The Big Book of Madness

Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 9. March 2017

The Big Book of Madness er et udfordrende samarbejds-spil, hvor I som spillere tager rollerne som førsteårs magistuderende. I kan lige præcis de basale magiske formularer, da I kommer til at åbne den store bog nede i kælderen. Ud flyver monstre og forbandelser, i bedste Harry Potter stil, og I må – sammen – hjælpes ad for at komme igennem bogens seks sider, så den kan lukkes igen. Ex-PELL-ee-ARE-muss !

En Magiker starter med at være skolet i en bestemt art af magi. Her ses start-setuppet med fire starter formularer på niveau 1

Setup

Setuppet er nok den sværeste del af spillet

Setuppet kræver at man deler kort ud mellem spillerne, bygger en købmand, hvorfra man kan få ny magi og opgraderer sine kort. Man skal også bygge bogens seks sider og lægge de forbandelser frem som man skal kæmpe imod. Vi tager det lige et skridt ad gangen.

Hver spiller starter med at vælge en magi-elev Der er otte at vælge imellem og de differencer sig ved at være specialiserede indenfor magiens områder: Ild, Vand, Jord og Luft.

Alle magikere starter med at kunne lidt af det hele, men på deres start-kort kan man se at de måske lige har et niveau to kort i stakken. Altså at der er nogen magi-former, de er bedre til end andre.

  1. Hver spiller vælger en magiker, og her skal I ikke bare gå efter de pæneste tegninger, for selvom de er flotte, så har I brug for at kunne arbejde sammen og kunne klare forskellige udfordringer. Vælg med omhu og nogle der ikke er gode til det samme.
  2. Hver magiker tager fire niveau-1 formularer (spells) det er Combustion, Telepathy, Ice og Growth. Kortene har hvid kant og ses på billedet ovenfor.
  3. Hver magiker samler så en kortbunke, med de 12 kort der er afbilledet på startkortet. I skal tænke på dem som ressourcer, som bruges til at aktivere forskellige ting med. De fleste kort har styrke et, men nogen af magikerne har et enkelt styrke to kort.

Magi opgradering setup

Undervejs i spillet bliver eleverne dygtigere, ikke nok med at I kan få bedre kort på hånden, så kan I også erhverve nye formularer som opgraderer dem I startede med (de fire på niveau 1).

  1. Bland og vælg tilfældigt et niveau-1, et niveau-2 og et niveau-3 formular-kort (de har sorte kanter).
  2. Læg niveau-2 og niveau-3 med billed-siden nedad og niveau-1 kortet opad ovenpå.
  3. Gentag dette for alle fire elementer, så I har fire shoppingstakke men kun ved hvad niveau-1 er, fordi de vender opad. Man skal købe niveau-1 kortene for at få lov til at vende niveau-2 kortene osv.

Styrkekort setup

I kan, undervejs i spillet, opgradere jeres kort på hånden. Altså jeres styrke i de forskellige elementer.

  1. Fjern alle styrke-1 kortene (dem med en flamme eller et blad). Dem fik I da spillet startede, men dem er vi nu færdige med.
  2. Sorter alle elementerne i fire – ild, vand, jord og luft
  3. Sorter dem indbyrdes, så I har en stak med 2’ere og en stak med 3’ere.

Monster setup

  1. Den store bog med galskab skal samles. Det gør I ved at
    • Vælge en tilfældig forside (uden at kigge) – der er fire muligheder.
    • Blande og trække fem sider (uden at kigge forsiden). Dem lægger I under forsiden.
    • Samler bogen ved at lægge bagsiden nederst.
  2. Lav fire bunker med forbandelserne – de er markeret med tydelige farver på bagsiden.
  3. Lav en bunke med flerfarvede forbandelser, som har alle fire elementer på bagsiden.

Det lyder langt mere farligt end det er, når man kender spillet giver det helt mening hvorfor setuppet er som det er, men hold fast, vi er klar til at åbne bogen

I kan her se hvordan bordet ser ud, når spillet er godt i gang, måske det kan være en hjælp til at er hvor kort-bukterne liggger og hvad der er i spil. Se også side fem i manualen.

