2 - 6 spillere
30+ min
8+ år
  • familiespil
  • Middelalder
  • Relateret læsning


    Amber

    Johnn Esbensen af Johnn Esbensen d. 1. March 2013

    Kongerigets vigtigste handelsvarer er rav. Derfor har kongen besluttet, at du og de øvrige baroner, skal bygge handelsruter mellem jeres slotte og de landsbyer, hvor bønderne indsamler rav. Alle baronerne kæmper derfor for, at få det mest udbyggede net af handelsruter og derved blive den mest velhavende baron.

    I Amber skal du forsøge, at forbinde dine egne handelseruter med de øvrige spilleres handelsruter, mens du samtidig sørger for, at det er dig, der får mest ud af sammenbygningen. Undervejs kan du bygge ensrettede veje, ødelægge andre spilleres veje, bygge broer eller lave vandhuller, der spærre vejen. Den spiller der først bliver forbundet med alle landsbyer og øvrige slotte vinder.

    Sådan starter du Amber

    Hvis det er første gang I spiller Amber, kan I med fordel begynde med Basis spillet.

    For at kommer i gang med Basis spillet skal gøre følgende:

    • Læg spillepladen midt på bordet
    • Vælg en opsætning, der passer til antallet af spillere
    • Placér slots- og landbybrikker efter anvisningerne i den valgte opsætning
    • Læg en guldbrik på hver slotsbrik og under hver landsbybrik
    • Fjern de 6 specielle skovle, med det gule A på bagsiden
    • Bland alle vejkonstruktionsbrikkerne og fordel 6 brikker til hver spiller. De resterende brikker lægges ved siden af spillepladen med bagsiden opad.
    • Til slut tildeles spillerne hver et slot og en startspiller vælges

    Nu er I klar til at spille Amber Basis spil.

    Runder i Amber

    Spillerne skal nu forsøge at udbygge deres handelsrutenet og derved forbinde landbyerne og slottene. Spillerene skiftes til at spille en vejkonstruktionsbrik fra hånden og ned på spillepladen. Følgende regler skal dog følges:

    • Brikker må kun placeres på felter, der nås fra eget slot via handelsrutenettet
    • Veje og vandhuller må kun placeres på tomme felter
    • Brikkernes kanter skal passe sammen. Vej skal passe med vej og græs med græs osv.
    • Alle veje er neutrale og kan benyttes af alle spillere
    • Ensrettede veje kan kun benyttes i retning af pilen
    • Broer og rundkørsler kan erstatte en lige vej

    Når spillerne har spillet en brik, trækkes en ny fra bunken og næste spiller har sin tur.

    Veje forbundet til landsbyer

    En vej forbindes til en landsby (orange træbrik) ved at lægge en vejbrik på det felt, hvor landsbyen er placeret. Når en landsby forbindes til handelsrutenettet for første gang, skal guldbrikken fordeles. Men kun hvis forbindelsen opnåes af en spiller alene. Hvis flere spillere opnår forbindelse samtidig, kasseres guldbrikken.

    Veje forbundet til slotte

    Når to slotte forbindes via handelsrutenettet, er der ligeledes mulighed for at score en guldbrik. Men, som med landsbyerne, er det kun, hvis én spiller opnår forbindelse fra sit eget slot til et andet slot, at denne spille må tage guldbrikken. Hvis flere spillere opnår forbindelse samtidig, kasseres guldbrikken.

    Vandhuller og skovle

    Vandhuller kan placeres på spillepladen ligesom vejbrikker og må som den eneste brik blokerer en vej. Vandhuller kan kun fjernes med en skovl.

    Spillerne har mulighed for, at bruge skovlbrikker, til at fjerne vejbrikker eller vandhuller. For at kunne fjerne en brik, skal feltet være forbundet via handelsrutenettet til spillerens eget slot. Vejbrikken eller vandhullet samt skovlen kasseres og feltet efterlades tomt. Feltet kan bebygges senere efter normale regler.

    Sådan vinder du i Amber

    Spillet kan afsluttes på to måder. Hvis én spiller har forbundet sit slot til alle landsbyer og alle andre slotte, vinde spilleren med det samme. Hvis det lykkedes for flere spiller samtidig eller hvis alle brikker bliver opbrugt, skal sejren afgøres på point.

    Hver spiller får point for:

    1 point for hver guldbrik
    1 point for hver landsby de er forbundet til
    2 point for hvert slot de er forbundet til

    Avancerede regler

    Når I har spille Amber et par gange eller blot ønsker mere udfordring, kan i krydre det lidt med de avancerede regler.

    Spillet forgår på samme måde som Basis spillet bortset fra disse ændringer:

    • Hver spiller får en special skovl i samme farve som deres slot. Denne skovl kan bruges én gang i løbet af spillet og kan spilles i stedet for et kort fra hånden.
    • I starten af spillet vendes en antal vejkonstruktionsbrikker svarende til antallet af spillere. Spillerne kan i slutningen af deres runde vælge at trække fra de synlige brikker eller fra de skjulte brikker. Når en af de synlige brikkerer trukket, vendes en ny.

    Spillet slutter og vinderen kåres på samme måde som i Basis spillet.

    Vurdering af Amber

    Johnn Esbensen
    Johnn Esbensen mener ...

    Amber er et let og simpelt familiespil, der selv for nye brætspillere, er let at gå til. Hvert spil er overstået på ca. 30 minutter og er derfor overskueligt for de fleste. Spillepladen og brikkerne er i god kvalitet mens stilen lidt naiv.

    For mere øvede spillere er det ikke det mest spændende spil der findes, da de taktiske udfordringer er meget begrænsede. Det er svært at regne ud hvorfor spillet hedder Amber (rav), når handlingen foregår på en spilleplade med græs og skov og ikke et eneste hav omkring. Der er ingen ravbrikker eller andet der bare minder om rav. Men måske lød navnet bare fedt!






    Kommentarer til Amber