Municipium
af Rasmus Skat Andersen d. 14. February 2013
Manius Plotius Ruso hastede ned af trapperne til badene. Han var alt for sent på den til sin aftale med Servius Atilus Orestes. Hans far ville blive rasende, hvis det resulterede i, at Orestes-familien trak sin støtte.
Ved indgangen kunne han se Servius' tjener Cassius vente. Gudskelov. Det betød, at Servius stadig var der.
Brætspillet Municipium handler om magt. Vi er i en romersk by i midten af det andet århundrede efter Kristi fødsel. Hver spiller repræsenterer en familie, der forsøger at få så stor indflydelse som muligt i byen. Det gøres ved at flytte familiens medlemmer rundt i byens institutioner og derved vinde støtte fra de borgere, der færdes der, samt eventuelt præfektens – en slags borgmester – gunst.
Når man har vundet støtte fra samtlige samfundsgrupper (soldater, advokater, handelsfolk og præster) skal man veksle dem til en Decurion-brik. Man vinder Municipium ved at få fem Decurion-brikker.
Gør Municipium klar
- På spilbrættet er der vist syv institutioner – nummereret 0 til 6. Placer en borger i en matchende farve i hver institution. Altså rød (soldat) i kroen og praetorium (hærens hovedkvarter), grå (advokat) i basilikaen (en offentlig bygning nær forum) og forum, handelsfolk i badene og emporium (markedspladsen) og lilla (præst) i templet. Resten af borgerbrikkerne puttes i stofposen.
- Placer en præfekt gunst-brik på hvert af præfekt gunst-felterne. Der er et felt ved alle institutionerne undtagen templet.
- Placer præfekten på præfekt-feltet i basilikaen.
- Hvis der er mere end to spillere, trækker man en tilfældig borgerbrik for alle institutioner med præfekt møderum og placerer brikken på borgerfeltet.
- Hver spiller vælger en familie og tager syv familiemedlemmer (meeples) i sin farve samt familie-brikken. Desuden tager man de tre familie-kort i sin families farve. De lægges med forsiden opad foran spilleren.
- Bland de 12 common-kort og læg dem ved siden af spilpladen.
- Spillerne afgør ved lodtrækning, hvem der begynder. Han placerer et af sine familiemedlemmer i en af syv institutioner. Derpå placerer spilleren til venstre for ham en af sine familiemedlemmer. Sådan fortsætter man, indtil alle spillere har placeret syv familiemedlemmer på brættet. Der er ikke noget loft for, hvor mange familiemedlemmer, der må stå i en institution.
- Endelig skal det afgøres, hvem der har mest indflydelse i templet. Spilleren med flest familiemedlemmer i templet, sætter sin markør på felt I. Spilleren med næstflest familiemedlemmer i templet sætter på felt II og så fremdeles. I tilfælde af lighed vinder den spiller, der først placerede familiemedlemmer i institutionerne. Nummer to er spilleren til venstre for ham, der som nummer to placerede familiemedlemmer og så fremdeles.
Så spiller vi
Den spiller, der først placerede et familiemedlem på brættet, begynder. Turen forsætter derpå i urets retning.
Når du har din tur, har du følgende valgmuligheder, der skal foretages i denne rækkefølge:
Først må du flytte dine familiemedlemmer. Der er to muligheder:
- Du må flytte et eller to af dine familiemedlemmer ét felt til en nabo-institution. Familiemedlemmerne behøver ikke stå i den samme institution og må gerne flytte til forskellige institutioner.
- Du må flytte ét af dine familiemedlemmer to felter til en anden institution.
Derpå skal du aktivere et kort. Det kan gøres på to måder.
- Du kan trække det øverste kort fra common-bunken og følge det.
- Du kan vælge et af dine familie-kort og følge det.
Når et kort blive aktiveret, vil en af følgende tre ting ske:
- Præfekt-hændelse
- Borger-hændelse
- Power-hændelse
Efter at et common-kort har været aktiveret, lægges det i en skraldebunke med forsiden opad. Når et familie-kort har været aktiveret, lægges det med bagsiden op ad foran spilleren og kan ikke bruges igen i dette spil.
Når hændelsen er overstået, er din tur slut, og turen går videre til næste spiller.
