Deck-building - et kig på en ny mekanik

Lasse Petersen af Lasse Petersen d. 18. August 2011

Deck-building synes at være den nye populære spilmekanik. Siden kortspillet Dominion introducerede den nye spilmekanik i 2008 har vi allerede set mere end en håndfuld deck-building og i år er der over 10 nye deck-buildingspil på vej, såvel som masser af nye udvidelser til de tidligere udgivede deck-buildingspil.

I denne artikel tager vi et nærmere kig på deck-building – en ny populær spilmekanik i bræt- og kortspil.

Hvad er deck-building?

Betegnelsen deck-building kommer fra engelsk, hvor deck betyder kortbunke. Så deck-building betyder, at man bygger en kortbunke.

Mere konkret er konceptet i deck-building at hver spiller starter med en bunke kort, som de trækker fra. I løbet af spillet tilegner spillerne nye kort, som de tilføjer til deres bunke, og som de derfor senere får mulighed for at trække op på hånden. Målet er i reglen at bygge den bedste bunke, så man trækker de bedste kort op og vinder flest point.

Det startede med Dominion


Dominion er det første spil der introducerede deck-building som centralt spilmekanik.

Dominion er tydeligt inspireret af Magic: The Gathering og andre samlekortspil. Et klassisk element i disse samlekortspil er, at spillerne hver vælger en bunke kort at spille med fra kortene i deres samling. Dette element af at bygge sin egen bunke med kort forud for at spille er i Dominion blevet gjort til et spil i sig selv.

Dette viste sig hurtigt at blive ekstremt populært, og Dominion vandt i 2009 den prominente ‘Spiel Des Jahres’ (pris for årets brætspil i Tyskland), som betragtes som den største brætspilpris i verden.

Dominion har fået massiv popularitet, hvilket både er afspejlet i salgstallene, og de 5 udvidelsespakker der indtil videre er kommet til spillet (Dominion: Intrigue, Dominion: Seaside, Dominion: Alchemy, Dominion: Prosperity og Dominion: Cornucopia). Samtidigt har Dominion affødt en masse spil som mere eller mindre direkte låner fra Dominion. Hvorvidt de kan betegnes som kloner er en smagssag, men de ligger sig i hvert fald op af Dominions spillestil.

Det første kuld

Her er en liste med nogle af de første spil der kom ud i kølvandet af Dominion:

Thunderstone


Thunderstone var det første deck-buildingspil efter Dominion. Thunderstone ligger sig meget tæt op ad Dominion, med et par små justeringer. I Thunderstone har hver spiller en bunke med eventyrere og udstyr, denne bunke udbygger de med magisk udstyr og helte, som de hyrer i landsbyen (udvalget af kort). Deres kort bliver herefter brugt til at besejre forskellige bæster i katakomberne for at score point.

Thunderstone bliver af fans hyldet for at være Dominion med et stærkere tema (fantasy). Dog er Thunderstone også et længere og mindre flydende spil end Dominion – det tager som regel dobbelt så langt tid at spille.

Ascension

Ascension er også et deck-buildingspil med et fantasy-tema. I Ascension har hver spiller også en bunke som de tilføjer nye kort til, men kortene de kan vælge imellem at købe varierer fra tur til tur – 6 kort placeres på en række ved siden af en centralt bunke med alle spillets forskellige kort. Hver gang et af kortene bliver købt erstattes det med et nyt kort fra bunken.

Den centrale bunke betyder at Ascension er væsentligt hurtigere at sætte op – hver spiller får sin startbunke, og den centrale bunke blandes så er spillet klar. Ascension er mere taktisk, idet du hele tiden skal forholde dig til de nye kort som kommer frem på bordet. Dog er Ascension også mere tilfældigt end Dominion, da det er ikke rigtig muligt at forudse, hvilke nye kort der kommer frem fra den centrale bunke.

Barbarossa (ばるば★ろっさ)

Barbarrossa er et japansk deck-buildingspil, hvor spillerne bygger et deck med soldater for at invadere forskellige byer. Det er dog ikke spillets design der er nyskabende (og for nogle grænseoverskridende), men spillets tema og grafik. I Barbarrossa er soldaterne nemlig letpåklædte nazi-piger. Nogle af illustrationerne er nærmest pornografiske.

Barbarrossa er kun et blandt adskillige japanske Dominion-kloner, der er udkommet i løbet af de sidste par år – Deck-building synes også allerede at være populært i Japan.

De tre ovennævnte spil er dog langt fra de eneste deck building spil som er spiret frem. I løbet af de sidste tre år er mere end 10 nye deck building spil kommet på gaden (med svingende kvalitet), og alene i 2011 er der mere end 10 nye deck building spil på vej.

Magic the Gathering om igen?


Dominions hentede inspiration fra det klassiske samlekortspil Magic: The Gathering er ikke kun interessant i forhold til spilmekanikken. Det er også interessant fordi Magic: The Gathering skabte en hel ny genre af kortspil som boomede i slut 1990’erne. Man kan spørge sig selv, om Dominion kommer til at gøre det samme.

