Kom i gang med airbrush – anden del: Brug af airbrush

af Brian Rasmussen d. 31. October 2021

Dette er anden del af vores introduktion til airbrush. I første artikel så vi på grunde til at købe eller ikke købe en airbrush samt hvordan du kommer i gang med en fornuftig pakke.

I denne del ser vi på de praktiske udfordringer, der melder sig, når du lige har fået en airbrush. Guiden til hvad du skal have i baghovedet når du køber dig en airbrush kan du læse her

De første par timer med en airbrush

Foran dig ligger en lille kasse med en airbrush, en noget større og tungere kasse med en kompressor og en sammenrullet slange. Måske har du også købt lidt thinner, flow improver og et par malinger (selvom det ikke er nødvendigt, men det er jo sjovt at prøve noget nyt). Hvordan kommer du videre?

Det første skridt er at finde et godt sted til dit airbrush-setup. Tænk på at det fylder lidt og kan være lidt bøvlet at pakke sammen. Der kan også være støjgener for andre i husstanden og det kan ikke helt undgås, at det sviner lidt.

Når du har et godt sted, er det tid til at sætte det hele sammen. Der er heldigvis ikke så meget. Hvis du har købt en kompressor med olie, skal du påfylde olie og derefter er det bedst ikke at flytte rundt på kompressoren. Der skal ret meget olie i og det tager sin tid. Der er dog rigtig mange kompressorer, der ikke kræver olie, så det kan være at dette skridt ikke er aktuelt for din opsætning.

Derefter skal slangen forbindes til kompressoren i den ene ende og pistolen i den anden ende. Det er en god ide at anvende lidt gevindtape over begge gevind for at sikre, at der ikke er utætheder.

Når det hele er samlet, sætter du strøm til kompressoren og så er du i princippet klar. Jeg har lavet en lille plan for øvelser, du kan lave den første time eller to til at hjælpe dig i gang, men hvis du hellere vil forsøge at blende fem farver på din dyreste display piece er det en mulighed for de mere eventyrlystne.

På nuværende tidspunkt skulle der gerne komme luft igennem pistolen, når du trykker aftrækkeren ned. Hvis du har en kompressor med tank, bliver den fyldt op så snart du tænder for strømmen og kort tid efter, bør den stoppe igen. Har du en kompressor uden tank, går den først i gang, når du trykker på aftrækkeren.

Øvelser på papir

Jeg vil foreslå, at du begynder med papir, går videre til plastikskeer eller andet du kan male på og smide ud og først derefter kaster dig ud i f.eks. priming af figurer. På den måde får du stille og roligt øvet de basale evner, der er nødvendige for at bruge en airbrush uden at du kommer til at ødelægge noget. Husk også at med akrylmaling kan du altid fjerne malingen og begynde forfra, så konsekvenserne af fejl er ikke så voldsomme, men det er nu stadig en god ide lægge ud med noget andet en figurer.

Tag et stykke papir og tegn et par linjer og figurer som dem du ser på billedet. Hæld et par dråber thinner og eventuelt lidt flow improver i koppen. Det er en god ide at altid begynde med disse tilsætningsstoffer, for de er helt flydende og sætter sig ikke fast. Hvis du hælder malingen i først, risikerer du at noget af den når at tørre, inden du er klar.

Hæld derefter nogle dråber maling i og rør rundt med en gammel pensel. Malingen skal være forholdsvis tynd. Når du trækker lidt op langs siden på koppen, skal det løbe ned igen. Nogen siger, at målet er samme konsistens som skummetmælk.

Du kan også blande thinner og maling i et selvstændigt bæger og først hælde det hele i, når du har opnået den rette konsistens. Jeg synes, at det giver for meget opvask/udsmidning, så jeg foretrækker at blande i koppen på airbrushen, men der er nogen der sværger til den anden fremgangsmåde.

Hvis du trykker aftrækkeren ned, kommer der luft gennem pistolen, men ingen maling. Det er først, når du trækker aftrækkeren tilbage, at der bliver lukket op for malingen. Brug nogle minutter på at øve dette på et stykke papir. Husk at det er en god ide at trykke aftrækkeren ned, føre den tilbage og male det du vil. Når du er færdig med at male, fører du aftrækkeren frem igen og til sidst slipper du den så den kommer op igen. På den måde minimerer du risikoen for at maling tørrer og sætter sig fast. Det vil sikkert drille lidt i begyndelsen, men det tager ikke lang tid at lære.

