Kom i gang med airbrush – første del: Indkøb

af Brian Rasmussen d. 31. oktober 2021

I denne to-delte artikel guider Brian Rasmussen dig igennem at købe en air brush og hvilke overvejelser han selv var igennem, da han kastede sig ud på det dybe vand.

Jeg havde ikke malet særlig længe før jeg fandt ud af at en airbrush lød som en god ide. Nogen ville måske sige, at det er en avanceret teknik, som man først bør kaste sig ud i, når man har malet i årevis. Det gjorde jeg ikke. Jeg sprang ud i den dybe ende, næsten med det samme og lærte heldigvis både at træde vande og svømme lidt. Derefter er det kun gået fremad. Jeg er på ingen måder ekspert i hverken figurmaling eller airbrush, men jeg er kommet over de indledende øvelser og nu er min airbrush et uundværligt værktøj i min maleværktøjskasse. Hvis du overvejer at anskaffe dig en airbrush så læs med her.

I denne del ser vi på hvad der skal til for at komme i gang. I anden del ser vi på hvordan man bruger en airbrush.

Lyseffekter som OSL er en af de effekter, der bliver lettere at lave med en airbrush

Hvorfor bør du købe en airbrush?

En airbrush har mange anvendelser. Skønt der ikke er noget, der kræver, at du har en airbrush, er der visse teknikker som går fra svære og tidskrævende til lette og meget hurtigere, hvis du har en airbrush. At spare tid er meget værd i det fleste maleres hverdag, så alene det bør være en grund til at overveje en investering, men lad os se på nogle konkrete fordele ved airbrush.

En airbrush er fleksibel og rimelig hurtig til priming af figurer og det er let at opnå gode resultater, med meget fine lag, der ikke skjuler detaljer. Til kæmpe projekter er spraydåser nok stadig hurtigere, men det er sværere at styre og du er underlagt diverse begrænsninger i forhold til tid og sted. Man bør i hvert fald kun prime med spraydåser ude, men vejret er ikke altid så samarbejdsvillig i Danmark.

Med en airbrush kan du prime året rundt og i alt slags vejr.

Det er også lettere at lave såkaldt zenithal priming, hvor du etablerer skygger og lys ved hjælp af flere lag primer i forskellige nuancer. I det tilfælde kommer du lidt hurtigere igennem arbejdet med en airbrush, fordi airbrush primer tørrer hurtigt og derfor skal du typisk ikke vente længe mellem de enkelte lag. Hvis du maler en gruppe figurer, er den første som regel tør, når du har malet den sidste. Det er en effektiv måde at få lagt en zenithal på flere figurer på ingen tid.

Ved en zenithal prime er det let at definere lys og skygger på figuren hvilket giver et mere naturligt udtryk. Her har jeg lavet en zenithal med blot to farver for maksimal kontrast. Første billede er før priming, andet billedet er efter det sorte lag og på tredje billede har jeg skudt et lag hvidt fra oven.

Når det kommer til maling af figurer, er der visse teknikker hvor en airbrush åbner nye døre. Glidende overgange mellem to eller flere farver er en leg at lave med en airbrush og det er næsten lige så let som det ser ud. Mine evner rækker ikke til at gøre det på meget små detaljer, men til lidt større ting kan jeg spare timevis af glazing med et par hurtige airbrush-operationer.

Det er også let at tilføje bløde highlights eller skygger med en airbrush. Ideen er den samme som ved zenithal priming, men her bruger du blot specifikke farver til at skabe lys og skygger. Ligeledes er det let at tilføje farvefiltre til hele eller dele af en figur. Det svarer til at male meget tynde lag af glaze, men med en airbrush kan det gøres hurtigt og lettere.

