Fem spil inden tiden rinder ud

Morten Greis af Morten Greis d. 10. April 2016

Det handler om at spille på tid. Nogle gange er der 10 minutter til hele spillet, andre gange 30 sekunder til hele turen, og nogle gange skal det bare gå stærkt.

Tid er en faktor i brætspil. Nogle gange har man kun en time eller to at spille i, andre gange er ønsket et spil, som kun varer fem minutter eller et som kan vare 12 timer – og nogle gange spiller tid en rolle i selve spillet.

Har man set skakspillere spille lynskak med kun to minutter til rådighed, kan man se, hvor hektisk det kan gå for sig, når tid får en aktiv rolle i spillet, og det er emnet for denne artikel, som kigger på en håndfuld, hvor tid spiller en rolle. Det skal her ikke handle om real-time spil, hvor man skal have reflekserne i orden (Blitz, Jungle Speed), tænke hurtigt (SET, Dobble), bygge hurtigt (La Boca, Pack & Stack) eller spille kort på tid (Falling, Brawl), men i stedet spil, hvor man er afgrænset af tid.

Asymmetrisk tidsforbrug: Space Hulk

I brætspillet Space Hulk dyster to spillere imod hinanden. I de dunkle gange af et ældgammelt, forfaldent rumskib (en ‘space hulk’) skjuler de grumme monstre – genestealere – sig. Imperiets elite-tropper – Space Marine Terminators – sendes ind på missioner mod genestealerne. På den ene side er få men dødbringende elitesoldater i tommetykt panser og kraftfulde våben, og på den anden side er horder af overnaturligt hurtige og stærke rumvæsner, der frygtløs kaster sig mod fjendens våben.

Space Hulk er et stemningsfyldt spil, hvor den ene spiller har fem eller ti soldater, og den anden spiller har talløse mængder af monstre, der sniger sig rundt i mørket. Mellem hvert spil opbygger man forskellige baner, og der er mange forskellige missioner med hver deres mål og udfordringer.
Space Hulk er også et assymetrisk spil, hvor de to spillere har markant forskellige styrker, ressourcer og mål, og det understreges af, at Terminator-spilleren kun har to minutter til sin tur, mens Genestealer-spilleren har ubegrænset med tid.
Den ene spiller er derfor under et konstant pres på både mandskab og tid, og tidsrummet kan ligefrem indsnævres, hvis en leder går tabt, mens den anden spiller både har masser af tid og masser af tropper at gøre godt med, og begge dele er fermt med til at understrege ubalancen mellem de to spillere. Tidselementet i Space Hulk kan minde om lynskak, hvis uret kun tikker i den ene spillers tur.

Vi har kun 10 minutter: Escape

I kooperative spil, dvs. samarbejdsspil, hvor spillerne arbejder sammen mod spillet, bruger man tid til at udfordre spillernes muligheder for at koordinere deres samarbejde. Har man kun et begrænset stykke tid til at gennemføre spillet, er mulighederne for at en spiller dominerer spillet og instruerer alle i, hvad de skal gøre, ret begrænset – man er nødt til at lade hver spiller gøre sin del for at kunne vinde spillet.

Et godt eksempel er det Escape: Curse of the Tempel, der er en slags ‘Indiana Jones-brætspil’, hvor en flok action-prægede arkæologer skal undslippe fra et tempel inden det hele styrter sammen, og det skal gå stærkt. Til lyden af et soundtrack har man i alt 10 minutter til at gennemføre hele spillet, og alle spillerne skal undslippe templet for at det er en sejr. Hver spiller har et sæt terninger, man bruger for at løse opgaver og finde rundt i templet, og dem må man kaste alt det, man vil, så hurtigt man kan, men man skal holde sig inden for tidsbegrænsningen.

Er man mere til zombier, kan man i stedet kaste sig over Escape: Zombie City, som er meget det samme spil, men nu med zombier, man skal undvige fra, i stedet.
Det er hektisk, det er intenst og det er stressende, og så er det gennemført på 10 minutter. Man har således så godt som altid lige tid til at spille Escape, og efter ti spændende minutter, føler man let, at der er går meget mere tid.

Foruden Escape: Curse of the Temple og Escape: Zombie City bruger også Zombie ’15 tidsbegrænsningen til at stresse samarbejdet mellem spillerne. De skal gennemføre hele spillet inden for at afmålt tidsrum. En anden tilgang i samarbejdsspil med tid som udfordring er følgende kategori. Et andet spil, der bruger terningkast-mekanikken på denne måde er Space Cadets: Dice Duel, hvor spillerne er fordelt på to hold, der kæmper imod hinanden, og man skal generere ressourcer til at manøvrere og anvende sit rumskib ved at kaste løs med terningerne.

