1 - 5 spillere
45+ min
14+ år
  • temaspil
  • Kortspil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Thunderstone Advance: Towers of Ruin

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 16. April 2012

    I Thunderstone Advance gælder det om at bygge en gruppe af eventyrere, der kan kæmpe sig gennem horder af monstre, for til sidst at komme hen til den såkaldte thunderstone bearer – et monster, der bærer den titelgivende Thunderstone.

    Spillet bruger den kendte deck building mekanik, som er gjort kendt i det allerede klassiske Dominion. Spillet er ligeledes en videreudvikling af det originale Thunderstone, men kræver intet kendskab til det gamle spil – alt man har behov for, er i denne nye æske.

    Opsætning af Thunderstone Advance

    Del en starthånd ud til alle spillere – i spillet kaldes starthånden dit Basic Deck. Din starthånd består af

    • Seks regular kort
    • To torch kort
    • To spear kort
    • To thunderstone shards.

    Derefter skal du vælge en sværhedsgrad. Der er to sider på den store spilleplade. Den nemme version af spillet er på Wilderness siden, og den mere avancerede udgave er Dungeon siden. Dungeon siden er tilsvarende de regler, der findes i det originale Thunderstone. Læg experience point brikkerne et sted, alle kan nå dem.

    Nu skal du vælge, hvilke kort der skal være med i spillet. Der er flere muligheder for at vælge, hvilke kort man har med. Du kan enten tage et af de scenarier, der findes i regelhæftet, vælge de kort, du har lyst til, eller bruge de tilfældige Randomizer kort.

    Fælles for alle metoderne er, at når du har valgt alle kortene, skal der være

    • Fire helte
    • Tre typer monstre
    • En curse-bunke
    • En familiar-bunke
    • En thunderstone bearer
    • Otte landsbykort

    På spillepladen er der fortrykte pladser til heltene og landsbykortene – så disse kort placerer du her. Nu er det tid til at lave en bunke med alle monster-kortene – et såkaldt Dungeon Deck.

    • Monstrene skal blandes sammen i en stor bunke.
    • Du tager de 10 nederste kort i monster-bunken, og blander thunderstone bearer kortet med ind i disse
    • Læg denne nye bunke ned under alle de andre monstre
    • Fyld felterne til venstre for dungeon decket op med de øverste monstre fra dit dungeon deck.

    Kortenes anatomi

    Der findes grundlæggende tre typer kort i spillet. Der er monster-kort, helte-kort og landsby-kort.

    Heltekort

    • Allerøverst finder du heltens navn og hvilket level han er.
    • I venstre side af tegningen ser du først, hvor mange penge denne helt giver at handle for, hvis du går i landsbyen, og lige under dette hvor stærk han er – altså, hvor tunge ting han kan bære på.
    • Lige midt på kortet, på ikonet pengesækken, ser du, hvor meget det koster at købe denne helt.
    • Teksten beskriver hvor stor angrebsstyrke helten har og om eventuelle andre evner.
    • Nederst til venstre står, hvor mange experience point man skal bruge, for at kunne opgradere helten til næste level.

    Landsbykort


    *Allerøverst finder du kortets navn, og hvilket type det er – om det er et våben, en person eller andet.

    • I venstre side af tegningen ser du først, hvor mange penge dette kort giver at handle for, hvis du går i landsbyen, og lige under dette, hvor tungt det er – altså hvor stærk en helt skal være for at bære på det.
    • Lige midt på kortet, på ikonet pengesækken, ser du, hvor meget det koster at købe kortet.
    • Teksten beskriver, hvad kortet har af specielle evner.

    Monsterkort

    • Allerøverst finder du kortets navn, og hvilken type det er.
    • Øverst til højre ser du monstrets livspoint; det er det tal, din angrebsstyrke skal være højere eller lig med, når du slås mod sådan et monster.
    • I tekstfeltet under billeder kan du se, hvilke evner monsteret har. Battle evner træder i kraft inden kampen, Aftermath effekter efter kampen og Trophy effekter, når du senere trækker monstret i din hånd.
    • Nederst til venstre ser du antallet af Experience Point, du skal tage.
    • Nederst til højre antallet af sejrspoint, monstret giver til sidst i spillet.

