Brætspilsordbog

Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 10. September 2016

Mange brætspil bygger på de samme regelsæt og spilprincipper, og vi bruger typiske de engelske ord til at beskrive begreb og metoderne – det gør det nemmere, når man snakker med spillere fra andre lande eller skal læse sig videre på f.eks. boardgamegeek.com

Papskubber bruger også nogle gange engelske fag-begreber i sine artikler og spilbeskrivelser. Vi bestræber os på at gøre det minimalt, men vil her gerne give et hurtigt opslagsværk over, hvad nogle af de mest brugte begreber betyder.

Indholdsfortegnelsen


Alpha player

Som regel er termen negativ og henviser til, at der er en dominerende spiller i din spilgruppe. En alpha player eller alfaspiller er en person, som tager styringen i et spil. Det kunne eksempelvis være i et coop-spil som Pandemic, hvor medspillerne måske ikke kender reglerne lige så godt som værten. Dermed er det lettere for denne person at tage styringen og i princippet spille selv.

Area Control

Bruges om mekanikken i brætspil, hvor spillerne kæmper om erobre land eller felter og fastholde dem. Det siger ikke noget om, hvad felterne eller landet bruges til – men blot at det er en central ting i spillet at indtage/samle land og dermed måske også, at land kan blive taget fra dig af andre.

Ameritrash

En betegnelse for brætspil med meget dominerende temaer, hvor der ofte er direkte konflikt mellem spillerne. Held er ofte en betydelig faktor. Spillene tager tit mange timer at spille og har meget komplicerede regler. Mange spil i genren er asymmetriske, idet spillerne ofte startet med forskellige evner.
Eksempler på spil er Arkham Horror , Talisman og Twilight Imperium.
Se også eurogames.

Analyse Paralyse / AP / Analysis-Paralysis

Kaldes ofte bare for AP, og den forkortelse dækker så både den engelske og danske betydning. AP er når du eller en medspiller går i stå, i spilsituationen, fordi du har for mange valg med en ikke oplagt konsekvens. Det er ikke nødvendigvis fordi spillet er kompliceret, selvom det nok ofte vil være det.

Eksempel: Situationen opstår typiske fordi dine valg (i din tur) afhænger af hvad den tidligere medspiller har gjort og omvendt også at næste spiller og evt. næste spiller derefters vinder-chancer forbedres, baseret på hvad du nu skal til at gøre. Du er nødt til at tænke hvis-hvis-og-hvis igennem inden du kan tage din tur.
Og her kan de andre spillere sandt nok sige at du er nede med AP.

AP er ikke positivt. Det giver nedetid (downtime) rundt om bordet, hvor mange venter på en. Og det er ikke enormt skægt at sidde og se på en anden der bare tænker.

Auktion / Auction / Bidding

En ofte anvendt mekanik i moderne brætspil, hvor der bruges en variabel pris på ting i spillet, for at udligne ujævnheder eller balancere spillet. For eksempel prisen på rummene i Castle of Mad King Ludwig, som sættes af førstespilleren. Dermed kan han/hun gøre ting dyrere, som de nærmeste konkurrenter skal bruge – men hvis spilleren gør noget for billigt, bliver det bare solgt til prisen.

Et andet eksempel er handlingerne i Puerto Rico (og brugt i mange andre spil), hvor handlinger, som ikke tages af nogen, får et guldstykke lagt på sig. Den spiller, der tager handlingen, får guldet .. så efter et par runder er selv en uinteressant handling, pludseligt blevet brugbar. Small World bruger samme mekanik til at gøre det dyrere at tage lige den race, man vil spille med – ved at lægge penge på dem, man ikke vælger.

Coop

En forkortelse af det engelske ord “Cooperation”, og udtales “ko op”. Bliver også kaldt Samarbejdsspil på dansk. Coop-spil er – kort og godt – spil, hvor man samarbejder om at vinde sammen over spillet. Populære eksempler er spil som Pandemic eller Arkham Horror. En populær variant af Coop-spil er spil med en Hidden Traitor

Deck Building

Deck Building er en betegnelse, der stammer fra Dominion. Ideen er, at man starter med et lille forudbestemt deck af kort, og som spillet skrider frem, skal man handle sig til bedre kort, der kommer ind i decket. Ideen er så er få skabt et deck, der har nok gode kort til at vinde, uden at få så mange kort, at man aldrig trækker de gode kort.

Downtime

Downtime eller nedetid er det begreb der beskriver hvor lang tid en spiller kan få i ventetid på at han/hun igen har en betydning for spillet. Det betyder ikke nødvendigvis, hvornår det er en spillers tur. I spil hvor spillerne har tur efter hinanden, rundt om bordet, som et gammelt ludo-spil, kan det være en udfordring at holde gejst og opmærksomhed hvis spilrunderne er for komplekse, tager tid eller bare ikke inddrager de andre spillere. Det kaldes downtime og er noget vi helst ikke vil have.

