2 - 6 spillere
60+ min
12+ år
  • familiespil
  • strategispil
  • Science fiction
  • RoboRally 2016

    Helle Perrier af Helle Perrier d. 30. November 2017

    De små robotter skal endnu en gang køre om kap på en bane fuld af forhindringer. Det originale Robo Rally fra 1994 har fået en overhaling og er udkommet i en ny udgave.

    Men hvad er det nye så?

    Jo, først og fremmest, så er de to spil utroligt ens, og så alligevel ikke. Reglerne for at komme rundt på banen er de samme: Man planlægger sin rute ved at programmere sin robot. Robotterne flytter, skubber hinanden, skyder hinanden, kører ud over kanten eller bliver transporteret rundt på transportbånd. Så i den henseende, er det det samme kaos af spillere, hvis robotter som regel havner alle andre steder, end hvad der var planen.
    Når det er sagt, så er der en hel del ting, der er meget anderledes, og Robo Rally 2016 er næsten sit helt eget spil.

    Nogle af ændringerne er blandt andet:

    • Hver spiller har nu sit eget deck, hvorfra man trækker de ni kort, der bruges til at programmere ens robot med.
    • Turorden bliver nu bestemt af, hvem der står tættest på den antenne, der bliver placeret på kortet. Man kan altså ikke spille et højt kort, for at være nogenlunde sikker på at starte.
    • Robotter kan ikke længere dø, de har et uendeligt antal liv, så hvis man på en eller anden måde kører ud over kanten eller i et hul, ja, så rebooter man blot. Når man rebooter, placerer man sin robot på rebootknappen, der ligger et fast sted på pladerne.
    • Alle har nu deres egen bunke kort.
      En af de helt store forandringer er som nævnt, at man har sit eget private deck. Dertil skal man så tilføje, at måden robotterne tager skade på også er fundamentalt anderledes. Bliver man skudt eller får en skade på en eller anden måde, skal man ikke ”ødelægge” sin robot længere, men i stedet tage et såkaldt SPAM-kort og lægge det i sin bunke. Derved kommer man helt bestemt til at trække det på et tidspunkt som et af de ni kort, man tager på hånden i starten af turen. Hvis man får et SPAM-kort op på hånden, kan man vælge at placere det som et af kortene i sin programmering. Når man når til kortet, skal man ganske enkelt erstatte det med det kort, der ligger øverst i ens bunke og udføre den pågældende handling. Det giver en ret stor grad af tilfældighed i ens, ellers så planlagte, rute.

    RoboRally ligner på mange måder sig selv.

    • Et sidste nyt element er opgraderingskortene. Dem køber man nu for kuber, man kan få i løbet af spillet. I stil med eksempelvis King of Tokyo. Det kræver altså ikke længere, at du absolut skal lande et bestemt sted og stå der for at få opgraderet din robot – du kan ganske enkelt bare spare sammen i stedet for.

    Vurdering af RoboRally 2016

    Helle Perrier
    Helle Perrier mener ...

    RoboRally 2016 er på mange måder et helt andet spil end sin forgænger. Om man kan lide det er en smagssag. Grundkernen er stadig den samme – programmér din robot, og kom først i mål. Men spillet føles meget anderledes at spille. I og med at man ikke kan miste sin robot, er der ikke helt så meget på spil længere, selv om det naturligvis stadig er en udsøgt fornøjelse at skyde hinanden eller se sine konkurrenter falde i et hul eller blive ristet af en laser.
    Noget som jeg synes er meget positivt er hastigheden, hvormed spillet nu spilles. Man skal ikke længere sidde og sammenligne kort for at finde ud af, hvem der starter. Det går væsentligt hurtigere, og spillet er blevet meget mere flydende.
    Men RoboRally 2016 – det er bare et andet spil, hvor der kommer nogle andre elementer i spil. Jeg er sikker på, at det vil dele spillets fanskare i to, hvilket et man foretrækker.
    Hov – og så er der forresten malede robotter med denne gang!






    Kommentarer til RoboRally 2016