1 - 4 spillere
60+ min
14+ år
  • Kortspil
  • Samarbejde
  • Fantasy
  • Warhammer Quest: the adventure card game

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 23. June 2016

    De mystiske dødsfald sætter byen på den anden ende. Noget er helt galt, og man mener, at det kan være forurening af drikkevandet. Faktisk mener nogle at have set goblins nede ved kloakkerne. Byens helte må træde til og begive sig på en lang og farefuld rejse for at komme ondskaben til livs.

    Historien begynder for længe siden

    Dengang far var dreng, var Warhammer Quest et brætspil med papkorridorer og plastik-figurer i stil med Games Workshop spil som Hero Quest og Talisman spil. Spillet handlede om at gå ind i en dungeon og løse en opgave, og i den proces slå nogle monstre på kæben og forhåbentligt finde herlige skatte og magiske genstande, som kunne hjælpe holdet.

    Digital udgave i 2013

    I 2013 udgav Rodeo Games spillet til computer og tablet, og ligesom pap-udgaven var den fyldt med interessante missioner, hvor spillerne ofte bliver manipuleret til at gøre andres beskidte arbejde. Det digitale spil var blevet til et solospil, og du styrede nu selv alle fire figurer rundt på firkantede felter i hulernes mørke.

    Du finder Warhammer Quest her til iOS eller til Android

    Men så blev spillet til et kortspil

    I 2015 fulgte Fantasy Flight Games op med en nyfortolkning af Warhammer Quest, hvor det var blevet konverteret til et kortspil. Handlingen og galskaben er bevaret, og nu har I mulighed for at samarbejde om at klare diverse missioner i rollerne, som den velkendte ironbreaker dværg, en klassisk bueskydende waywatcher elver, den strålende troldmand og naturligvis krigerpræsten.

    Brættet er erstattet af din blanke køkkenbordsplade, og i stedet for frække plastikfigurer er der nu korbunker. Hurtigt fortalt står man på en lokation, altså et rum i en dungeon. I skal undersøge og udforske rummet for at komme videre til det næste rum. Men rummet byder på medfølgende monstre. Nogle monstre ved I hvad er, men andre kort kan starte, så I skal identificere dem først (billedsiden nedad). Det kaldes, at de er i skyggerne.

    Undervejs i spillet vil I og monstrene gå i kamp med hinanden. Typisk vil I forsøge at fordele monstrene, så det passer bedst til jeres spil – mens monstrene kan have andre planer og taktikker. Det kaldes at være engageret med et monster – nu har I hinandens opmærksomhed, og der er grænser for, hvor mange fjender du kan overskue at slås med på en gang.

    Hver runde kommer nye monstre til, og det er hele tiden en afvejning hos spillerne, om I vil slå igen på de nuværende monstre eller få udforsket rummet og komme videre til næste lokation – på den måde flygter man nemlig fra nogle monstre. Tiden er en faktor, for der sker dårlige ting, hvis I er alene i hulerne for længe.

    Lad os se nærmere på det.

    Setup af Warhammer Quest tacg

    I starter med at vælge scenariet, og der er fem af slagsen. De er koblet sammen til en større historie, det vil sige, at der er bosser, der genbruges på tværs af flere historier, som man kan blive dejlig sur på.

    I finder scenarie-kortet, som på forsiden har en tidslinje med mystiske trekanter, og på bagsiden står der, hvilke kort-bunker I skal sammensætte for at spille.

    1. Hver spiller vælger sin karakter og tager de fire basale handlinger (fire kort). Der er varianter af heltene, så tag det rigtige kort til helten afhængigt af om I spiller to, tre eller fire personer.
    2. I blander kort i monster-stakken svarende til det, scenariets setup fortæller.
    3. I sammensætter og blander skatte-stakken og udforsknings-stakken
    4. og I laver lokationerne klar i en kort-bunke
    5. Fordel liv og terninger så alle kan nå
    6. Vend scenarie-kortet om og læse introen højt for alle
    7. Find ud af hvem af jer der vil starte og giv ham eller hende faklen, som tegn på lederskabet i gruppen, for denne runde.

    Faserne

    Spillet har nedenstående fire faser. Heltene er på skift lederen af gruppen og derfra tager man tur rundt om bordet. Når alle spillere har gjort deres, reagerer fjenderne, og efter det ser man, om spillerne har haft succes med at udforske den nuværende lokation til fulde, så de kan rykke videre.