Eurogames

En betegnelse for brætspil, der er hurtige at spille, har forholdsvis simple regler og meget lidt direkte konflikt spillerne imellem. Held er nedtonet, spillets tema er ofte abstrakt og har i virkeligheden meget lidt at gøre med selve spillet. Der er ingen spillere, der bliver slået ud undervejs.
Genren kaldes også German game eller Euro-style game. Eksempler på spil er Puerto Rico , Carcassonne og Tigris & Eufrat.
Se også ameritrash.

Filler

Et ‘filler’-spil er slet og ret et spil, der har enkle regler og tager ekstremt kort tid at spille. Det kaldes for et ‘filler-spil’, fordi man kan bruge det som ‘fyld’ på en spilaften, hvor der også er lidt tungere spil på menuen. Eksempler på filler-spil kunne være Red7, No Thanks eller Love Letter, der alle kan afvikles i den tid, man venter på, at pizzaen kommer.

Hidden Traitor

Spil med Hidden Traitor er en variant af Coop-spil. Når spil har en ‘Hidden Traitor’ (en ‘skjult forræder’ på dansk), betyder det, at der i denne type spil er en eller flere af spillerne rundt om bordet, der ikke har som mål at vinde over spillet sammen med resten af spillerne. I stedet prøver denne skjulte forræder at sabotere de andre spilleres sejr. Set i spil som Battlestar Galactica og Dead of Winter.

Meeple

En Meeple er et kært kælenavn til de karakteristiske spilbrikker, der ligner små mennesker. Oprindeligt en forkortelse for “Miniature People”. Selve ordet “Meeple” dukkede første gang op i spillet Carcassonne fra år 2000, hvor brikken også er kendt fra oprindeligt. . Endelsen “meeple” bruges også kærligt om brikker, der ligner andre ting end mennesker; dyr bliver til “animeeples” (eller et får til en “sheeple”), grøntsager til “vegimeeples” og så videre.

Push your luck

Et ord der bruges om den mekanik i mange brætspil, hvor du lokkes til at prøve at se hvor langt du kan komme eller blive ved, inden noget går galt og stopper dig. Det kan være alt fra nemme terningspil, hvor du f.eks. må blive ved med at slå indtil du slår to ens, eller du trækker kort fra en stak, indtil du møder en fælde. Jo flere kort du trækker (som ikke er en fælde) jo færre kort er der tilbage i bunken og du pusher altså dit luck mod den stigende sandsynlighed for at næste kort stopper dig. Hvor længe tør du blive ved ?

Netværk / Network Building

Mange spil bruger det at bygge veje, ruter eller netværk. F.eks. Ticket to Ride eller Settlers of Catan. Typisk er det noget med at få valgt, hvilke ruter du vil etablere og derefter skulle bruge nogle ressourcer til at udføre det. Så det handler om at forbinde felter, byer, noder, få den længste rute eller indkapsle noget ved at bygge veje og netværk.

Roll and Move

En mekanik, set specielt i mange børnespil, hvor man ruller en terning, og rykker så mange felter frem, som man får besked på fra terningen. Kendt fra spil som Ludo, Matador og Trivial Pursuit.

Runaway Leader

Et begreb, der bruges om spil, hvor ham eller hende, der ligger foran i spille,t får mulighed for at tage det bedste valg eller planlægge sit spil uhindret, så den førende spiller nærmest automatisk står til at komme endnu mere foran.

Spiral of Death

Hvor den ene dårlige ting fører den næste med sig – så det bliver sværere for dig at komme tilbage i spillet. Det er typisk ikke en positiv ting, for det betyder f.eks. at folk der har været uheldige bare ikke kan komme på niveau med de øvrige spillere og derved nemt mister lysten til at være med.

Sleeves og sleeving

Sleeves er plastiklommer til kort, som giver bedre holdbarhed og basal beskyttelse mod en væltet cola. Man kaldet det at man sleever sine kort .. og man sleever dem med sleeves. Sleeves sælges typisk i pakker af 60 eller 100 stk. og fås med kunstfærdige baggrunde.

Grundlæggende er det beskyttelse mod slid, ved f.eks. kortspil hvor kortene er af høj værdi eller hvor slid vil ødelægge spillet.

Worker Placement

Worker Placement er en spiltype, hvor hver spiller efter tur vælger en handling af udføre. Handlingerne kan ikke tages af mere end én spiller i en runde, men normalt bliver handlingerne åbne igen til næste runde. Så i disse spil glæder det om at få valgt de rigtige handlinger eller få mest ud af de handlinger, der er til rådighed, når det bliver din tur.
Eksemplerne er mange men Stone Age eller Agricola er gode eksempler på worker placement spil.