Hvad gør man i spillet ? Helt kort !

Hver runde bladrer man til en ny side i den store galebog. Et monster (dæmon, gespenst eller på anden måde træls) springer frem og giver alle spillerne en negativ effekt, bare ved at blive fremmanet. Monsteret kommer med nogen forbandelser (curses) og magi-eleverne får en negativ effekt mere, hvis de ikke kan fjerne alle forbandelserne inden runden slutter.

Når det er din tur

Din tur går over 4 faser som er ..

  1. Koncentration
  2. Monsterfasen
    1. Advance the Invocation marker one space (required).
    2. Apply the effects of the new space (if applicable).
  3. Handlingsfasen
    1. Aktivere en magisk formular
    2. Lære ny magi
    3. Tilegne dig et ny element-kort
    4. Ødelægge en forbandelse
    5. Kurere dig selv for galskab
  4. Genvinde kræfterne -fasen

Koncentration

Du er nu den aktive spiller og du starter med at rejse dine brugte magi-formularer op – dvs. gøre dig klar til at bruge dem igen.

Monsterfasen

Her rykker I hatte-markøren en frem. Hvis den rykker hen på en forbandelse tager I effekten. Dvs. hvis I skal undgå de irriterende konsekvenser af monstrene, skal I fjerne kortet/kortene fra runderne foran jer.

Handlingsfasen

Når det er din tur sidder du, måske, med seks kort på hånden. Jeg skriver måske, fordi den monstret kan (i den foregående fase) have fjernet eller tilføjet kort fra dig. Det er dine magiske kræfter, som kan bruges til nedenstående handlinger:

  1. Aktiverer og udnytte dine magiske evner (de fire) som du har liggende foran dig (det gør du typisk hver runde)
  2. Betale for at købe styrke 2 eller 3 kræfter i hhv. ild, vand, jord og luft. (det gør du for at blive bedre til fremtiden)
  3. Købe helt nye evner fra de fire kvadratiske kort med sort kant, som altså gør dig i stand til at kunne noget helt nyt. (Det gør du sjældent, men bør læse dem og I bør snakke om hvem der prøver at gå efter hvilke nye evner)
  4. Fjerne en forbandelse, som i bund og grund er det spillet handler om.
  5. Kurere dig selv for galskab

Du må, i din tur, lave så mange handlinger som du har råd til – altså kan betale for, med de kort du har på hånden. For at udføre en handling betaler du dens pris i værdien på korten og lægger dem til side i din skralde-bunke. De er brugt, men ikke ude af spillet. Du blander dem og trækker derfra igen og igen, så kort der kommer i skraldebunken får du at se senere i spillet.

Se papskubbers ordbog om: Deckbuilding

Du skal f.eks. betale to ild for at købe et ny ild-kort på styrke to. Det kan du gøre med to et’er kort eller med et to’er kort. Bare værdien passer.

Sådan besejrer i monstrene

Monstret består af af en række forbandelser, som hver har en uheldig (negativ) effekt. For at slippe af med dem, kan en spiller betale forbandelsens pris med værdien på sine kort. Kortenes element-farver skal passe for at kunne bruges.

For at fjerne en Luft-forbandelse skal der f.eks. betales fire luft elementer.
Prisen skal komme fra spillerne som gruppe, og det er her samarbejdet kommer ind i billedet.

Den aktive spiller kan nemlig betale de kort fra sin hånd (og lægge dem i sin skraldestak) – men kan også bruge de kort som andre spillere har lagt ud i deres support-område. Her skal vi så lige huske på at en af de fire formularer som alle magikere starter med, tillader ham eller hende at spille kort fra sin hånd og ned i support-området foran sig.

Med andre ord kan en magiker bruge kræfter på at lægge element-kort ned som andre så kan trække på når det bliver deres tur. Dette er en afgørende del af spillet.