    Sådan spiller du

    På din tur har du fire muligheder:

    1. Du kan angribe monstre og få point.
    2. Du kan gå i landsbyen, hvor du kan købe nye kort og gøre dine helte stærkere.
    3. Du kan slappe af, hvor du kan destruere svage kort fra din hånd.
    4. Du kan forberede dig, hvor du vælger dine stærkeste kort til næste tur.

    Angrib monstre

    Den vigtigste del i spillet – at angribe de monstre, der er synlige på brættet. Det er nemlig ved at dræbe monstre, at du får sejrspoint. Alt efter hvilken sværhedsgrad I har valgt, da I startede spillet, er der tre eller fire monstre fremme til enhver tid.

    På brættet, under hvert monsterkort, kan du se et tal – en såkaldt light penalty. Jo dybere i de mørke gange, du skal gå, jo mørkere bliver der, og jo sværere er det at se, hvem du skal slås imod. På brættet kan du altså se, hvor stor penalty der er.

    Mørket kan du selvfølgelig fjerne med lys, og det bruger du de landsbykort, der giver lys, til. Hvis du ikke har nok lys til at fjerne alt mørket, når du slås mod et monster, skal du lægge den tilbageværende light penalty oveni monstrets livspoint, når du angriber det.

    Når du vælger at angribe monstre, lægger du alle de kort, du har på hånden, ud foran dig. Kort, der har en dungeon evne påskrevet, kan bruges nu.

    Hver helt kan bære på ét våben, så længe de er stærke nok. Du giver en helt et våben ved at lægge det på helten. Når du har givet dine helte udstyr, lægger du al deres fysiske og magiske angrebsstyrke sammen til én samlet angrebsstyrke. Der er enkelte monstre, der er immune over for fysiske eller magiske angreb, så hvis du vil angribe et af disse, kan du naturligvis kun bruge den anden type angreb.

    Udvælg nu et monster – hvis et monsterkort har en battle evne påskrevet, træder den i effekt nu.

    Nu er det tid til at angribe det monster, du har udvalgt. Du tager din samlede angrebsstyrke, og sammenligner med monstrets samlede forsvarsstyrke. Hvis dit angreb er lig med eller højere end monstrets forsvarsstyrke, har du vundet kampen. Du tager monsterkortet og placerer det i din skraldebunke, efter du har det taget det antal XP-brikker, der er vist nederst til venstre på kortet. Det er også nu, at aftermath evnen på monsteret træder i kraft, hvis det har sådan en.

    Hvis ikke dit angreb var stærkt nok til at få monstret ned med nakken, tager du monsterkortet og placerer det nederst i monsterbunken.

    Du rykker nu de bagerste monstre fremad, så de fylder de nye felter, og tager til sidst et nyt kort fra monsterbunken og placerer i det tomme felt.

    Gå i landsbyen

    Hvis du på din tur vælger at gå i landsbyen, kan du købe et nyt kort. Du kan købe af alle de synlige kort, så længe guldværdien på de kort, du vil bruge, er høj nok. Når du køber et kort, lægger du det i din skraldebunke.

    Kort, der har en village evne, kan bruges i landsbyen.

    Foruden at handle, kan du gøre en helt, du har på hånden, stærkere. Ved at betale det antal XP, du ser nederst til venstre på dit heltekort, kan du grave i bunken og tage næste niveau af helten – eller hvis det er en Regular, du vil opgradere, kan du vælge en af level 1 heltene, du kan se. Det kort, du netop har opgraderet, destruerer du, når du har fundet dit nye.

    Hvis næste niveau helt ikke er til stede, kan du ikke opgradere din helt: altså, du kan ikke gå direkte fra level 1 til level 3.