Når du har styr på det, så gå videre med det papir med streger og cirkler som du lige har lavet. Følg linjerne med airbrushen. Fordi der altid er lidt afstand mellem mundingen og det du maler, kræver det lidt øvelse at opnå præcision. Prøv også forskellige afstande, så du kan få en fornemmelse for, hvordan det påvirker spredningen af maling. Jo tættere du kommer på papiret, desto mindre og mere intens bliver farven. Jo længere væk, desto større spredning får du af malingen og den bliver tilsvarende mindre intens.

Tegn over linjerne i nogle af cirklerne og udfyld andre. Prøv at udfylde hver af ternene i det ternede areal, du tegnede. Det er små, fine øvelser til hurtigt at få lidt styr på, hvordan din pistol fungerer.

Sådan her kunne resultatet af de første øvelser se ud. Læg mærke til at der er forskellige tykkelser på stregerne. Det styrer du ved at rykke pistolen tættere på eller længere fra papiret. Læg også mærke til at jeg har ikke været så god til at få jævne streger. Heldigvis er det sjældent noget, jeg har brug for på figurer.

Det farverige bestik

Når du har styr på den basale funktionalitet, er det en god ide at gå videre med noget, der minder mere om den slags figurer, det hele drejer sig om. Papiret er taknemmeligt at male på, da det suger mere end plastik og metal. Derfor vil du opleve, at der skal en del mere maling til, for at du får problemer med våd maling, der løber, når du maler på papir.

Jeg begyndte med at male en håndfuld engangsskeer. Det er en god øvelse, der lærer dig lidt om hvor meget eller hvor lidt malign, der skal til. Det ligner også mere den måde diner hænder kommer til at arbejde samme på, når du maler figurer. Det er en god ide at bevæge hånden med figuren mere end hånden med din airbrush, så du ikke risikerer at få vendt pistolen, så malingen løber ud.

Når du har fået malet et par skeer pænt, kan du forsøge at lave nogle overgange mellem farver. Her skal du huske, at malingen stadig overholder de egenskaber, du kender fra penselmaling. Nogle farver dækker bedre, mens andre er mere gennemsigtige. Airbrush-farver påvirkes også af de underliggende farver, så hvis du skyder gul oven på blå, opstår der grønne nuancer som forventet.

Det er vigtigt at gå stille og rolig frem. Du kan altid give et lag mere, men det er svært at komme af med maling igen.

Hvis du går for hurtigt frem, risikerer du problemer med våd maling. En god teknik er at skyde i korte, kontrollerede skud.

Når du er tilfreds med dit nye bestik, kan du kaste dig ud i en figur. Jeg vil foreslå at du lægger ud med priming. Mal en figur helt sort, grå, hvid eller hvad du nu foretrækker. Når du har gjort det, kan du forsøge dig med en zenithal priming og arbejde dig videre derfra.

Jeg vil tro af ovenstående øvelser kan holde dig underholdt en time eller to. Du vil muligvis synes at det er svært i begyndelsen, men det tager ikke lang tid at komme forbi de indledende udfordringer. Du vil sikkert stadig begå lidt fejl efter det, men der bliver længere mellem fejlene og mulighederne åbner sig.

Hvordan bruger du en airbrush?

Du behøver ikke at vide alt om, hvordan en airbrush fungerer, men det hjælper at forstå den grundlæggende ide både i forhold til brug og når det kommer til rengøring.

Som nævnt, er en double action, gravity feed airbrush det typiske valg blandt figurmalere, så jeg begrænser gennemgangen til den type.

Begynd med at hælde thinner/flow improver i koppen efterfulgt af maling, til du får den rette konsistens. Koppen er ikke lukket, så reelt flyder en smule af malingen fra koppen og ned i selve pistolen, men her bliver den, indtil du bruger aftrækkeren.

