2 - 7 spillere
40+ min
10+ år
  • familiespil
  • strategispil
  • Kortspil
  • Oldtid
  • Regler på dansk

    Relateret læsning


    7 Wonders

    Lasse Petersen af Lasse Petersen d. 7. April 2011



    I 7 Wonders konkurrerer tre til syv spillere om at opbygge den bedste civilisation.

    Ved hjælp af smukt illustrerede kort vælger spillerne at fokusere enten på kultur, teknologi, handel eller militær.

    7 Wonders er et hurtigt strategisk kortspil, særligt når man tænker på, hvor mange spillere der kan være med.

    Spillet sættes op

    Hver spiller vælger en civilisation og får den tilhørende spillerplade samt tre træmønter.

    Et eksempel på en spillerplade: I øverste venstre hjørne ses den ressource, som civilisationen starter med. I øverste højre hjørne ses navnet på verdensvidunderet, og i bunden af pladen ses vidunderets tre stadier, som hver udløser den angivne bonus, når de bliver bygget.

    De tre bunker med kort, som repræsenterer de tre tidsaldre, sorteres, således at der kun er de relevante kort med (på bunden af kortene står der et tal, som angiver, hvor mange spillere der minimum skal være med, for at kortene skal med i bunken).

    Bunkerne blandes nu hver for sig, og spillerne trækker hver syv kort fra den første tidsalder bunke (disse kort er markeret med romertal I på bagsiden).

    Runderne

    Spillet er inddelt i tre runder, én for hver af de tre tidsalder kortbunker.

    I den første runde bruger spillerne de syv kort, de blev tildelt i starten af spillet. Hver spiller vælger nu samtidigt et kort fra deres hånd, og sender de resterende kort videre til personen til venstre for dem.

    Når alle spillere har gjort dette, viser spillerne det valgte kort. Dette kan de nu gøre tre forskellige ting med:

    • Du kan tilføje kortet til din civilisation (nogle kort har dog en minimumspris, anført i øverste venstre hjørne af kortet, som er det antal ressourcer, du minimum skal besidde for at kunne spille kortet. Nogle kort har ingen anført pris og kan derfor frit lægges ned). Det er her, mønterne også bliver relevante, da du kan betale to mønter til en af spillerne ved siden af dig for at låne en af deres ressourcer til at spille dit kort (de kan stadig selv bruge ressourcen til at spille deres kort).
    • Du kan kassere kortet, for at modtage tre mønter (dette er godt, hvis du ikke kan gøre andet, eller hvis du virkelig mangler mønter). Kortet lægges til side og bliver ikke brugt.
    • Du kan bygge en del af dit vidunder. Hvis du har råd til at betale de anførte ressourcer i bunden af din spillerplade, kan du placere kortet, så det stikker ud under bunden af din spillerplade for at markere, at du har bygget en del af dit vidunder (bemærk at du kun kan bygge dit vidunder i nummerisk rækkefølge, så du kan ikke bygge stadie 2 eller 3, før du har bygget det første stadie og så videre.)

    Her kan du se de syv forskellige typer kort fra 7 Wonder. Brun er ressource-kort, Lilla er guild-kort, Grøn er teknologi-kort, Blå er kultur-kort, Gul er handels-kort, Rød er militær-kort og Grå er sjældne ressource-kort.

    Når alle har brugt deres kort på en af de tre ovennævnte måder, tager de kortene, som er blevet sendt videre til dem. Alle spillere vælger nu et nyt kort fra denne hånd, før de sender de resterende kort videre.

    En hurtig forklaring af de forskellige kort:

    • Brune kort er ressourcer, som bruges til at kunne spille senere kort.
    • Grå kort er sjældne ressourcer. De fungerer ligesom de brune, men er markeret med en anden farve, fordi de er sværere at skaffe.
    • Røde kort er militær kort. De bruges til at sammenligne militær i slutningen af hver tidsalder.
    • Gul er handelskort. De giver dig som regel mønter eller gør det billigere at låne ressourcer for spillerne ved siden af dig.
    • Blå er kulturkort. De giver dig point i slutningen af spillet.
    • Grøn er teknologikort. i slutningen af spillet er hvert teknologikort et point værd per kort, du har samlet med samme teknologi symbol (stentavle, sekstant, tandhjul). Så hvis du har samlet tre stentavle kort, er hvert kort tre point værd. Hvis det lykkedes dig at samle mindst et kort af hver af de tre slags teknologikort, får du også syv point bonus i slutningen af spillet.
    • Lilla kort er særlige pointkort kaldet guilds. De findes kun i den tredje tidsalder bunke. Disse kort giver dig point på forskellige måder, angivet på kortet. For eksempel er der et kort, hvor du får et point for hvert røde militærkort, som dine naboer har på bordet.

    Sådan fortsætter kortene rundt om bordet, indtil alle spillere får en hånd med kun to kort tilbage. De vælger nu at spillet et af de to kort og kasserer det andet.

    Tidsalderen er nu forbi, og spillerne sammenligner militær. Dette gøres simpelthen ved at kigge på alle spilleres røde kort. Man sammenligner militær med sine naboer. Spillerne får nu plus point, hvis de er stærkere end deres naboer, og minus point, hvis de er svagere i militær end deres naboer. Hvis to spillere ved siden af hinanden er lige stærke, får de ingen point.

    Man får point for spillere på hver sin side, så du kan enten få to gange positive point, hvis du er stærkere end begge dine naboer, to gange negative point, hvis du er svagere i militær end dine naboer, eller en blanding hvis du er stærkere end den ene, men svagere end den anden.

    De positiv point du får for at have stærkere militær afhænger af tidsalderen: i den første alder får du et point for hver af spillerne ved siden af dig, som du slår i militær. I anden tidsalder giver det tre point per nabo, og i tredje tidsalder får du fem point per nabo, du besejrer. De negative point er minus et uanset tidsalder.

    Når alle spillere har sammenlignet militær, går spillet videre til næste tidsalder. Spillerne får nu syv nye kort fra den næste tidsalderbunke (romertal II og efterfølgende romertal III), og runden spilles som første runde.

    Husk at sammenligne militær efter hver tidsalder.

    Afslutning

    Spillet slutter, når den tredje tidsalder runde er blevet spillet færdig. Spillerne tæller nu point sammen for alle de kort, de har bygget, vidunder-stadier, som de har fuldendt, og militære point, som de har optjent i løbet af spillet. Spillerne får også et point for de mønter, de har tilbage divideret med tre (rundet ned).

    Spilleren med flest point har sejret i at bygge den mest succesfulde civilisation og vinder spillet.

    Vurdering af 7 Wonders

    Lasse Petersen
    Lasse Petersen mener ...

    7 Wonders er et glimrende strategi kortspil. Selvom det kan være lidt svært at forklare, så er det utroligt enkelt, når først man forstår det. Spillet er hurtigt, og fordi spillerne vælger kort samtidigt, er alle konstant involverede.

    Så hvis du leder efter et spændende og farverigt strategispil, der kan spilles af op til syv spiller på under en time, så er 7 Wonders en klar anbefaling.

    7 Wonders vandt Årets voksenspil ved Guldbrikken 2011

    7 Wonders for to personer?

    På æsken står der, at 7 Wonders kan spilles af to til syv personer. Dog er det primært et spil for tre til syv personer. To spiller-versionen kræver et par regel-ændringer og kan ikke anbefales.






    Kommentarer til 7 Wonders