    Slap af

    Du kan også vælge at “reste” – altså at slappe af – i stedet for at angribe eller gå i landsbyen. Når du slapper af, kan du vælge et kort fra din hånd, som du destruerer – altså, fjerner helt spillet. Du kan også fjerne de slemme curses ved at slappe af.

    Forbered dig

    Den sidste ting, du kan gøre på din tur, er en ny ting, der ikke var at finde i det gamle Thunderstone: nemlig den nye prepare mulighed. Når du vælger at forberede dig, tager du så mange kort fra din hånd, som du har lyst til, og lægger dem på toppen af din bunke – på den måde vil disse kort være de første, du trækker i næste tur.

    Rydde op

    Efter du har valgt en af de fire muligheder, er det på tide at rydde op. Du tager alle de kort, du har lagt frem, og smider dem i din skraldebunke. Derefter trækker du seks kort, og så er det næste spillers tur. Hvis du ikke har seks kort tilbage i din kortbunke, trækker du så mange du kan, blander din skraldebunke, og lægger den, så du kan trække resten af de seks kort fra den.

    Familiars og Curses

    Der er to typer kort, vi ikke har snakket om endnu, og det er familiars og curses. Lad os starte med at se på familiars.

    Når du har slået et monster ihjel, må du – hvis du ikke allerede har en familiar – trække det øverste kort fra familiar-bunken. Disse kort repræsenterer kæledyr og følgesvende, der giver dig et par ekstra evner. Du lægger dem foran dig, og kan på et vilkårligt tidspunkt i din tur vælge at aktiverer deres evner.

    De har tre evner påskrevet, og du aktiverer en af dem. Den du aktiverer, er afhængig af hvor mange XP-brikker du har liggende foran dig. Når din familiar har brugt sin evne, lægger du den i din skraldebunke. Når du får den på hånden næste gang, lægger du den igen foran dig, hvor den ligger, indtil du vælger at bruge den igen.

    Curses er kort, der giver dig et minus til din samlede angrebsstyrke. Du får dem oftest ved at slås mod monstre. Der findes flere forskellige typer, og forskellen på dem er, hvordan du slipper af med dem. I bunden af deres kort står der, hvad du skal gøre, før du kan destruere dem. Du kan desuden at vælge at gøre det når du “rester”.

    Afslutning på Thunderstone Advance

    Thunderstone Advance slutter, når du slår et bestemt monster ihjel – eller det stikker af. Der er en bestemt monstertype, der kaldes Thunderstone Bearers. Når en af disse dukker op, signalerer det at spillet nærmer sig slutningen. Spillet slutter, når Thunderstone Beareren dør, eller når han når til det felt på pladen, der er længst fra monsterbunken. Hvis han når hertil, stikker han af, og ingen får de point, han giver.

    Når Thunderstone Beareren er fjernet af den ene eller den anden grund, er det på tide at se, hvem der har vundet. Nederst til højre på en stor del af kortene er en mængde sejrspoint anført. Vinderen af spillet er den, der har flest sejrspoint.

    Vurdering af Thunderstone Advance: Towers of Ruin

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Der er to sider at kigge på, når man vurderer Thunderstone Advance: Towers of Ruin. Den ene side er som en udvidelse eller videreudvikling af Thunderstone spillet. Du kan for det første bruge alle dine gamle kort i dette spil næsten uden problemer, og det er fantastisk. De nye kort er spændende i forhold til de gamle, og det er også glædeligt. De mange små forbedringer i reglerne og de nye startkort gør også spillet til en mundfuld af frisk luft til de gamle hunde.

    Hvis man ser på spillet uden at have kendskab til det gamle Thunderstone, er det også en glædelig fornøjelse. Der er timevis af underholdning gemt i de mange kombinationer af kort, der er i æsken, og jeg tør godt garantere, at der er rigeligt med udvidelser på vej. Æsken til Thunderstone Advance er også stor nok, til at der er god plads til flere kort, efterhånden som de kommer, så man kan nøjes med at have én æske stående fremme, også i fremtiden.






    Kommentarer til Thunderstone Advance: Towers of Ruin