3 - 6 spillere
45+ min
9+ år
  • familiespil
  • temaspil
  • Efterforskning
  • Mysteriet på Titanic

    Kristian List af Kristian List d. 19. February 2015

    Få dage før det skæbnesvangre forlis blev et mord begået om bord på Titanic. Spids blyanten og løs gåden, inden beviserne forsvinder i havet.

    Tidligt om morgenen den 12. april 1912 finder den vagthavende steward liget af en kvinde i et lille forrådsrum. Det er den velhavende canadiske kvinde Muriel Wade, der har rejst alene på Titanics jomfrufærd. Omstændighederne omkring mordet er en gåde, men heldigvis befinder der sig tre til seks detektiver på skibet, der kan kaste lys over begivenhederne …

    Sæt spillet op

    Der er to slags kort i spillet: Hændelseskort og sporkort. Sporkortene er opdelt i fem farver, der hver repræsenterer morder, motiv, drabsvåben, gerningssted og tidspunkt.

    Hændelseskortene blandes og lægges med bagsiden opad på brættet.

    Blandt sporkortene er der fem blanke, som først fjernes fra bunken. Herpå tages ét kort i hver farve og lægges til side uden at se på dem – dette er løsningen på spillet.
    Så blandes de blanke kort tilbage med de øvrige, og sporkortene fordeles på brættet:

    • Der lægges fem kort (et i hver farve) i henholdvis radiorummet og hos spåkonen
    • To kort i biblioteket, restauranten, rygesalonen, baren og gymnastiksalen
    • Et kort i hvert af de resterende rum

    Hver spiller vælger en detektiv og en spillerbrik. Terningen kastes for at bestemme, hvilken særlig egenskab hver detektiv har:
    1. Atletisk: Kan ved flytning af spillerbrikken altid gå et felt mere, end øjnene viser.
    2. Myndig: Kan lægge én til terningeslaget ved forhør af medspillere.
    3. Charmerende: Ved besøg hos spåkonen kan man forsøge to gange.
    4. Snedig: Kan, når udspurgt, selv bestemme, hvilket kort der skal udleveres.
    5. Teknisk begavet: Kan lægge to til sit terningkast, når radioen benyttes.
    6. Stedsans: Kan benytte trapperne uden at bruge terning-point.

    Disse ting noteres på spillernes notesblokke, som resten af spillet holdes hemmelige. Her noteres løbende de mulige løsninger, der elimineres, så man til sidst står tilbage med svaret på mordgåden.

    Sådan spilles Mysteriet på Titanic

    Ved spillets begyndelse er alle detektiver samlet på broen på dæk A. Når man har kastet terningen og flyttet sin detektiv, har man tre valgmuligheder:

    • Tage et sporkort
    • Udspørge en modspiller
    • Tage et hændelseskort

    Sporkort

    Når en detektiv træder ind i et lokale, hvor der ligger et eller flere sporkort, kan han samle det op. Informationerne på kortet er hemmelige og noteres på notesblokken. Kortet lægges med teksten nedad ved siden af spilleren.
    I radiorummet og hos spåkonen gælder særlige regler.

    Udspørge modspillere

    Hvis to eller flere detektiver står på samme felt, kan de udspørge hinanden. Kast terningen for at bestemme udfaldet af ”forhøret”. Viser terningen fire eller derover, lykkedes det, og spilleren må trække et sporkort fra den udspurgte. Viser terningen derimod tre eller mindre, er det modspilleren, der skal trække et kort fra udspørgeren.

    Radiorummet

    Via radioen kan man kontakte London for at få flere oplysninger om mordgåden (tage et sporkort). Men her spiller vejrsituationen ind, så for at have held med sit foretagende, skal man slå det samme eller mere med terningen end det aktuelle vejrlig. Hvis der endnu ikke er lagt et kort med vejrlig på brættet, skal man slå 2-5 med terningen for at bruge radioen.

    Spåkonen

    På dæk C holder spåkonen til i en kahyt. Når en spiller skal spørge spåkonen om et sporkort, skal han først gætte på lige eller ulige, før terningen kastes. Har han gættet rigtigt, må han tage et sporkort.

    Hændelseskort

    Hvis en spiller, når han kaster terningen for at flytte sin detektiv, slår 1 eller 6, skal han, uanset hvilken af de tre valgmuligheder, han vælger, slutte af med at trække et hændelseskort.
    Instruktionerne på kortet følges, og kortet lægges derefter nederst i bunken igen.

    Sådan afsluttes Mysteriet på Titanic

    Efter hver runde flyttes den lille skibsmarkør på uret. Efter 25 runder afsluttes spillet, da Titanic støder på det fatale isbjerg. Inden da skal detektiverne gerne have fundet svaret på mordgåden. Det vil sige, at spillet godt kan stoppe tidligere, hvis en spiller mener at have fundet løsningen. Det er også tilladt at gætte, selv om man ikke har elimineret samtlige muligheder.
    De fem kort, der i begyndelsen blev lagt til side, tages frem og sammenlignes med detektivens notesblok. Stemmer det overens, har spilleren vundet. Gør det ikke, er vinderen den spiller, der har strøget flest muligheder på sin blok.

    Vurdering af Mysteriet på Titanic

    Kristian List
    Kristian List mener ...
    Mysteriet på Titanic minder rigtig meget om andre lignende detektivspil, der tager udgangspunkt i deduktion. Der er ikke så mange valgmuligheder eller påvirkninger af spillets gang, men det kan i sig selv være en god ting, da man efter et spil eller to ved, hvor lang tid det tager, og hvilke faser, spillet går igennem. For eksempel kan der mod slutningen typisk være en situation, hvor der ikke er flere sporkort på brættet, og detektiverne jagter hinanden for at fiske de sidste informationer, inden tiden løber ud.

    Download PDF med notesblok






    Kommentarer til Mysteriet på Titanic