    1. Hero Phase
    2. Enemy Phase
    3. Location Phase
    4. Peril Phase

    Heltenes fase

    Hver spiller vælger et af sine ubrugte kort og aktiverer det ved at vende det 90°. Derefter udfører han handlingen i den rækkefølge, de står på kortet. Det betyder typisk noget med at rulle nogle hvide terninger.

    De fire handlinger er

    • AID – Du hjælper en anden helt med at få succes på en af hans kort, og måske kan han klargøre et af sine kort.
    • EXPLORE – De succeser du ruller, giver point på udforskningen af lokationen.
    • ATTACK – Du ruller dine terninger for at give skade til de fjender, dit angreb er udtænkt til.
    • REST – Du genvinder tabte hitpoints

    Ovenstående beskrivelser af de fire handlinger er kun et løst bud, da evnerne er forskellige fra spiller til spiller

    Hver runde vipper du altså et kort ned, og du har derfor færre og færre handlinger at vælge imellem. Men for at sikre at du ikke maler dig helt op i et mørkt hjørne, er der altid en af dine handlinger, som ikke kan vippes ned. Kortet udføres normalt, men har den effekt, at det rejser de andre kort op.

    Du må derfor vælge, om du kan spille alle dine handlinger igennem – eller om du skal køre din genopfriskende handling igen og igen. Det er her Warhammer Quest har noget at byde på, for dine venner i gruppen kan køre deres handlinger, så du for eksempel kan rejse et enkelt kort op. Det lyder måske ikke af meget, men spillet handler meget om at time og udnytte sine terningslag bedst.

    Fjenderns fase

    Efter alle heltene har haft deres tur, er det på tide at se noget action fra monstrene – hvis der altså er nogen tilbage. På tur skiftes heltene til at aktivere en fjende, startende med lederen i gruppen. Lederen aktiverer en fjende, som stadig står op og er klar til kamp.

    Fjenden gør nu sit angreb, som beskrevet på fjendens kort, og tippes derefter ned i liggende position, så man kan huske/se, at kortet har haft tur. Reglen er, at man skal starte med at aktivere fjender, som man allerede er i nærkamp med, ellers trækker man fjenderne ud af skyggen og aktiverer dem. Du aktiverer kun een fjende, og turen går videre rundt om bordet, men hvis du slås med flere fjender foran dig, kommer turen tilbage til dig.

    Kør rundt om bordet indtil alle fjendernes kort ligger 90° ned.

    Når man aktiverer en fjende

    Når en fjende aktiveres, læser man den effekt-bar og afvikler deres nøgleord et af gangen. Det betyder altså IKKE nødvendigvis, at de slår eller giver dig skade.

    Når dette monster aktiveres, laver det handlingerne: retreat, inflict og inflict. Monstrets skade er 1, og den har 2 hit-points. Den har ikke noget armour/skjold. Værdien er 0.

    I kører rundt om bordet og aktiverer alle monstre – her kan nogen af dem skifte plads. for eksempel hopper nogle på “den spiller med flest skade på sig”

    Eksemplet: retreat inflict inflict .. det betyder, at monstret flygter ud i skyggen, altså flygter væk fra en eventuel nærkamp og derefter skyder med sin bue – som giver en i skade. Men den skyder to gange på den spiller, der aktiverede den. Altså en bevægelse og to i skade.

    Fjendens fase slutter med, at alle fjendekort rejses op igen – så er de er klar til mere ballade.

    Lokation, lokation og lokation

    Lokations kort indeholder information om, hvor jeres rejse har bragt jer hen, og I skal huske at læse den litterære tekst på kortet, for der bliver givet gode hints til, hvilke udfordringer I kan møde.

    Man trækker fjender svarende til tallene i bunden af location-kortet. I dette eksempel er der tre fjender i rummet. To røde og en sort i nederste venstre hjørne af lokations kortet.

    • Rød markering er, hvor mange der er ude i det fri og altså vendes med billed-siden op
    • Sort markering er, hvor mange der står i skyggerne, som ligger billed-siden ned.

    For at komme forbi en location skal man levere succeser svarende til tallet i bunden af location-kortet – 6 i dette tilfælde. Alle spillerne hjælpes til at komme op på det fornødne krav ved at udføre deres explore handling, og rulle nogle succes sider på terningen.