Object Source Lighting eller OSL er en teknik, hvor man emulerer lyset fra en lyskilde på figuren eller basen. Det kan f.eks. være en nattevagt med en lampe. Med en airbrush kan du lave en gradient, der illustrerer hvordan lyset bliver svagere jo længere, det kommer fra kilden. Det er ikke uden udfordringer at lave den slags, men det er stadig lettere og langt hurtigere at bruge airbrush end pensel til den slags.

Jeg tænker ikke længere på min airbrush som et selvstændigt skridt i processen. I stedet bruger jeg airbrush, når det giver mening. Jeg begynder typisk med airbrush da jeg som regel laver en zenithal, men jeg går også gerne tilbage og tilføjer overgange, filtre eller hvad det nu kan være. Det er ligesom at have en speciel pensel der kan noget, de andre ikke kan.

Hvorfor bør du ikke købe en airbrush?

En god airbrush er en væsentlig udskrivning på malebudgettet, så den primære grund for mange er nok økonomien, men når det er sagt er det jo ikke ualmindeligt at folk bruger mindre formuer på både spil og udstyr og hvis det er tilfældet, er en airbrush ikke en uforholdsmæssig stor udgift. Du kan få et komplet sæt for det mange giver for en all-in Kickstarter eller et par kasser GW-spil. For mit vedkommende er det en af de bedste investeringer, jeg har gjort til mine maleprojekter.

Hvis økonomien ikke er en show stopper, er den næste udfordring pladsen. Som sådan optager en airbrush ikke meget mere plads end en almindelig maleplads, men da der er ledninger, slanger og en kompressor, der vejer som et ondt år, er det ikke optimalt, hvis det er noget du skal kunne tage frem og pakke væk igen efter behov. Det er bedst med en nogenlunde permanent opsætning, hvis du vil bruge airbrush, så det kræver, at du har plads. Har du ikke plads kræver det lidt mere tålmodighed at bruge en airbrush, men det kan selvfølgelig stadig lade sig gøre.

Mit airbrush-setup på en tilfældig dag. Jeg er sikker på at der er nogen, der er bedre til at holde det pænt end jeg er, men her hygger jeg mig altså.

Uanset hvor god du er, kommer der altid malingstøv, når du bruger en airbrush. Det lægger sig som et fint lag over alt, der er i nærheden af der, hvor du arbejder. Så længe du kun bruger akrylmaling, kan det let tørres af med en våd klud, men det kan sætte nogle begrænsninger på, hvor du ønsker at lave en maleplads. Problemet med støv kan begrænses meget med en sprøjtekabine med udsugning, men så bliver såvel logistikken som budgettet lige en tand mere omfattende. Det kan dog være en god løsning, hvis man ikke har plads til en permanent airbrush-arbejdsplads.

Sidst men ikke mindst er der feinschmeckere, der anser airbrush som ufint og sværger til penselarbejdet. Det skal de have lov til, men for mig er det en fuldstændig vilkårlig begrænsning at lægge på sig selv. Hvorfor ikke bruge de midler, vi har til rådighed? Det svarer lidt til at hårdnakket insistere på, at jeg maler alt uden brug af rød eller min transport udelukkende foregår med droscher. Begge dele kan fungere, men har sine indlysende begrænsninger.

Hvad har du brug for?

Der er butikker, der sælger komplette airbrush-begyndersæt, men ellers kan du købe de dele, du gerne vil have hver for sig. Uanset hvad du gør, har du brug for følgende:

  • En airbrushpistol
  • En kompressor
  • En slange

Mindre kan ikke gøre det, men der er også en del andre ting, der er rare at have.