Trykluft kommer op til pistolen via slangen, der er forbundet til kompressoren. Som udgangspunkt er der lukket for lufttilførslen, og det er først, når du trykker aftrækkeren ned, at luften passerer igennem pistolen. På dette punkt fungerer aftrækkeren som en kontakt. Det vil sige, der kommer enten luft eller ikke luft afhængig af om du trykker på den. Hvis du udelukkende trykker aftrækkeren ned, kommer der kun luft ud gennem pistolen. Det kan man f.eks. bruge til at få malingen til at tørre lidt hurtigere eller ligefrem spule lidt overskudsmaling væk.

Luft kan altså passere frit gennem pistolen, så snart du trykker aftrækkeren ned. Malingen er derimod blokeret, indtil du også trækker aftrækkeren tilbage. Når du gør det, bevæger du nålen bagud og ud af den lille dyse i forenden af pistolen. På grund af trykluften transporteres malingen frem, bliver blandet med luften og bliver til fint malingstøv, som skydes ud af pistolen og forhåbentlig ned på din figur. Jo længere du trækker tilbage, desto mere maling kommer der ud. Nogle airbrush-modeller kan begrænse, hvor meget du kan føre aftrækkeren tilbage, så du på den måde kan sikre dig, at du ikke kommer til at give den fuld skrue ved et uheld.

Hvis du blot trækker aftrækkeren tilbage, kan malingen løbe ned og sætte sig fast, men uden trykluften kommer den ikke ud af pistolen. Skønt dette kan bruges til visse effekter, støder de fleste på dette fænomen ved en fejl, som du sikkert vil lave nogle gange i begyndelsen.

Et eksempel på for meget maling på en gang. Overfladen er blevet våd og luften skubber malingen ud, så den trækker streger henover papiret. Hvis du går langsomt frem, når du maler, sker det sjældent.

For at udgå at maling sætter sig fast inde i pistolen, er det en god ide at først trykke aftrækkeren ned. Det giver luft gennem pistolen. Derefter trækker du aftrækkeren tilbage. Jo mere du trækker den tilbage, desto mere maling kommer der. Hvis der kommer for meget maling, bliver figuren våd af maling og du risikerer at få lange tråde af maling hen over figuren. Derfor er det bedre at være forsigtig, når du trækker aftrækkeren tilbage. Flere tynde lag er bedre end et vådt lag.

Når du har fået den ønskede mængde maling, lader du aftrækkeren glide frem igen. Det lukker for malingen, eventuelle rester bliver skudt ud og risikoen for, at pistolen bliver tilstoppet, bliver reduceret. Først når aftrækkeren er helt fremme igen, kan du lukke for lufttilførslen ved at slippe aftrækkeren. Det kræver lidt øvelse at få det på plads, men når du først har fået øvet dig lidt, bliver det lettere og du vil opdage, at du kan få ganske god kontrol over hvor meget maling, der kommer ud og tilsvarende færre problemer.

En god teknik at træne er at holde aftrækkeren nede, så der hele tiden kommer luft ud. Derefter rykker du aftrækkeren frem og tilbage i små, rytmiske bevægelser. Det resulterer i en masse små skud maling. Det gør det let at gradvist opbygge en farve og på grund af den konstante luftstrøm, tørrer malingen hurtigt på figuren.

Hvordan sikrer du dig at malingen flyder korrekt?

Trykket fra kompressoren og malingens konsistens har begge stor betydning for resultatet. Lad os begynde med malingen. Malingen skal være tynd nok. Mange beskriver det som at den skal have samme konsistens som skummetmælk, men jeg har åbenbart ikke leget nok med min mælk, for jeg har aldrig fundet den beskrivelse særlig brugbar. Jeg kommer som regel en god sjat fortynder i alt, hvad jeg bruger og jeg sigter efter en konsistens, hvor malingen glider hurtigt ned af koppen, når jeg rører i den med en pensel. Måske er det sådan, skummetmælk opfører sig, når man rører i det med en pensel. Hvis du er i tvivl, er det som regel bedre, at malingen er lidt for tynd end lidt for tyk. Du kan tælle dråber for at få de rette mængder, hvis du vil, men med tiden lærer du at genkende konsistensen, når du har mikset den.

Trykket indstilles på din kompressor og måles enten i psi eller bar, som er to forskellige måleenheder for det samme. Mange kompressorer kan vise trykket i begge enheder og du kan let regne frem og tilbage mellem dem, hvis du får brug for det. Det vigtige er altså ikke måleenheden, men det aktuelle tryk. På det punkt er der dog mange forskellige, kategoriske udmeldinger. Jeg har set flere meget skråsikre personer udtale sig om, hvad det korrekte trykniveau skal være, men der er desværre ikke et endegyldigt svar.