De tre forskellige hændelser
Præfekt-hændelse: Den indtræffer øjeblikkeligt, når præfekten flyttes til en ny institution. Følgende vil da ske:
a) Familien med mest indflydelse i den institution, præfekten flyttes til, får præfekt gunst-brikken fra præfekt gunst-feltet i institutionen.
b) Familien med næstmest indflydelse får borger-brikken fra borger-feltet i institutionen. Dette sker kun i tre- eller firepersoners spil.
Hvis der ikke er nogen familier i institutionen, er der ikke nogen, der får præfekt-gunstbrikken. Borger-brikken returneres til stofposen.
Derpå lægges en ny brik på præfekt gunst-feltet, og – hvis der spilles med mere end to spillere – en ny brik placeres på borger-feltet.
Borger-hændelse: Den indtræffer øjeblikkeligt, når der er tre borgere i en institution. Følgende vil da ske:
a) Familien med størst indflydelse i institutionen kan tage to af de tre borgere i institutionen.
b) Familien med næststørst indflydelse får den sidste borger.
Hvis der ikke er nogen familier i institutionen, returneres alle borger-brikkerne i stofposen. Hvis der kun er en familie, returneres den tredje borger-brik til stofposen.
Power-hændelse: Den indtræffer, når et af følgende tre kort, aktiveres: The One Power, All Powers eller Your Powers. Den medfører, at samtlige institutioner, der er nævnt i kortet, aktiverer deres egenskaber.
Institutionerne
Her følger en beskrivelse af institutionernes egenskaber.
Templet: Du skal omarrangere the order of the family i templet. Spilleren med størst indflydelse i templet (det vil sige, spilleren med flest familiemedlemmer her) flytter sin markør på felt I, spilleren med næstmest indflydelse sætter sin markør på felt II og så fremdeles. I tilfælde af lighed mellem to eller flere spillere vinder den spiller, der inden omarrangeringen havde mest indflydelse.
Kroen: Du må flytte en eller flere familiemedlemmer fra en institution til kroen. De skal alle være i den samme farve.
Badene:
Emporium: Du må trække nye borgere og placerer dem i de institutioner, de hører hjemme. Du må trække lige så mange gange, du har lyst, men du skal stoppe, når en borger-hændelse forekommer. Du trækker borgerne en af gangen og skal placere dem, før du trække en ny brik.
Basilikaen: Her har du to valgmuligheder:
- Du må veksle tre af dine borgere og/eller præfekt gunst-brikker til én Decurion Token.
- Du må trække en borger fra posen. Borgeren placeres foran dig.
Forum: Her har du to valgmuligheder:
- Du må tage en borger fra en anden spiller.
- Du må tage en borger fra en af institutionerne. Borgeren skal tages fra selve institutionen og ikke fra borgerfeltet i præfekt møderummet.
Praetorium: Du må flytte rundt med alle dine familiemedlemmer på brættet.
Decurion-brikker
Hver gang en spiller får en ny borger eller præfekt gunst-brik, skal han tjekke, om han har et komplet sæt borgere (en advokat, en soldat, en købmand og en præst). Bemærk, at præfekt gunst-brikker er jokere og kan erstatte en hvilken som helst borger. Hvis man har et komplet sæt, skal man øjeblikkeligt veksle dem til en Decurion-brik.
Hvem vinder Municipium?
Spillet slutter, når mindst en spiller har fem eller flere Decurion-brikker. Man spiller dog turen færdig. Spilleren, der har flest Decurion-brikker, vinder. I tilfælde af lighed, vinder den spiller, der har flest præfekt gunst-brikker og borgere.
Vurdering af Municipium
Municipium er skabt af Reiner Knizia, hvilke altid er en god garant for kvalitet.
Spillet er et hurtigt og velfungerende area control-spil, hvor du hele tiden nøje må gennemtænke dine valg. Det er ikke mindst vigtigt at bruge dine familie kort på de rigtige tidspunkter, samt holde styr på common bunken, der jo kun rummer 12 kort, så du kan nemt holde styr på, hvilke kort der er tilbage. Common bunken medfører dog, at spillet også har et stort element af held.
Spillets udstyr kunne godt være gennemtænkt lidt bedre. To af farverne på familierne kan være svære at skelne fra hinanden. Desuden mangler man en brik til at markere, hvem der er den aktive spiller.