3 - 5 spillere
40+ min
12+ år
  • familiespil
  • strategispil
  • Samarbejde
  • Science fiction
  • Oh No...Invasion!!!

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 16. October 2012

    Du og dit hold er på tur i rummet, da I pludselig får et opkald fra basen: et ondt og fælt Spawnmonster – et monster som hidkalder andre monstrøse rumvæsner – er dukket op i jeres sektor. Jeres mission er simpel: Beskyt din rumstation, besejr monstret…nåh ja, og prøv at lade være med at dø.

    Oh No…Invasion!!! er et samarbejdsspil, hvor det går ud på at bygge rumstationer, dræbe de fæle rumvæsner inden det er for sent, og til sidst tage den farlige kamp mod Spawnmonstret.

    Opsætning

    • Find de fem Transport Hub-kort. Giv hver spiller én, og læg resten tilbage i æsken.
    • Bland resten af Resistance-kortene, og læg dem i en bunke midt på bordet.
    • Find de otte Shield-rumvæsner, og læg dem på bordet. Bland resten af Spawn-kortene, og fordel dem ligeligt på de otte Shield-rumvæsner. Læg nu disse otte bunker oven på hinanden, og læg dem midt på bordet.

    Sådan spiller du Oh No…Invasion!!!

    Undervejs i spillet vil du bygge på din base, forsvare den mod rumvæsner og til sidst, når alle er klar, starter den endelige kamp mod Spawn-monstret.

    For at kunne spille Oh No…Invasion!!! er det vigtigt at kunne sin ABC. Hver spillers tur har nemlig tre faser, som hver spiller skal igennem én af gangen.
    Action
    Build
    Combat

    Action

    I Action-fasen skal du tage en eller to af følgende handlinger:

    • Træk et kort fra Resistance-bunken op på din hånd
    • Brug bygningen Transport Hub til at give en anden spiller et antal kort fra din hånd.

    Du må gerne tage samme handling to gange i træk.

    Invasionen går i gang…

    Hver gang du foretager en handling, bliver du invaderet, og skal tage et kort fra bunken med rumvæsner. Disse rumvæsner vil nu forsøge at invadere en rumstation.

    Nederst på hvert kort på rumstationerne er der nogle farvede symboler – rumvæsnerne leder efter et symbol med samme form og farve som dem selv. Hvis ikke de finder det på første base, flyver de videre til den næste.

    Rumvæsnerne flyver den vej, som de vender på kortet. Hvis ikke de finder en rumstation, med det symbol der svarer til dem selv, flyver de videre ud i rummet, og skal altså bare smides i skraldebunken.

    Når rumvæsnet lander på en base, foretager det en handling, alt efter hvilken type det er. Der er fire typer rumvæsner:

    Invaliens får andre Invaliens til at angribe. Se i taleboblen: Den farve taleboblen har, er den farve Invaliens, der angriber. Hver spiller tæller det antal rumvæsner, de har i den farve. Hvis det antal er lig med eller højere end det tal, som står i taleboblen, dør den spiller, og er ude resten af spillet.


    Evaporaliens Får andre evaporaliens til at angribe. Se igen på taleboblen: hver spiller tæller det antal Evaporaliens de har på deres rumstation, og lægger så mange kort fra deres hånd i skraldebunken.



    Sabotaliens angriber en bygning. Placer rumvæsnet som normalt – med den krølle, at der kun kan være en sabotalien tilknyttet hver bygning. Når den er placeret på en bygning, vender du bygningen 180 grader. Bygningens specialevne kan ikke længere bruges, medmindre du fjerner rumvæsnet i en combat fase.

    Shield aliens flyver hen til Spawnmonsteret, og passer på det. Hvis spawnmonsteret på et tidspunkt er omringet af alle 8 shield aliens taber spillerne.


    Zap de rumvæsner!

    En spiller kan – efter denne har trukket rumvæsner, men inden det bliver placeret – zappe et rumvæsen. Det gøres ved at vise et våbenkort i samme farve som rumvæsnet, og lægge det i skraldebunken. Andre spillere kan ligeledes zappe et monster, men kun hvis det flyver forbi deres rumstation, eller er ved at lande der.

    Build

    I denne fase kan du spille bygningskort fra din hånd ned på din rumstation. Hver rumstation kan godt have flere, ens bygninger. Der er fire forskellige typer bygninger.

    Transport Hub tillader at spillerne bytter kort med hinanden. Hvis din transport hub er saboteret kan du stadig godt modtage kort – du kan dog ikke give kort væk.



    Catalyst lader dig trække to kort, når du gerne vil trække Resistance kort. Du trækker stadig kun ét rumvæsen.





    Morph-Box lader dig lægge to ensfarvede kort i skraldebunken, for at destruere alle rumvæsner af en valgfri farve.




    Teleporter lader dig angribe en anden spillers rumvæsner, så længe den anden spiller også har en teleporter. Du kan også bede en anden spiller angribe dine rumvæsner i din angrebsfase.

    Combat

    I denne fase kan du angribe rumvæsner. Det gør du ved at smide et angrebskort i din skraldebunke. Når du gør det, fjerner du samtidig alle rumvæsner af samme farve, som det kort du lægger, fra din rumstation.

    Et sort våben tæller som et valgfrit våben.

    Afslutning på Oh No…Invasion!!!

    Spillet slutter på en af to måder. Hvis du trækker den ottende Shield Alien, taber du spillet.

    For at vinde spillet, kræver det at en at spillerne annoncerer at spillet går ind i den sidste fase, som kaldes “Final Conflict”. Dette kan høres når som helst.

    Under final conflict foregår spillet helt anderledes. Der er nu to faser i hver spillers tur:

    1. Kamikaze. Tag det øverste kort fra bunken med rumvæsenkort. Dette rumvæsen angriber nu. Du skal lægge et angrebskort af samme farve som rumvæsnet i skraldebunken, for at dræbe rumvæsnet. Ellers er du ude.
    2. Strike. Nu er det din tur til at angribe. Du skal angribe en af de Shield Aliens, der er placeret rundt om Spawn-monsteret. Det gør du ved at spille et angrebskort af samme farve som det rumvæsen, du angriber. Når alle Shield Aliens er døde, kan du angribe det store Spawnmonster med et hvilket som helst våben, og så har du vundet spillet.

    Når spillet er slut tjener du 3 point per overlevende spiller. Disse kan noteres på bagsiden af regelhæftet, så du kan slå din tidligere score. Når spillet er blevet for nemt (eller hvis det er for svært) er der 4 andre sværhedsgrader, der giver små twists til reglerne, bagerst i regelhæftet.

    Vurdering af Oh No...Invasion!!!

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Oh No…Invasion er et lille spil, der er fyldt med panik og sjov. Hver gang man tror at man har styr på situationen, kommer et rumvæsen der ødelægger alle dine planer – eller endda slår dig ihjel.

    Spillet er rimelig simpelt, men alligevel krævende nok til, at man får grå hår i hovedet – som et godt samarbejdsspil skal være. De variende sværhedsgrader giver dig gode muligheder for at tweake spillet, så alle kan være med.

    Der er samtidig absolut ingen tekst i spillet, og reelt set “kun” 9 forskellige kort man skal lære at kende (mange af dem i flere forskellige farver, dog), hvilket giver de lidt yngre i familien god mulighed for at være med.






    Kommentarer til Oh No...Invasion!!!