Det bedste svar er, at trykket skal passe til opgaven. Typisk bør det ligge et sted mellem 18 psi (1,24 bar) og 40 psi (2,76 bar), men malingen, brug af aftrækkeren samt afstanden til det, du maler, har indflydelse på resultatet, så lad os se på elementerne i stedet for at forsøge at finde den ideelle indstilling.

Et højt tryk flytter mere luft gennem din airbrush, hvilket gør at du kan bruge tykkere maling og der er mere smæk på den, når du trækker aftrækkeren tilbage. Det gør, at du hurtigt kan få en masse maling ud, men det gør det også sværere at lave fine detaljer eller meget tynde lag og du risikerer at den våde maling samler sig og laver ulykker. Det sviner også lidt mere.

Bruger du et lavere tryk, har du mere kontrol over malingen, men det kræver samtidig, at malingen er tynd nok. Er den ikke det, sætter den sig i stedet fast, så du bliver nødt til at rense din airbrush (det kommer vi til). Det undgår du nok ikke helt, men det er bedst at begrænse antallet af nødvendige pit stop.

Jeg har prøvet forskellige indstillinger og er kommet frem til ca 30 psi passer godt til mig i de fleste tilfælde. Det niveau bruger jeg til priming og base coats og jeg har sjældent problemer med maling, der sætter sig fast.

Skal jeg bruge meget tynde malinger eller lave diskrete effekter som f.eks. OSL på et mindre område, skruer jeg ned til ca 20 psi, da det giver bedre kontrol. Inks og andre malinger, der i forvejen er meget tynde, har godt af et lavere tryk, så du ikke risikerer våd maling over det hele.

Sidst men ikke mindst har afstanden, til det du maler, betydning for resultatet. Jo tættere på figuren desto højere er det effektive tryk. Det svarer fuldstændig til det, du kan opleve med en tændt vandslange. Sætter du hånden lige foran åbningen, er der mere tryk på vandet, end hvis du flytter hånden længere ud. Afstanden afgør også, hvor meget malingen spreder sig. Hvis du flytter din airbrush helt tæt på figuren, kan du lave meget fine detaljer. Flytter du derimod pistolen længere væk, bliver malingen mere spredt og du kan dække større områder på kortere tid.

Når du maler, vil du konstant flytte pistolen tættere på og længere fra figuren. Da afstanden påvirker det effektive tryk, er det derfor vigtigt at du kompenserer tilsvarende på aftrækkeren, så du ikke får for meget eller for lidt maling i forhold til afstanden.

For at opsummere: Det er relevant, hvordan du indstiller din kompressor, man da malingens konsistens, afstanden til figuren og din kontrol over aftrækkeren alle påvirker det effektive tryk, er den eksakte indstilling mindre vigtig, end nogen gør den til. Jeg håber, at denne længere gennemgang har givet dig de nødvendige retningslinjer for at forstå denne mekanisme. Resten kommer med øvelse.

Hvordan renser du en airbrush?

Du kommer til at rense din airbrush mange gange. Uanset hvor god du er, skal den hele tiden være ren og det kræver lidt, men hvis du får opbygget en god arbejdsrutine, er det hverken svært eller tidskrævende at holde din airbrush kørende uden problemer.

Selv den mindste smule maling det forkerte sted kan give problemer. I værste fald bliver din airbrush så tilstoppet, at der ikke kan komme noget ud af den og så er det blot en alt for dyr og ikke særlig vellignende rumpistolsattrap.

Et andet hyppigt problem er maling, der sætter sig fast for så pludselig at rive sig løs med en hel kaskade af maling efter sig. Den slags kan ødelægge en næsten færdig figur på et splitsekund, så lad os se på, hvad du kan gøre for at minimere risikoen for problemer.

Malingen kan sætte sig fast mange steder, men det typiske sted er på spidsen af nålen. Når du maler, passerer våd maling nålens spids og luften får den til at tørre, hvilket resulterer i, at der opbygges et lag af maling på det meget begrænsede areal. På et tidspunkt bliver det for meget til at din airbrush fungerer optimalt eller i det hele taget.