Vigtigt: Når du slutter din tur trækker du en ny hånd og bliver lidt crazy.

Magi-eleverne er ved at kæmpe mod monstre langt sejere end deres skolegang tillader og drives hele tiden tættere og tættere på sammenbruddets rand.

Hver gang du skal trække et kort, eller ødelægge et kort fra dit deck, og dit deck er tomt, skal du tilføje et galskabskort til din skraldebunke, hvorefter du blander skraldebunken og vender den om, så den bliver dit nye deck. Jo flere galskabskort du får i dit deck, jo sværere bliver spillet for dig, fordi du begynder at trække dem i stedet for kort du reelt kunne have brugt til noget.

Hvis en spiller på et tidspunkt sidder med seks galskabskort på hånden er han gået banjo og udgår af spillet – tabt i vanvidets brønd for evigt.

Samarbejde er alt afgørende

Spillet byder på samarbejde på en spændende måde, for når en runde starter er I nødt til at prøve at overskue hvad I er oppe imod, hvem sidder med hvilke kort på hånden og er der nogen forbandelser som I kan tåle at få på jer og i givet fald hvilke.

Når runden slutter

Når I bevæger jer fra tur fem i spillet, kommer I runden rundt, til der hvor monstret ankom. Hvis I har fordrevet alle forbandelserne, forsvinder monstret og I belønnes. I tager enten den positive eller den negative effekt fra siden overfor i bogen. Altså bagsiden af det næste monster. På den måde er det ret godt blandet hvad man får som belønning eller straf.

Sådan vinder I over The Big Book of Madness

Som gruppe skal I igennem alle seks sider i bogen uden at blive drevet sindsyge. I skal bekæmpe det afsluttende monster (sidste side i bogen) som slutter med at I enten vinder sammen eller taber sammen.

Efterhånden som runderne går og hatten flyttes nedad begynder der at blive introduceret flerfarvede forbandelser, som lægger sig på plads 1 og 2 inden monstrets forbandelser. Der er naturligvis et element af held i spillet, fordi I trække og blander kort. Men pga. samarbejdet og de magiske evner kan I påvirke jeres skæbne ganske meget.

Vurdering af The Big Book of Madness

Bo Jørgensen
Bo Jørgensen mener ...

Jeg kan rigtigt godt lide spillet her, men ved at lave denne spilbeskrivelse forstod jeg måske også hvorfor manualen er lidt rodet at komme igennem og jeg kan sagtens se kompleksiteten med hvilke muligheder man har og ikke har – hvilke kort der er med i spillet og hvilke kort der kun er med for at bygge det indledende setup kan være for meget.

Når det så er sagt, så lærer man både regler og kort på samme tid. Næste gang man spiller spillet, har man styr på reglerne – så der skal man bare have udvalgt de tilfældige elementer i spillet altså galskabsbogens sider og hvilke formularer der ligger hos købmanden. Resten har man styr på anden gang. Men det er fjern luksus, hvis man farer vild i det, under første spil. Men det er netop denne blanding af kort og kompliceret setup, som gør at spillet ikke er ens fra gang til gang – de specifikke rækkefølger og formularer er i hvert fald nyt, selvom spillene nødvendigvis må ligne hinanden. Sådan er brætspil.

Jeg kan anbefale spillet til grupper der kan finde rundt i engelske regler og som kan lide at skulle overkomme en udfordring som samlet gruppe. Der er ikke meget historie-fortælling over det, de magi-studerende har f.eks. ikke navne og deres karakter-ark er en ren mekanisk beskrivelse af hvad gør dem unikke. Noget jeg faktisk sprang hen over i spilbeskrivelsen.

Jeg prøvede at opsummere spillet kort og få det til at virke lidt lettere, håber det lykkedes, for det er faktisk ikke svært. Spillet står på samme hylde som spil der ellers kan være ret svære, og set gennem de briller er dette en familie-udgave af de oplevelser man ellers finder.

Artworket er fantastisk og lever op til Iellos meget høje standard.






Kommentarer til The Big Book of Madness