2 - 6 spillere
45+ min
14+ år
  • temaspil
  • Bluff
  • Science fiction
  • Infiltration

    Helle Perrier af Helle Perrier d. 25. May 2013

    Alarmen er allerede gået og du har ikke fået hvad du kom efter. Et eller andet sted i den topsikrede bygning, hvor bevæbnede vagter patruljerer, er den data, du kom for at stjæle. De andre fra din gruppe kan du ikke regne med. De vil gøre alt for at spænde ben for dig, og har ingen skrupler i forhold til at efterlade dig, hvis du ikke kommer dem i forkøbet.

    Infiltration er en del af androiduniverset, hvori vi blandt andet også finder kortspillet Netrunner. Genren hedder cyberpunk, og vi er et sted i fremtiden. I metropolen New Angeles finder vi firmaet Cybersolutions, der står lige på tærsklen til en banebydende opdagelse inden for forskning i syntetiske mennesker. Uheldigvis er Cybersolutions under angreb af en gruppe tyve, der er ude på at stjæle værdifuld data. Du er en af de futuristiske tyve, og det er bestemt ikke nemt at bryde ind i en topsikret bygning.

    Opsætning af Infiltration

    Infiltration er heldigvis hurtigt at komme i gang med.
    Den yngste spiller starter. Han eller hun får tildelt terningen og security trackeren. Såvel

    proximity som alarm sættes til nul.

    Sammensæt dernæst rummene til spillet. Bland først kortene til første etage (de har et blåt lys) og læg seks tilfældige ned. Bland derefter kortene til den anden etage (de har gult lys) og læg ligeledes seks kort ned. Bland til sidst kortene til det hemmelige rum (de har et rødt lys) og vælg et tilfældigt kort. Kortene lægges med bagsiden op så de to første etager danner et V med det hemmelige rum i midten.
    De forskellige tokens samt NPC-kortene og de specielle kort placeres ved siden af rummene.

    Hver spiller får et af både advance-, retreat-, interface- og downloadkorten4 samt fire itemkort. Spillerkortene blandes og hver spiller får et tilfældigt samt den tilhørende papfigur.

    Så er du ellers klar til at spille Infiltration.

    Sådan spiller du Infiltration

    Hver runde er delt op i fire faser:

    Valg: Hver spiller vælger i hemmelighed et action- eller et itemkort. Kortet placeres foran spilleren med bagsiden op.

    Udførelse: Her spiller hver spiller det kort, der blev valgt i sidste fase. Der er fire typer af actionkort:

    • Advance: Her flytter man sin agent et rum fremad. Hvis rummet har en ”Enter Room-” tekst, så afvikles det med det samme. Er rummet, agenten træder ind i uopdaget, vendes rumkortet med forsiden op.
    • Retreat: Med dette kort kan agenten flytte en plads mod udgangen. Her gælder det også, at såfremt rummet har en ”Enter Room”-tekst, så klares det med det samme.
    • Interface: Nogle rum har et interface-token. Her kan man ved hjælp af dette kort udføre den tekst, der står under Interface. Det er som regel noget der kan give en fordel – det kunne eksempelvis være et item.
    • Download: Med downloadkortet kan man hente de vigte datafiler. Spiller man kortet får man to datafiler, hvis man er den første i rummet, der gør brug af kortet. Ellers får man én datafil. Dette kan kun lade sig gøre så længe, der er datafiler i det pågældende rum.

    Man har også

    mulighed for at spille et itemkort i stedet for en handling. Det kunne eksempelvis være kort der gav en ekstra handling, eller flyttede en agent til et andet rum. Nogle kort kommer tilbage på hånden, fjernes fra spillet eller bliver liggende, det står på hvert enkelt kort, hvad der skal ske.

    NPC: Her aktiveres alle de npc’er der er i bygningen (hvis der altså er nogle). Man starter ved indgangen og går så fremefter, hvor man udfører den tekst, der står på de enkelte NPC-kort.

    Security: Sikkerhedsvagter er allerede på vej mod bygningen. I denne fase finder spillerne ud af hvor langt de er væk. Spilleren der startede slår med terningen og lægger alarmtallet til terningeslaget. Hjulene på securitytrackerens proximitydial drejes og tallet lægges til. Når tallet 99, stormes bygningen og spillet er slut.

    Alle rummene i bygningen er forskellige. Nogle har techlocks, der kan ødelægges og give agenten en fordel. Andre øger alarmniveauet, når man finder dem og andre igen har civile eller vagter, der patruljerer. Der er naturligvis også det hemmelige rum (det rum der ligger i midten). Man kan kun komme ind i det hemmelige rum, hvis man går gennem “Research Admin Office” eller “Halo Confenrence Room”. Der venter den dumdristige agent stor belønning i det hemmelige rum, men det er naturligvis heller ikke helt ufarligt.

    Afslutning på Infiltration

    Infiltration slutter, når alle agenter enten er døde eller ude af bygningen. Man kommer ud af bygningen ved

    at spille et retreatkort, når man er i indgangsrummet. Nogle rum giver dog også mulighed for at undslippe bygningen.
    Når spillet er slut tæller alle de spillere, der slap ud i live deres datafiler sammen. Vinderen er den, der har flest.

    Vurdering af Infiltration

    Helle Perrier
    Helle Perrier mener ...

    Infiltration er et hurtigt spil, der også er forholdsvist hurtigt at lære. Det er et spil, der hurtigt får adrenalinen til at suse gennem kroppen, da man i jagten på de dyrebare datafiler bliver tvunget til at gå længere og længere væk fra udgangen, samtidig med at alarmen allerede har sendt en hær af svært bevæbnede sikkerhedsvagter mod bygningen.

    Man skal både tænke taktisk og tage chancer, hvis man vil vinde. Selv om der er gode chancer for at spænde ben for dine modstandere, så gælder det modsatte også, og der er ikke meget sjov i at være såret og halte mod udgangen, mens de andre tyve spæner forbi dig mens alarmen ringer i ørerne.

    I det store hele er Infiltration et dejligt, intenst spil, der helt sikkert vil tiltale dem der holder af genren, temaet og ikke mindst, nyder at blande taktik og ”skide-være-med-det, – jeg gør det!”

    Infiltration er et rigtig fint lille spil med nogle dejlige komponenter og sjove mekanikker. Spillet er da også udviklet af Donald X. Vaccarino, som nogle måske vil kende som manden bag Dominion.






    Kommentarer til Infiltration