Derfor er det en god ide at kontrollere spidsen med jævne mellemrum. Ofte vil du kunne se den tørrede maling på spidsen af nålen. Du kan fjerne malingen forsigtigt med neglene eller en lille børste med rensevæske. Uanset hvordan du gør, er det vigtigt at være meget forsigtig, så du ikke risikerer at bøje spidsen af nålen. En bøjet nål er desværre lig med en defekt airbrush, så vær varsom, når du håndterer nålen.

Jeg har en lille børste med halvstive hår og et glas med rensevæske til formålet. Med børsten kan jeg hurtigt lige vaske spidsen, og så er jeg klar igen. I praksis er det sjældent at min airbrush bliver tilstoppet.

Derudover har jeg tre rengøringsritualer:

  1. Jeg renser min airbrush hver gang jeg skifter farve
  2. Når jeg er færdig med en session
  3. Og så får den desuden den store tur, en gang imellem.

Jeg renser min airbrush mellem hver farve. Langt hen ad vejen bruger jeg den teknik, som Vince Venturella beskriver i denne video, men i stedet for en vandflaske med tud, anvender jeg en forstøver. Da jeg skyder direkte ned i koppen, er der tryk nok på strålen til at den løsner eventuel halvtørret maling. Jeg skyller og tømmer koppen et par gange og derefter kører jeg en gang rensevand igennem. Det tager måske et halvt minut og så er jeg klar til næste gang maling. Jeg bruger almindelig airbrush cleaner fortyndet med vand. Ved lak eller mere sejlivet maling, kommer jeg også lige et par dråber isopropylalkohol i den sidste gennemskylning. Når jeg har kommet ny farve i, skyder jeg en enkelt gang på et stykke papir, så eventuelle rester af rensevæske ryger ud og jeg kan tjekke, at den er klar til brug.

Når du tager bagenden af, kan du løsne den skrue, der holder nålen fast. Derefter kan du tage den ud og vaske den forsigtigt med rensevæske. Pas meget på at du ikke får bøjet nålen, for så er det slut med at bruge din airbrush, før du får en ny nål.

Når jeg er færdig med en malesession, tager jeg desuden nålen og den yderste ring af airbrushen og rengør dem med rensevæske. Jeg lader ikke min airbrush stå i rensevæske, som jeg har set nogen foreslå. Denne øvelse er også ret hurtig. Det sidste jeg gør, er at lukke luften ud af tanken på min kompressor. Når airbrushen er ren, er den klar til næste session.

Sidst men ikke mindst er der den store rengøring, som jeg kun foretager efter behov. Det er blevet til nogle gange indtil videre. Her skiller jeg min airbrush helt ad og renser de enkelte dele. Det tager tid, men det er som sagt ikke nødvendigt at gøre særlig ofte. Man kan købe specielle børster til at rense med, men jeg bruger Gum trav-ler, som er en mikrotandbørste, der er beregnet til at børste mellem tænderne. De findes i forskellige tykkelser og jeg er så heldig, at mit tandsæt og min airbrush er kompatible (jeg bruger den røde).

Næste skridt

Min airbrush-rejse begyndte med de øvelser jeg skitserer ovenfor. Jeg har også givet introduktioner til et par venner, hvor jeg har fulgt en lignende fremgangsmåde med succes. Derefter lagde jeg ud med blot at prime mine figurer, men det varede ikke længe inden, jeg også begyndte at bruge min airbrush til forskellige typer under painting eller ligefrem effekter, som jeg lettere kan lave med airbrush. Der er masser af gode inspirationskilder og guides, men husk at alt ser let ud på Youtube. Det er en god ide at bruge lidt tid på at lære det rent motoriske.

Herefter vil jeg foreslå, at du betragter din airbrush som et værktøj, en mulighed, noget du kan bruge til at eksperimentere med, lære af og opnå nye resultater. Jeg er rigtig glad for, at jeg kom i gang med airbrush, og jeg føler at jeg kan opnå flere forskellige og bedre resultater med den i min værktøjskasse. Jeg håber, du får en lige så god oplevelse og heldigvis er der mange at spørge, hvis der er noget der driller.

God fornøjelse!