Set