2 - 4 spillere
60+ min
12+ år
  • strategispil
  • Expedition Northwest passage

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 27. March 2014

    Spillet kort fortalt

    I starter på Grønlands-siden af brættet, og skal bevæge jer via søvejen over mod Canada-siden. I trækker brikker fra brættet, og kan placere dem på kortet rundt om jeres skibe. Solen rykker rundt om spillepladen og fryser en større eller mindre del af pladen til solid is, og gør det nødvendigt at søge længere syd på for at finde åbent vand – eller hoppe i slæderne og fortsætte ekspeditionen over isen.

    Spillepladen til Expedition Northwest passage

    Der er point til ham der først opdager en passage tværs over kortet, og derefter går turen tilbage til Grønland. Denne tur går noget hurtigere, fordi man nu kender en rute igennem ishavet. Vinderen er ikke nødvendigvis den spiller der når først tilbage – men der tælles point sammen for forskellige elementer i udforskningen.

    Sådan starter I spillet

    1. Sæt pladen midt på bordet.
    2. Der er store brikker og der er små kvadratiske brikker. Læg 4 store på de store markeringer på brættet, og 6 små brikker på de tilsvarende små markeringer. Læg de øvrige små med grafikken nedad, og smid alle de resterende store i posen.
    3. Hver spiller tager en ekspeditionsplade, og de 7 små arbejdere i samme farve.
    4. Placer sol-brikken på det runde felt ud for Grønland. Den skal have den blå del op og den gule del nedad.

    Spillepladen, som hver spiller nu sidder med foran sig, er inddelt i nogle områder, og i midten er der fire bokse. Det vigtigste er umiddelbart, at det er her dine små arbejdere (eller opdagelsesrejsende) bruges. Kolonnen til venstre repræsenterer dit skib, og kolonnen til højre er din slæde.
    For dem begge gælder at hver runde begynder med, at alle dine folk står i de øverste bokse, og du rykker dem ned i boksen nedenunder, når du bruger mændene til at udføre ekspeditionens handlinger. For at flytte dem fra skib til slæde skal du bruge en handling (se senere). Alle dine mænd starter på skibet.

    Dine små opdagelsesrejsende mænd skal altså ikke ud på brættet.

    I begynder med at finde en turrækkefølge, og trækker i modsat rækkefølge en af de store brikker fra pladen (dem I lige har lagt på). Hver gang en brik (stor eller lille) fjernes, skal den erstattes med det samme. Dvs. I starter hver med en stor brik foran jer.

    På din tur må du

    1. Trække en brik (stor eller lille), og placere den hos dig selv (altså ikke lægge den på brættet endnu).
    2. Placere en brik på brættet. Du må lægge en af dine brikker i et tilstødende felt til hvor dit skib eller slæde befinder sig. Brikkerne skal passe til vand og is der allerede ligger på brættet.
    3. Sende folk til eller fra slæden.
    4. Rydde de fire store brikker og trække fire nye fra posen + selv tage en brik (stor eller lille). Husk at fylde op så der altid er fire store at vælge mellem.
    5. Udforske fangstpladser og Inuitter.
    6. Finde forråd og stensætninger.
    7. Sige “Pas”, og dermed er runden færdig for dit vedkommende. Du sætter nu din tur-brik på det første ledige felt under turrækkefølgelinjen, og det viser to ting: først og fremmest at du er ude af runden, men samtidigt hvilken plads i turrækkefølgen du får i næste runde.

    Det er de samme syv handlinger som er afbilledet nederst på din spilleplade – se ovenfor.

    Første mand der siger pas starter næste runde

    I dette eksempel har første spiller lige sagt pas. Han rykker sin brik fra øverste række ned til første ledige plads i nederste række. Det betyder at han går fra at rykke sidst i denne runde – til at rykke først i næste. Men hans runde er hermed slut.

    Der skal samles point.

