2 - 4 spillere
30+ min
10+ år
  • abstrakte spil
  • familiespil
  • Kortspil
  • Regler på dansk

    Stix

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 31. August 2017

    Hvis man kender kortspillet Rummy – også kendt som 500, vil man med det samme havde fanget væsentlige dele af Stix, idet spillet er baseret på netop Rummy.
    I Stix gælder det om at vinde et bestemt antal stik – kaldet Stix. Man vinder stikkene ved at fuldføre missionskort og afslutte runder i spillet.

    Setup

    • Spillerne aftaler, hvor mange runder, der skal spilles.
    • Placer bunken med missionskort midt på bordet med bagsiden opad. Hver spiller trækker et missionskort, der holdes hemmeligt for de øvrige deltagere.
    • De tre sæt spillekort blandes og placeres i en bunke midt på bordet med bagsiden opad.
    • Den ældste spiller er kortgiver i første runde. Herefter går det på skift med urets retning i hver tur.

    Runder i Stix

    Kortgiveren giver 13 spillekort til hver deltager. Resten af kortene lægges tilbage midt på bordet (lukket bunke), hvorpå der vendes to kort, der lægges synligt ved siden af (åben bunke).
    Deltageren, der sidder til venstre for kortgiveren, må nu gøre en af følgende:

    • Trække et af kortene fra de åbne bunker: Spilleren skal lægge et kort fra sin hånd som erstatning for det kort, han tog, så der altid ligger et kort i begge de to åbne bunker.
    • Trække et kort fra den lukkede bunke: Spilleren skal derpå lægge et kort fra sin hånd ned i en af de to åbne bunker. Man bestemmer selv hvilken.

    Spilleren må nu – hvis hun ønsker det – vende sit missionskort, hvis hun har samlet kort til at fuldføre misssionen. Kortene i missionen skal nu ligge synligt foran spilleren resten af runden. Spilleren tager nu et Stix fra bordet (= et point) og kan forsøge at lukke runden (se nedenfor).

    Missionskortene kommer i mange forskellige variationer. Nogle gange skal man løse en stor opgave, andre gange to små. Det kan dreje sig om følgende:
    • En kæde: Kortene skal være samme farve og ligge i numerisk rækkefølge. For eksempel grøn 5-6-7.
    • En bande: Kortenes farve er ligegyldig, men de skal alle havde samme værdi. For eksempel 7-7-7.
    • En slange: Kortene skal skifte mellem to farver og ligge i numerisk rækkefølge. For eksempel blå-grøn-blå-grøn 3-4-5-6.

    Sådan lukker du en runde

    Når man har fuldført sin mission, kan man lukke en runde i spillet. For at gøre det, gælder det om at komme af med kortene på hånden. Spilleren kan komme af med kort ved at lægge dem på bordet, så længe følgende regler opfyldes:

    • Spilleren må lægge kort på bordet som kæder og bander, men ikke slanger.
    • Spilleren må lægge enkelte eller flere kort til egne eller modstanderens kort. Igen må spilleren kun lægge til kæder og bander. Hvis spilleren lige har fuldført sin mission, må han dog ikke i samme tur lægge kort i forlængelse af sin egen mission.
      Når spilleren på et tidspunkt sidder tilbage med et enkelt kort på hånden, som ikke kan lægges til nogle kort i spillet, kan spilleren afslutte runden. Det gøres ved, at spilleren lægger dette kort ud i en af de to åbne bunker.
      Bemærk at hvis en spiller kun har et eller ingen kort på hånden, må spilleren kun trække kort fra den lukkede bunke.
      Når en runde er slut, skifter rollen som kortgiver en spiller i urets retning. Kortgiveren blander kortene og deler dem ud som beskrevet under opsætning.

    Jokere

    En joker kan bruges som et hvilken som helst andet kort, og du kan bruge lige så mange jokere, som du ønsker. I og med at en joker kan bruges som alle kort, kan de ikke bruges til at lukke en runde.
    Andre spillere kan hugge jokere, som er lagt ned på bordet. Følgende regler skal dog være opfyldt:
    • Spilleren skal sidde med et kort på hånden, som kan erstatte jokeren på bordet.
    • Jokeren skal tages, inden spilleren har trukket et kort fra bordet.
    • Spilleren må ikke selv have fuldført sin mission.

    Sådan vinder du spillet

    Spillet går ind i slutfasen, når en spiller opnår det antal Stix, som man havde aftalt ved spillets begyndelsen. Den runde, der er i gang, spilles færdig, så det er altså muligt at score flere Stix. Når runden er slut, vinder den spiller, der har flest Stix. Står flere spillere lige, kan de enten dele sejren, eller spille videre, indtil en spiller ved en rundes afslutning har vundet flere Stix i de øvrige spillere.

    Vurdering af Stix

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Reglerne i Stix er hurtigt lært – også selv om du ikke kender Rummy. Spillet er i den meget lette ende af familiespilleme, og hvis man er vild med for eksempel Rummikub, vil man også elske Stix. Spillet er et meget anderledes spil end både Rummy og Rummikub, da kortene ikke har nogen værdi i Stix, så det handler alene om at få afsluttet før de andre.
    Det er et udmærket familiespil, da reglerne er så simple, at børnene hurtigt lærer dem og kan dyste på lige fod med de voksne. En ulempe ved spillet er dog, at held spiller en rigtig stor rolle, så du kan snildt tabe, selv om du gør alt rigtigt, blot fordi du trækker de forkerte kort.






    Kommentarer til Stix