I 1993 udkom den første serie af Magic-kort. Det var designet af den amerikanske matematik professor Richard Garfield.

Magic var det første samlekortspil på markedet. Det der gjorde Magic så unikt var, at i stedet for at komme med et fast samling kort, så udkom Magic i små pakker med samlekort. Det var op til spillerne selv at sammensætte deres kortbunker med de kort, som de havde i deres samling.

Magics popularitet blev enorm. Folk opkøbte enorme mængder af kort – langt flere end var behøvet for blot at kunne spille spillet, og selv producenterne blev overraskede over kortenes popularitet. Dette betød at den første serie af kort hurtigt blev udsolgt (hvorfor flere af kortene idag er flere hundrede, hvis ikke tusinde, kroner værd). Siden da er Magic udkommet i adskillige nye serier, og der designes og udgives nye kort hvert eneste år.

Magic the Gathering var dog ikke kun et hit i sig selv. Det blev grundlaget for en hel bølge af samlekortspil i løbet af 1990’erne og start 2000’erne. Succesen, som Magic havde fået, betød at flere og flere fabrikker begyndte at omstille deres produktion til samlekort, hvilket medførte et drastisk fald i priserne for at få trykt kortene. Med de lavere produktionsomkostninger var samlekortene pludseligt en nem måde at tjene penge på.

Der findes bogstaveligt hundrevis af forskellige samlekortspil, inklusiv samlekortspil til tv-serier som Star Trek, Xena, Buffy the vampire slayer og 24 timer. Man kan dog stille spørgsmålstegn ved kvaliteten af alle disse spil, som primært synes at være et billigt forsøg på at tjene penge på seriernes popularitet.

I start 2000’erne syntes samlekortmarkedet dog at kollapse. Film, tv-serier, tegnefilm og computerspil – alt blev produceret med dertilhørende samlekortspil. Der blev postet så mange metervarer ud, at folk simpelthen ikke længere kunne følge med. Dette betød at alt på nær en håndfuld samlekortspil døde bort.

I dag står Magic: The Gathering fortsat tilbage som mastodonten inden for samlekortspil, sammen med samlekortspil som Yu-gi-oh og Pokemon, der er populære blandt et lidt yngre publikum.

Hvorvidt vi også kommer til at se en syndflod af nye deck-buildingspil, på niveau med samlekortspillene i 1990’erne, er svært at forudse. Dog er deck-building ubenægteligt en populær spilmekanik, som allerede har affødt en masse nye spil – med stadigt flere deck-buildingspil, såvel som udvidelser, på vej i fremtiden.

Fremtiden for deck-building

Uanset hvad fremtiden bliver for deck-buildingspil, så kan vi glæde os over de mange nye spil der er på vej. Her er et kig på at par af nye kommende deck-buildingspil, som ser interessante ud.

Eaten By Zombies!


Eaten by Zombies! introducerer et nyt twist til deck-building-konceptet, idet det fokuserer på deck deconstruction. Hvad dette betyder er, at fremfor at vinde ved at bygge det bedste deck, så går gælder det i Eaten by Zombies! om at overleve en horde af zombier, som ødelægger din bunke med kort. Dit deck bliver gradvist dårligere i takt med at du bliver såret og mister dit udstyr, indtil du til sidst bukker under og selv bliver en zombie – Vinderen er den spiller, som overlever længst.

Quarriors

Quarriors er et deck-buildingspil. Eller rettere et dice-buildingspil. Quarriors er det første spil der forsøger sig med deck-building med terninger i stedet for kort. Hver spiller starter med en pose med 10 terninger. De slår fem af disse terninger, og bruger resultatet til at erhverve nye terninger.

Desværre har producenterne valgt et lettere generisk fantasy-tema til spillet, hvilket er lidt uinspirerende, men man må ikke kimse af et spil som indeholder 130 (!) terninger.

Man må sige, at det er et interessant twist at bruge terninger fremfor kort, selvom det ikke er et nyt fænomen indenfor brætspilsindustrien at lave et terningespil ud af populærebrætspil (se eksempelvis Carcassonne the Dice Game). Det bliver spændende at se, om der kommer flere dice-buildingspil i fremtiden.

A Few Acres of Snow

I A Few Acres of Snow kæmper englænderne mod franskmændene om det landområde, som senere bliver til Canada. A Few Acres of Snow er et krigsspil for to personer, som bruger deck-building på en interessant måde til at simulere, hvordan tropper bliver kommanderet rundt på spillepladen.

I A Few Acres of Snow bruger spillerne deres tropper til at indtage byer på spillepladen. Men måden de gør dette på er ved hjælp af kort fra deres bunke. Disse kort bunker bliver udbygget i løbet af spillernes ture, når de ‘køber’ forstærkninger og lignende, som bliver tilføjet til deres bunke, og derfor senere kan blive trukket op og brugt af spilleren. Det er med dette element at A Few Acres of Snow tydeligvis er inspireret af Dominion, hvilket spillets designer Martin Wallace også selv har eftergivet.