2 - 5 spillere
30+ min
8+ år
  • familiespil
  • Kortspil
  • Honshu

    Pernille Brix Madsen af Pernille Brix Madsen d. 28. September 2017

    Tag med til det feudale Japan, og udvid dit territorium med skove, byer, fabrikker og søer i dette store spil i en meget lille æske. Hvis du forstår at udnytte dine ressourcer bedst muligt og læse din modstander, er det måske dig, der løber med sejren.

    I Honshu skal I hver især udvide jeres territorium ved at spille landskabskort foran jer. Honshu spilles over 12 runder, og når den sidste runde er slut, får spillerne point for de forskellige elementer i deres territorium.

    Honshu territorium

    Inden I kan starte spillet

    • Spillerne bliver enige om, hvilken side af startprovinskortene, de vil spille med, og alle spillere får et tilfældigt startkort.
    • Alle produktionsfelter på startkortet får en ressource i den samme farve som feltet.
    • Giv et tilfældigt turkort til hver spiller.
    • Hver spiller får seks tilfældige landskabskort, som er spillerens starthånd, og resten af kortene lægges i en bunke.

    Runder i Honshu

    Honshu spilles over 12 runder. Hver runde består af to dele:

    Første del af runden: Spilleren med turkortet 1 starter. Han vælger et kort fra hånden og spiller det foran sig med billedsiden opad. Kortet har en værdi påtrykt. Spilleren kan vælge at forhøje sit korts værdi med 60 ved at spille en ressource fra et af sine produktionsfelter sammen med kortet. Næste spiller vælger et kort og må også spille en ressource for at forhøje værdien af sit kort, men kun en ressource i samme farve som allerede er spillet.

    Den spiller, der har spillet kortet med højest værdi (kortets værdi + eventuel ressource, der giver +60), får turkortet 1. Spilleren med kortet med næsthøjest værdi får turkort 2 og så videre. Spillerne vælger nu efter tur det kort, de helst vil bruge til at udvide deres territorium. Det er altså på ingen måde sikkert, at du kan få lov til at bruge det kort, du selv har spillet.

    Honshu StikrundenSpilleren til venstre har brugt en ressource, så hans korts værdi er nu 72 og derfor højest af de tre, så han får turkortet 1 og må vælge kort først.

    Anden del af runden: Spillerne placerer det kort, de fik i første del af runden foran sig. Kortet skal enten lægges under eller over et andet kort, så mindst ét felt ud af de seks felter på kortet overlapper.

    En ny runde kan begynde, og spilleren med turkortet 1 starter den nye runde ved at spille et kort fra sin hånd (og en ressource, hvis han ønsker). Nu skal spilleren med turkort 2 spille et kort og så videre.

    Landskabskortene

    Landskabskortene er alle inddelt i seks felter, der enten kan være skov, by, produktionsfelter, fabrikker, søer eller ødemark. Produktionsfelterne laver en ressource i den tur, kortet placeres i spillerens territorium. Fabrikker kan give point, hvis man i slutningen af spillet har den rigtige type ressource til at putte i den. Søer, byer og skove giver alle point, som du kan læse mere om herunder. Ødemark giver ikke point, men bruges til at finde en vinder, hvis flere spillere står lige til sidst.

    Gives videre til din sidemand

    Spillerne starter med seks kort på hånden. Efter tre runder har hver spiller kun tre kort tilbage på hånden, og inden fjerde runde starter, gives kortene videre til spilleren mod venstre. Når sjette runde er slut, har spillerne ikke flere kort på hånden, og alle trækker seks nye kort. Efter ni runder giver hver spiller sine sidste tre kort videre til spilleren mod højre. Når de sidste tre kort er spillet, er spillets 12 runder ovre, og alle har spillet 12 kort foran sig.

    Pointoptælling

    Nu skal der tælles point:

    • Skove: Hvert felt med en skov giver to point
    • Byer: Hvert byfelt i spillerens største by giver et point
    • Søer: Alle søfelter (på nær det første), der udgør en sø, giver tre point.
    • Fabrikker: Hver fabrik, der kan fyldes med den rigtige resource, giver det antal point, der kan ses på fabrikken.

    Man kan vælge om man vil spille med et af de otte bonuspointkort, der følger med i æsken.

    Vurdering af Honshu

    Pernille Brix Madsen
    Pernille Brix Madsen mener ...

    Der er overraskende meget spil i Honshus lille æske. Man skal tænke meget taktisk, når man spiller sine kort, og samtidig kunne overskue sine modspilleres territorier, så man kan overveje, om man skal forsøge at stjæle deres kort ved at spille ressourcer. Du skal også hele tiden overveje brugen af dine ressourcer, så du ikke i slutningen af spillet har en fabrik, der ikke kan bruges. Jeg synes, at det er et fint lille spil, der overraskede mig positivt. Det trykker lidt på samme knapper som Kingdom Builder og Kingdomino. Det blæste mig ikke omkuld, men jeg bøjer mig i støvet for solidt gameplay og et spil, der på samme måde som spillene i Tiny Epic-serien rummer en masse i en lille æske.






    Kommentarer til Honshu