2 - 6 spillere
50+ min
8+ år
  • familiespil
  • Worker Placement
  • Middelalder
  • Regler på dansk

    Relateret læsning


    Carcassonne: Inns and Cathedrals

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 11. May 2017

    Carcassonne: Inns and Cathedrals (Kroer og katedraler) var den første større udvidelse til Carcassonne og udkom i 2002. Den rummer meeples (følgesvende) til en sjette spiller (grå), 18 nye brikker (blandt andet katedraler og kroer) samt en kæmpe følgesvende (kæmpe meeple) i hver spillers farve.

    Nye regler

    Udvidelsen spilles akkurat ligesom normalt Carcassonne, dog med følgende nye regler:

    • Katedraler: Når en by, hvor der ligger en brik med en katedral færdiggøres, giver hver brik og hvert skjold tre point – altså ikke kun to som normalt. Men hvis en by med en katedral ikke er færdiggjort ved spilles afslutning, så giver den slet ikke noget.
    • Kroer: Når en vej med en kro afsluttes, giver hver brik, der indgår i vejen, to point – mod normalt et. Men hvis en vej med en kro ikke er afsluttet ved spilles afslutning, giver den slet ikke noget.
    • Følgesvende: I stedet for at placere en normal følgesvend kan en spiller vælge at placere sin kæmpe følgesvend. Den tæller som to følgesvende, og kan altså hjælpe med at afgøre, hvem der får pointene for veje, marker og lignende.

    Vurdering af Carcassonne: Inns and Cathedrals

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Udvidelsen er uhyre nem at gå til, idet den ikke kommer med store regelændringer, så alle, der allerede har lært reglerne til grundspillet, kan uden problemer spille med. Alligevel formår ‘Kroer og katedraler’ at puste nyt liv i spillet. Selve taktikken i spillet bliver nemlig væsentlig ændret, idet man i høj grad nu kan ødelægge spillet for modstanderen, for eksempel ved at gøre hans by med en katedral bøvlet at færdiggøre, og dermed mister han sine point. På samme vis øger kæmpe meeplen konflikten mellem spillerne.






    Kommentarer til Carcassonne: Inns and Cathedrals