Kun 15 sekunder tilbage til enighed: XCOM

XCOM er også et samarbejdsbaseret spil, men et, hvor man bruger en app, som forklarer regler, guider spillerne og præsenterer de udfordringer, man skal klare, samt hvor lang tid man har. Baseret på computerspillet af samme navn er jorden ved at blive invaderet fra det ydre rum, og man skal samarbejde for at standse fjenden. Opgaverne skal løses inden for et kort tidsrum, hvor spillerne skal både foretage deres træk, men også forhandle forskellige løsninger på plads – hvordan skal man fordele budgettet, hvilke områder skal man udvikle nye teknologier inden for, hvor skal man sætte flåden ind mod UFO’erne osv.?

Alle terningkast kommer i rundens anden halvdel, hvor man ikke er begrænset af tid, men de hektiske og frygtelig få sekunder, man har at forhandle i, får pulsen i vejret på spillerne, og det kan man mærke, når man efterfølgende skal rulle terninger og finde konsekvenserne af ens beslutninger. Det bliver bare mere intenst og spændende.

Ved siden af XCOM er der andre samarbejdsbaserede spil, hvor dele af hver runde skal spilles på tid. Det er spil som Meteor, Space Alert, Damage Report, Space Cadets og Wok Starz.
En anden gruppe af spil lader spillerne forhandle imod hinanden på tid eller i det mindste simultant, så alle råber om kap med hinanden og byder ind i et væk. Det er spil som Going, going, GONE, Chinatown og Panic on Wallstreet!

Jeg er færdig, du har 30 sekunder: Galaxy Trucker

Så snart en spiller er færdig, aktiverer denne timeglasset, og det er den tid, de andre spillere har tilbage at afrunde deres tur i. Så simpelt kan det siges om tidselementet i Galaxy Trucker. Spillerne skal i dette spil bygge rumskibe på samme tid, og mellem dem er alle rumskibsdelene, som de samtidig tager brikker fra og bygger deres rumskib med. Man bygger derfor hele tiden om kap med hinanden og prøver at få fat i de bedste dele fra en fælles pulje, og så snart en spiller er færdig, vendes timeglasset. Derefter er de andre spillere nødt til meget snart at være færdige. Når først byggefasen er afsluttet, er det tid at teste rumskibene, og det sker til stor morskab for alle, da der ofte er bygningsfejl i rumskibene, så tingene går grueligt galt. Hastværk er lastværk, og i Galaxy Trucker munder det udi stor morskab.

En variant af denne model er Heroes, hvor spillerne må rulle løs af deres terninger for at opnå de rette kombinationer lige indtil en spiller råber ‘stop’. Derefter skal man bruge de ressourcer, man har til rådighed. I spillet Bears! ruller man ikke med terningerne, men bygger forskellige par af dem om kap med hinanden, men hvilke par, der kommer til at score point, hænger sammen med, hvordan terningerne er blevet brugt af spillerne. I Tumult Royale skal spillerne samtidigt indkræve skatter til deres prestigeprojekter, men indkræver spillerne til sammen for meget af deres undersåtter, så vanker der, så mens man rager til sig, skal man forsøge at holde øje med, hvor meget der i alt bliver raget ind, og sikre sig at man ikke er den grådigste.

En anden måde at presse spillerne på tid er i RoboRally, hvor man skal programmere sin robot inden for et vist tidsrum (men ikke alle versioner af RoboRally bruger et timeglas).

Tid inde i tiden: Time ‘N’ Space

Brætspillet Time ‘N’ Space har sin helt egen tilgang til brugen af timeglas. I dette spil rejser man rundt med sine rumskibe og køber og sælger, opbygger sin rumstation og producerer handelsvarer. Alt dette skal gøres inden for et afgrænset tidsrum på 30 minutter, men det særlige er, at alle handlinger kræver tid. Når man ønsker at flytte et rumskibe, anbringer man et timeglas på rumskibet, og når de to minutter er gået, må man flytte det. Når man vil udbygge rumstationen, anbringer man et timeglas, og efter to minutter, må der udbygges. Vil man producere varer eller handle, skal man også anbringe timeglas.

Kunsten i Time N Space er, at jonglere begge sine timeglas, så man tager den ene handling, mens det andet timeglas løber, og ved at aktivere timeglasset i den rette orden, kan man skabe et flow, hvor ens træk flyder effektivt, og det gør alle spillerne simultant, så man hele tiden er ved at flytte rumskibe, samle varer op og producere, samtidig med at de andre spillere også flyver rundt med varer og handler. Det giver en hel unik oplevelse at jonglere de forskellige handlinger løbende, mens spillerne omkring en gør det samme, og det får spillets 30 minutter til at forsvinde på et øjeblik.

Tid i brætspil

Tid kan bruges på sjove måder i brætspil til at højne spændingen, øje udfordringen og til at skabe en større intensitet, for når først sekunderne tikker af sted, og sandet forsvinder ned gennem timeglasset, så går pulsen i vejret, mens man kæmper for at få taget det bedste træk.

Hvis du ikke allerede har haft nogle af spillene på bordet, kan det anbefales at gå på opdagelsen i dem for en anderledes brætspilsoplevelse. Der er noget særligt over at skulle tænke hurtigt, og det får et ti minutter langt spil til at føles som meget større og meget længere.