    Spillets vinder er den med flest prestigepoint til slut, og det behøver bestemt ikke være ham der når over ishavet og tilbage igen. Dit ekspeditionskort er fyldt med oversigter over hvad der giver point. For eksempel at opspore inuitter, udforske stensætninger og komme først tilbage til Grønland.

    Man skal tage det sure med det søde, og der er strafpoint for at afslutte spillet uden sit skib eller alle sine mænd.

    Udforske øhavet

    Når du placerer en brik som afslutter en ø, modtager du point med det samme, for at have kortlagt den del af ishavet. Typisk ikke noget man vil sejle en stor omvej for at gøre, men det drejer sig typisk om at vælge de rigtige brikker og placere dem på brættet så øerne afsluttes.

    Solen går ned og alt fryser til

    Når alle spillere har passet, slutter runden med at solen rykker en tur rundt om spillepladen og det er her spillet byder på en lille snu mekanik. Solen rykker nemlig rundt om spillepladen og alt vand der er syd for solen er stadigt flydende – mens alt vand der er på brikkerne over solen er stivfrossen is.

    Skibet kan sjovt nok kun sejle i vand, mens slæden frit kan bevæge sig over frosset vand og land.

    Afslutning på ekspeditionen

    Spillet slutter når solen har været en hel tur rundt om brættet og kommer til END feltet (10 runder), eller når sidste mand kommer tilbage til Grønland.

    Der er prestigepoint til de første der kommer til nordvest passagen og på samme måde til de første tilbage i Grønland – hvor mange point afhænger af hvor mange spillere I er, men se tabellen på side 1.

    Prestige tjenes ellers ved at

    • Finde Nordvestpassagen.
    • Returnere til Grønland.
    • Finde ekspeditions spor – hver gang du udforsker en Inuit eller stensætning får du 2 prestigepoint x1, x2 eller x3, efter hvor på brættet.
    • Kortlægge øerne.
    • Sæt bonus opnås hvis du har sæt af alle typerne – inuit, stensætning, stræde, kort og Franklin.
    • Afsluttende straf som består af minus to point for hver slæde/skib som ikke når tilbage til Grønland indenfor den tiende runde. Der gives minus to point for hver mand der er på spillepladen i den kolonne .. altså minus for hver mand på for eksempel. skib eller slæde der gik tabt.

    Vurdering af Expedition Northwest passage

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Spillet om Nordvest passagen er fantastisk – det gør alt det som et brætspil skal gøre .. nemlig at sætte gode regler op som ikke er for indviklede, men samtidigt give nok muligheder og overvejelser til at give spillet en dybde. Der er rigtigt mange måder at tjene point på, selvom du render ind i stift vand med dit skib kan du sagtens klare turen ved hjælp af slæden.

    Spillet har gode højdepunkter, efter min mening – man starter ud med at det er altid er lige lidt med at finde et andet skib man måske kan følge efter, og se hvilke isbrikker der dukker op. Så begynder hele havet at fryse, og der kommer et nyt beslutnings-højdepunkt for hvem der vælger slæderne og hvor tidligt i spillet. Efterlader de folk på skibet, så det kan sejle når isen igen smelter? Eller satser de på at kunne komme tilbage med slæden inden tø?
    Kapløbet om at komme til passagen giver point, og så går turen tilbage over isen som man nu kender og har kortlagt.

    De mange måder man kan opnå point kan også være det som gør det svært for nyere spillere. Det er svært at overskue om man fører, for der er nogle synlige point i brættets kant og der kommer både plus og minus point på regnestykket til slut. Spillet er sværere end for eksempel Stone Age, men jeg tror det er samme publikum der vil kunne lide det.

    Spillet er utroligt lækkert designet – hvilket jeg altså sætter stor pris på. Illustrationerne, brikkerne, de små skibe og det meget atmosfæriske bræt gør at man bliver transporteret tilbage i tiden bare ved at kigge på elementerne. Flot og lad os se mere af det!






    Kommentarer til Expedition Northwest passage