2 - 5 spillere
10+ min
8+ år
  • familiespil
  • Terningspil
  • Middelalder
  • Regler på dansk

    Carcassonne terningspil

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 11. June 2011

    Carcassonne er oprindeligt et lille og nemt brætspil med et hav af udvidelser. Spillet handler om trækker brikker og bruge dem i sammen med de allerede lagte brikker til at bygge borge, veje, marker og klostre.

    I anledning af 10 året for Carcassonne er der blevet udgivet et lille terningspil som en ekstrem rejseudgave af spillet. Der er ikke noget bræt, og det er lidt på kanten af, hvad vi kan kalde et brætspil.

    Carcassonne the dice game

    Der er ni hvide terninger, som hver har brudstykker af byer. Spilleren slår de ni terninger og skal samle de terninger, som kan passes sammen til den største sammenhængende by. For at en by giver point, skal den være sammenhængende og lukket (som i Carcassonne).

    Det skal forstås som at en sort kant ikke må grænse op til en hvid på tværs af to terninger.

    Spilleren må rulle sine terninger tre gange, inden der tælles point op – og han får kun point for den største by, som terningerne danner.

    Katapulter og riddere

    På terningerne er der også symboler af katapulter og riddere, som tilføjer lidt til det lille spil.

    Ruller man en katapult, er den terning ud af spillerens tur. Det vil sige, den lægges til side og kan ikke rulles om. Katapulterne er altså noget skidt.

    Ridderne gør ikke noget i sig selv – men hvis du har tre riddere, kan du vælge ikke at bygge byen færdig mod at få dobbelt point, næste gang det er din tur.
    Hvis du vælger at fordoble dine næste point, tager du en ridder-terning over til dig og sender de otte andre terninger videre til næste spiller. Når det igen er din tur, ruller du ridderen med som de fuldtallige ni, og der er ikke nogen gevinst i at rulle tre riddere igen – nu gælder det kun om at få mange point og gange med to.

    Du kan få tre riddere enten i et slag, eller fordi du har gemt nogen og rullet om.

    Point for byerne

    Der gives point efter antallet af terninger brugt på at skabe byen

    3 terninger = 1 point
    4 terninger = 3 point
    5 terninger = 6 point
    6 terninger = 10 point
    7 terninger = 15 point
    8 terninger = 21 point
    9 terninger = 28 point

    Vinderen

    Første spiller som når 42 point, vinder spillet.
    Hvis en spiller på sin tur ruller ni katapulter, vinder han spillet med det samme.

    Vurdering

    Et 10 minuters terningspil som er fint til sommerhuset eller forlommen på rejsetasken. Ikke et dybt spil men for dem, der kender brætspillet, smager det måske lidt bedre end at spille Yatzy.






    Kommentarer til Carcassonne terningspil