  • En holder til din airbrush – det er rart at kunne parkere den et sted, når du ikke bruger den, så den ikke ligger og fylder på bordet. Hvis du er ligesom mig på det punkt, har du sikkert allerede alt mulig andet stående på malebordet, så en fast og sikker parkeringsplads til din airbrush er en god ide.
  • Kopper til at tømme maling og rensevæske i – der findes dedikerede kopper med filtre som er rare at bruge, når du skyder rensevæske ud, men du kan sagtens klare dig med en gammel kaffekop, hvis du bare lægger et stykke køkkenrulle ned langs siden, så det ikke sprøjter ud over det hele, når du skyder ned i koppen. De dedikerede kopper har dog den fordel, at de også fungerer som airbrush-holder, så det er en mulighed for at slå to fluer med et smæk.
  • Rensevæske – det er så vidt jeg ved blot destilleret vand med isopropylalkohol, så du kan lave det selv, men det er let at blot købe en flaske. Det du køber kan fortyndes med almindelig vand.
  • Thinner og flow improver – du kan bruge vand, men det kan give problemer afhængig af vandet som kan variere meget afhængig af hvor man bor, så hvis du vil være sikker på et godt resultat, er det bedst at fortynde med thinner, som du køber til formålet. Flow improver gør at malingen ikke tørrer og sætter sig fast helt så let. Det kan stadig ikke undgås, men det hjælper at bruge lidt sammen med sin thinner. The Army Painter laver en airbrush medium, der er thinner og flow improver i en flaske, så her tilsætter du blot lidt af det og så har du begge egenskaber.
  • Holdere, handsker og maske. Hvis du godt kan lide at vaske hænder, kan du med fordel holde figuren i hænderne, når du maler den, men ellers er det en god ide at have holdere, så du kan håndtere figuren uden at røre ved malingen og handsker så du slipper for farveladehænder. Til akrylmaling er det en god ide af have en filtreringsmaske a la dem der har været meget moderne for nylig – den skal blot kunne tage de små partikler, der hvirvler rundt i luften. Bruger du enamel-maling er det en helt anden historie, da de indeholder opløsningsmidler. Her er en maske med aktiv filtrering samt god udluftning nødvendig.
  • Sprøjtekabine. Hvis du gerne vil begrænse mængden af maling, der hvivler rundt, når du bruger din airbrush er en sprøjtekabine med udsugning en god ide. Bruger du maling med opløsningsmidler er den nærmest en nødvendighed. Du kan få dem med indbygget lys, hvilket kan være en gode måde at forbedre arbejdsforholdene, når du maler.
  • Vatpinde – masser af vatpinde og køkkenrulle. Hav altid begge dele ved hånden, for du får brug for det til rengøring.

Derudover kan du købe alt mulig andet til din airbrush, men ovenstående er et godt sted at begynde. Du behøver ikke købe ny maling for at komme i gang. Vi ser mere på maling senere, men lad os først tale lidt mere detaljeret om udstyret.

Hvilken airbrush?

Der er airbrush-sæt til enhver pengepungs størrelse. Nogle supermarkeder har til tider sæt til et par hundrede kroner eller mindre, der er beregnet til maling af kager. De kan godt bruges til figurer, men kommer med nogle åbenlyse begrænsninger. De dyreste airbrushpistoler, jeg har kunne finde i Danmark, ligger på omkring 5000 kr, men så har man også købt en absolut topmodel og betalt for det. Mindre kan sagtens gøre det. Et mere realistisk budget for en airbrush ligger på 800-1500 kr for selve pistolen. Her får du enten en entry level eller en mellemklasse pistol fra en god producent som f.eks. Iwata eller Harder & Steenbeck, der begge har ry for at lave virkelig gode airbrush-produkter. Der er andre gode producenter, men førnævnte fås flere steder i Danmark.

Der findes forskellige typer airbrush, og du kan let finde en gennemgang af forskellene, men den type der er relevant for figurmalere, er det man kalder en double action, gravity feed airbrush. Lad os se på hvad det vil sige.

Double action betyder, at aftrækkeren har to funktioner. Hvis du trykker den ned, lukker du op for lufttilførslen. Trækker du den tilbage, lukker du op for malingen. For at få maling ud af pistolen, skal du altså både trykke aftrækkeren ned så der kommer luft og trække den tilbage, så der bliver tilført maling. Det kræver lidt øvelse, men det giver meget bedre kontrol at du kan styre luft og maling hver for sig.