    Rumkortet kan have effekter

    Hvis der er en effekt på location-kortet, skal den køres nu i lokations-fasen. På ovenstående kort “the Winding Tunnels” er effekten, at holdlederen kan fjerne to udforsknings-symboler fra lokationen, for at undgå at der kommer en ny fjende.

    En indbygget problematik er altså, at så længe du er i rummet, dukker der flere fjender op, så skal du tage dem med et velkommen smil og se at få udforsket rummet færdig, så I kan komme væk … eller skal I tage længere tid om det – men så ikke have så mange at slås med?

    Når man har udforsket rummet rejser man vider – altså fjerner den nuværende lokation og trækker den næste i bunken. Det betyder at alle monstre (som ikke er bosser) i skyggen forsvinder. Dem efterlader I simpelthen i rummet i flygter ud fra. Husk det – djævlen er i detaljen.

    Peril fasen

    Dette er en hurtig fase, hvor man flytter markøren et felt frem på scenarie-kortet og udfører det, som står på kortet. I bund og grund betyder det, at situationen bliver værre og værre, jo længere tid I bruger i hulerne. I scenarie to skal spillerne for eksempel kollektivt spendere to af deres handlinger, fordi tyk giftig røg forhindrer dem i at have deres sansers fulde fem. Så husk at læse, hvad scenariet instruerer jer i.

    Er der en stor first-player brik?

    Ja, det er der nemlig. Den forestiller en fakkel, og når en runde er færdig, passerer den med uret rundt om bordet, for at signalere, hvem der leder i den næste runde. Flere monstre kan navigere ud fra lederen i gruppen – og der er nogen regler om, at monstre angriber lederen først.

    Ting I skal huske

    Når eventyrerne starter ud på første mission, har de kun mulighed for (læs: plads til) at bære et udstyrs-kort. for eksempel en hjelm eller et sværd, I finder på missionen. Reglerne for de handlinger, man kan gøre mellem to missioner, gør forskel på GEAR og ITEMS … altså udstyr og ting … så du kan samle alle de potions-of-healing op, du finder op missionen. Items/Ting lægges bare tilbage i kort-stakken mellem to missioner, så du kan ikke gemme de ting til senere spil. Udstyr derimod er rekvisitter du bærer på dig, så hjelmen kommer med over i næste mission.

    Så har vi det på plads.

    Men er det genspilbart ?

    Enkelt missionerne, altså de små historier hver for sig, kan sagtens spilles igen f.eks. med andre venner. En stor del af tilfældigheden kommer af hvilke monster kort der bliver vendt hvornår. Det betyder også at man ikke kan blive tryg ved spillet i den forstand at der kan komme en ny situation eller et nyt dungeon- eller event-kort op, som gør at spillet ikke opfører sig som tidligere.

    Scenariespillet er svært og jeg vurderer ikke at man slipper levende igennem det i første forsøg, så i sagens natur kommer man til at spille nogen af de missioner om fordi man skal prøve nye taktikker af. Men en stor del af spillet ligger i at alle spillerne er på tæerne og hele tiden min-max’er (optimerer) sit held med terningerne.

    Vurdering af Warhammer Quest: the adventure card game

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Jeg er vild med denne type spil. Det er tilpas tematisk, der er en klar historie, fjenderne er ikoniske og tydelige, man spiller sammen mod eventyret, og der er en historie bag.

    Spillet virker meget afbalanceret, og efter mine fem-seks spil står det klart, at man skal arbejde på at blive færdig med missionen for enhver pris. En runde fra eller til i hulerne kan være forskellen mellem den sikre død eller helte-modtagelse i landsbyen. Det princip kender vi fra mange andre spil, men mange fantasy-spil (alt fra Descent til Talisman) lokker også med lidt ekstra loot, hvis man trækker tiden og bliver i hulerne, men Warhammer Quest kortspillet er ikke sådan et.

    Spillet er flot produceret, regel-hæfterne er et lær-at-spille og et reference opslagsværk. Begge dele ligger digitalt hos Fantasyflightgames.com

    Lidt i sammen genre, bare mere kompliceret

    Hvis I er nysgerrige på denne måde at spille på, bør I også kigge på Pathfinder the adventure card game, som dog er en tungere og mere kompleks størrelse. Hastigheden på begge spil fortjener, at man spiller med samme gruppe mennesker med relativt kort tid imellem, så man kan huske spillets trin.






    Kommentarer til Warhammer Quest: the adventure card game