1 - 8 spillere
45+ min
12+ år
  • temaspil
  • Samarbejde
  • Terningspil
  • Horror
  • Relateret læsning


    Elder Sign

    Jimmy Marcus Larsen af Jimmy Marcus Larsen d. 30. November 2012

    H.P. Lovecrafts Cthulhu-mytologi beskriver racen Great Old Ones som guder der levede på jorden før menneskene. I Elder Sign skal I gennem samarbejde og omhyggeligt udvalgte terningekast forhindre at disse Great Old Ones vågner på ny.

    Elder Sign baserer sig delvist på det efterhånden klassiske brætspil Arkham Horror, men i modsætning dette så er Elder Sign et hurtigt spil der let kan færdiggøres på under en time. Spillet foregår på Arkhams gamle bibliotek, hvor I som efterforskere leder efter spor. Men pas på – I risikerer at miste forstanden eller endda livet.

    Sådan sættes spillet op

    Det første I gør, er at give hver spiller en efterforsker – normalt tilfældigt udvalgt. Hver efterforsker har forskellige evner og udstyr, mens deres Sanity og Stamina også varierer.

    Så finder I spillets Great Old One – igen, helst tilfældigt. Hver af disse er også forskellige. Nogle vågner let, men er så også lette at kæmpe mod, mens andre er længere tid om at vågne.

    Spillepladen konstrueres af seks Adventure-kort der lægges ud på bordet, lige ved siden af det kort der udgør startområdet, nemlig bibliotekets hoveddør. Hvert Adventure-kort byder på en opgave der skal løses, samt en præmie for at gøre det og en straf hvis forsøget fejler.

    I skal også placere spillets ur, samt en bunke af såkaldte Mythos-kort i nærheden. Uret sættes til klokken 12.

    Resten af spillets elementer – kort med udstyr, flere Adventure-kort, monstre, samt tokens til at tælle Sanity, Stamina og andet – placeres ved siden af spilområdet.

    Sådan spilles Elder Sign

    Spillets mål er at samle mellem 10 og 14 Elder Signs – det præcise antal afhænger af hvilken Great Old One I spiller mod. Et Elder Sign fåes normalt ved at løse et Adventure-kort, men det er også muligt at købe Elder Signs.

    Spillet går på tur. I hver tur tager spilleren sin efterforsker og flytter den til et Adventure-kort efter eget ønske.

    Et Adventure-kort har en opgave der skal løses, og det foregår via terningekast. Det minder lidt om Yatzy, dog uden samme mulighed for altid at holde enkelte terninger og kaste resten om – hver gang du kaster terningerne, uden at kunne løse en del af opgaven på Adventure-kortet, så skal du smide en terning ud og forsøge igen – nu med færre terninger end før.

    Til sidst har du enten løst Adventure-kortet, eller også er du løbet tør for terninger og fejler. Kortet angiver din belønning – måske vinder du et Elder Eign eller noget udstyr, eller hvis du har tabt mister du normalt enten Sanity, Stamina eller begge dele. Din efterforsker dør hvis bare ét af disse tal når nul.

    Efter hver spillers tur, sættes uret tre timer frem. Når uret igen rammer 12, trækkes et Mythos-kort. Det vil udløse forskellige events – det kan være der kommer et monster, det kan være at spillerne mister en terning indtil næste Mythos-kort eller noget helt andet kan ske. Ofte kommer den valgte Great Old One også et skridt tættere på at vågne.

    Efter omkring 45 minutters spil, vil I enten have samlet nok Elder Signs til at vinde spillet, eller også vil I stå overfor en svær kamp mod en gnaven Great Old One.

    Vurdering af Elder Sign

    Jimmy Marcus Larsen
    Jimmy Marcus Larsen mener ...

    Arkham Turbo, eller måske Mini Arkham – begge navne ville have passet fint på Elder Sign. Det er et enkelt og hurtigt spil, men det oser stadig af tyk Cthulhu-stemning og herlig uhygge ligesom Arkham Horror. Selvom spillet i høj grad baserer sig på terningekast, så har man altid følelsen af, at det er spillerne som former tilfældighederne. Det kræver velovervejede valg, at udfordre det rette Adventure-kort og det kræver koordinering mellem spillerne, at vælge de Adventure-kort holdet får størst fordel af at løse.

    Spillet er enkelt nok til at en dygtig 8-årig kan spille med, men desværre også med sine standard-regler så let at de fleste spil vil blive vundet af spillerne. Det er dog let, at forøge spillets udfordring – lad blot tiden gå lidt hurtigere, eller lad jeres Great Old One komme et skridt nærmere at vågne hver eneste gang det bliver midnat – ikke blot når det rette Mythos-kort trækkes. Så er jeres odds lidt lavere.

    Elder Sign kan i høj grad anbefales. I kraft af den tilfældige opsætning vil der gå lang tid før spillene begynder at ligne hinanden, og produktionskvalitet på pap, terninger og artwork er helt i top. Samarbejdet mellem jer er en velintegreret og nødvendig del af spillet hvis I skal vinde, mens terningemekanikken er så tilpas anderledes, at spillet trods sin simplicitet føles nyt og friskt.






    Kommentarer til Elder Sign