Double action-aftrækker - når du trykker aftrækkeren ned kommer der luft igennem, når du trækker den tilbage kommer der maling ud.

Gravity feed betyder blot, at malingkoppen sidder ovenpå pistolen og tyngdekraften hjælper således med at få malingen ned i pistolen, når du maler.

Gode startpistoler kunne f.eks. være Iwata Neo (ca 800 kr), Revolution (ca 1000 kr) eller Eclipse (ca 1500 kr). Sidstnævnte fremhæves ofte som den ideelle fra Iwata, da den tilbyder gode egenskaber til en meget fornuftig pris. Fra Harder & Steenbeck er Evolution (fra ca 1000 kr) og Infinity (fra ca 1500 kr) gode steder at starte. H&S har kits hvor man får to nåle- og kopstørrelser med, hvilket giver lidt mere fleksibilitet, men som reelt først har værdi, når du har lært at bruge din airbrush.

Lad os tale lidt om nåle og kopstørrelse. Størrelsen af nålen påvirker to ting: hvor fine detaljer du kan lave og hvor let maling sætter sig fast og giver problemer.

Jo finere nål, desto finere detaljer og større risiko for at malingen sætter sig fast.

De fineste nåle ligger på 0,15mm eller mindre og de største, jeg har set til figurmaling, er på 0,5mm, men der findes større. Jo længere selve spidsen på nålen er, desto bedre kontrol har du over mængden af maling. Jeg vil påstå, at nålens tykkelse ikke er en reel begrænsningen, for hvad du kan lave med din airbrush, før du bliver rigtig god. Ergo, kan du let komme til at gøre dig selv en bjørnetjeneste ved at købe en for fin nål. Et godt sted at starte er omkring 0,3-0,4mm.

Med hensyn til kopper er det ikke så kompliceret: Jo større kop, desto mere maling kan du smide i den. Det er sjældent, at vi kommer i nærheden af at fylde koppen, når vi maler små figurer, for vi bruger så lidt maling, men de helt små kopper kan give lidt udfordringer, hvis du vender og drejer pistolen under arbejdet. Nogle modeller kommer med et lille låg til koppen, der kan forhindre, at du spilder maling, hvis du drejer pistolen. En anden mulighed er at købe en med en lidt større kop, så bliver det tilsvarende sværere at spilde.

Jeg bruger en Iwata med en 0,3mm nål og en 9 ml kop og den er jeg glad for. Koppen er så stor, at jeg ikke spilder uden låg og jeg kan lave ufine trick som at fortynde maling i selve koppen. Hvis du graver dig lidt ned i airbrush-teori, vil du opdage at der er delte meninger om, hvad man bør og ikke bør gøre med sin airbrush. For nogen er det absolut ikke i orden at blande maling og fortynder i koppen, men det er vi nogen, der gør.

Så for at opsummere: Hvis du vil have en airbrush, så køb en double action, gravity feed airbrush med en nål på 0,3-0,4mm og en kop, der ikke giver problemer. Regn med et budget på 800-1500 for en god pistol. Mindre kan gøre det, hvis du ikke har så store krav. Kompressor og slange løber op i noget tilsvarende, og det ser vi nærmere på nedenfor.

Hvilken kompressor og slange?

Slangen er det letteste. Køb en der passer til din kompressor og sørg for at den er lang nok til din opsætning. Ud over det vil de fleste slanger sikkert dække dit behov.

Kompressoren kræver lidt flere overvejelser. Der er generelt to typer kompressorer: med eller uden tank. Derudover skal du være opmærksom på at nogle kompressorer bruger olie, som skal tilføres og udskiftes en gang i mellem.

Ideen er, at kompressoren genererer luft under tryk. Hvis den ikke har en tank, så bliver luften komprimeret, så snart du trykker på airbrush-aftrækkeren. Det betyder, at kompressoren kører hele tiden, mens du maler med din airbrush. Hvis kompressoren har en tank, så fylder den tanken med luft under tryk, når der er brug for det. Det betyder, at kompressoren går i gang i perioder, mens du arbejder. De giver lidt mindre støjbelastning og skulle give et mere jævnt tryk hvilket giver bedre kontrol over malingen.

Nogle kompressorer larmer en del, mens andre er meget stille. De meget støjsvage er som regel lidt dyrere. En god kompressor kan skaffes til 1000-2000 kr. De meget støjsvage koster som regel lidt mere. Jeg bruger en SilAir-20 som har et lavt støjniveau (30 db) og den gav jeg 3000 kr for i sin tid. Bemærk, at mange kompressorer er beskrevet som støjsvage, men tjek det faktiske lydniveau. Jeg har set både 56 db og 30 db omtalt som ”støjsvag”.

Hvilken maling?

Du kan bruge praktisk talt alt slags maling i din airbrush, så længe det er fortyndet til den rette konsistens. Vallejo, Games Workshop og nu også The Army Painter sælger maling, der er fortyndet og skulle være klar til airbrush. Jeg har kun erfaring med Vallejos airbrushmaling, og den fortynder jeg stadig, så der er ikke meget at hente ved at købe et nyt sæt maling til sin airbrush. Hvis du allerede har en god samling maling, så køb noget thinner og flow improver og så behøver du ikke mere. Hvis du meget gerne vil bruge ekstra penge på maling, er det okay, men du slipper ikke for at fortynde.

Ideen om airbrush-maling er fin, men som bekendt fortynder vi jo maling afhængig af, hvad vi skal bruge den til. Vi kan bruge den samme maling som base coat, wash, glaze og filter afhængig af, hvor meget den er fortyndet. Det samme gør sig gældende, når vi bruger airbrush. Der findes ikke kun ”den rette konsistens”. Malingen skal passe til opgaven, så det er en god ide at forstå, hvordan maling opfører sig i en airbrush og lære at fortynde efter behov. Vi ser nærmere på hvordan maling, lufttryk og alt det andet hænger sammen i anden del af denne artikel.

Du kan tilmed bruge Contrast Paint i din airbrush. De fungerer dog mere som en gennemsigtig maling og du får ikke den velkendte kontrasteffekt, men du kan få nogle virkelig flotte resultater og de virker fantastisk ovenpå en zenithal prime.

Jeg bruger desuden inks fra både Liquitex og Molotow og jeg har også enkelte Golden High Flow. De fungerer alle fint i min airbrush. Vallejo Metal Color er fantastiske i en airbrush. Som sagt, du kan bruge næsten alt, hvis du bare fortynder.

Til Father Dagon og Mother Hydra brugte jeg en zenithal prime til at etablere skygger. De fik desuden et svagt gult filter på toppen som noget af det sidste.

Du kan også bruge enamel-maling i din airbrush, men så gælder der helt andre regler. Som sådan opfører de sig ikke anderledes, men da de fortyndes med og kræver opløsningsmidler til rengøring, sætter det helt andre krav til sikkerheden. Her bør du bruge en rigtig malermaske med aktivt filter, da disse stoffer er meget skadelige at indånde. Rengøring er også en større udfordring, da enamel-maling bliver meget robust, når det hærder. Indtil videre har jeg holdt mig akrylmaling, men hvis du er ivrig for at hoppe på grimdark-vognen, er streaking grime gennem en airbrush et nærmest obligatorisk skridt på vejen.

Afrunding og næste del

Vi har set på grunde til at købe eller undlade at købe en airbrush og jeg har givet lidt input til, hvordan du kan skaffe et fornuftigt begyndersæt. Næste gang ser vi på det praktiske i at bruge en airbrush. Hvad skal du begynde med og hvordan kommer du videre?

Jeg håber, denne gennemgang har været brugbar og kom endelig med spørgsmål eller kommentarer.