Shadows over Camelot
af Bo Jørgensen d. 25. July 2012
Den korte introduktion
Alle er royale riddere, der kæmper for at rede det sagnomspundne slot Camelot … lige på nær én, som er forræder. Slottet er truet af al mulig middelalderlig ondskab fra skotter til drager og sorte riddere. Alt er ved det gamle.
Alle spillere spiller sammen mod brættet (og måske mod forræderen). Som nobel ridder må du være parat til at ofre dit liv i kampen mod ondskaben. Personlig stræben vil kun lade andre noble riddere i stikken og medføre, at alle taber.
Ridderne tager i spillet ud på udfordringer for at finde den hellige gral, sværdet Excalibur, kong Arthurs rustning og for at kæmpe mod Saxons (tyskerne) og pict hæren fra det nuværende Skotland. Spillet byder også på en sort ridder og drager, som ridderne må bekæmpe for at forsvare Camelot.
Når man klarer en opgave, modtager man hvide sværd, som lægges på det runde bord. Klarer man ikke opgaven, lægger man sort(e) sværd på det runde bord.
Spillerne vinder samlet ved at få 12 sværd lagt på det runde bord, og flertallet af dem skal være hvide.
Setup
Bland de resterende hvide kort (hver spiller skal have fem) og læg dem på brættet.
Bland de sorte kort og placer dem på brættet.
Hver spiller får så
- Et tilfældigt Coat of Arms – et karakterark over hvilken ridder, du skal spille
- En terning der matcher ridderens farve. Den skal ikke rulles, men er en enkel måde at holde styr på livs-point på. Stil den på fire.
- Et hvidt Merlin kort
- Et grønt loyalitetskort … udleveres med billedsiden ned og afsløres ikke til de øvrige spillere. Kortet fortæller dig, om du er loyal mod kongen … eller den skjulte forræder om det runde bord. Vigtigt er at de resterende grønne lægges væk, uden at nogen ser dem.
- Fem hvide kort
Spillet starter med lidt hjælpsomhed
Alle ridderne lægger nu et af deres hvide kort ud på brættet – billedsiden op. Den bunke kort fordeles nu blandt ridderne, som de kan blive enige om. De behøver ikke fordeles lige eller med nogen retfærdighed – husk ridderne arbejder sammen mod spillet.
Riddernes handlinger
Hver runde skal ridderen foretage to handlinger – først en ond, så en god.
En ond handling er enten at …
- Placere en katapult foran slottet
- Miste et livs-point (terningen i ridderens farve)
- Træk og spille et sort kort
Gode handlinger kan være …
- Healing
- Flyt til en ny udfordring (se de ni lokationer nedenfor)
- Spil et specielt hvidt kort – kan trækkes på slottet eller opnås ved at løse udfordringerne
Lokationer på brættet
Der er ni udfordringer på brættet, som ridderne kan forsøge at løse
- Turneringen mod den sorte ridder
- Søgen efter Lancelot
- Dragernes udfordring
- Søgen efter sværdet Excalibur
- Søgen efter den hellige gral
- Krigen mod Saxons
- Krigen mod Pict
- Blive på Camelot ved det runde bord og trække to hvide kort
- Bekæmpe hæren af katapulter uden for borgmuren
De to sidste udfordringer kræver ingen transport, da de foregår på slottet.
Så hvordan klarer man en udfordring?
Helt grundlæggende har du altså kort på hånden, og når du tager en udfordring, skal du kunne lægge det næste kort, som udfordringen kræver. Det kan f.eks. være en serie, så der skal lægges 1-2-3-4-5-6. Du lægger kun et kort af gangen, så derfor kan I hjælpe hinanden ved at flere går sammen om at lægge kort på samme udfordring.
Der er ganske mange små-regler i spillet, og det vil være fair at sige, at jeg ikke kommer forbi dem alle i denne beskrivelse. De ni udfordringer har alle særlige regler, som er overskueligt forklaret i en 16 siders supplerende regelbog.
Grundlæggende er det dog til at se, ud af spillepladens meget udførlige grafik, hvad en udfordring kræver for at bilve løst. Typisk noget med serier af kort, som skal placeres på udfordringen – enten inden udfordringen bliver for stor, eller at man sammenligner udfordringens sorte kort-værdier med de hvide korts værdier.
Ridderne kan som udgangspunkt aldrig bruge det “at stå lige” med en udfordring – de taber, hvis de ikke vinder den.
I må gerne snakke sammen
- bare ikke om kortene
En detalje i spillet er, at man ikke må spille med åbne kort. Man må ikke afsløre, hvad man sidder med på hånden, og man må ikke afsløre nogle værdier i spillet eller fra sin hånd, som ikke allerede er åbenlyst tilgængelige for alle spillere.
Så det er f.eks. okay at sige “HA! de der Saxons kan vi da godt klare”… men ikke “HA! Jeg har en 5’er på hånden, så hvis du har en 3’er, kan vi klare dem.”
En forræder i vor midte!
Som tidligere nævnt kan en af spillernes loyalitetskort fortælle, at han er forræder. Det betyder, at han bevidst forsøger at få ridderne til at fejle deres opgaver, forsinke at opgaver løses – og smider stærke kort væk (med billedsiden ned) for at sørge for, at de ikke kommer i spil.
Alle kan anklage
Alle riddere kan én gang i spillet anklage en anden ridder for at være forræderen – og den anklagede ridder skal vende sit loyalitetskort for at bekende side.
Hvis anklagen er forkert, er det enormt pinligt for ridderen, der netop har beskyldt en hårdarbejdende kollega om det runde bord for at være direkte modarbejdende. Et hvidt sværd på det runde bord vendes til et sort.
Hvis beskyldningen derimod er korrekt, skal forræderen vende sit karakterkort (coat of arms kort) om og spiller nu som afsløret skurk. Denne handling vender et sort sværd til et hvidt på det runde bord. Vi kommer lidt senere ind på den rolle.
Generelle ting I skal huske i spillet
- Spil kort med billedsiden ned – værdien er hemmelig, men du må trække et hvidt kort med det samme.
- Kort, der kasseres, placeres i dette spil med billedsiden nedad – det er nødvendigt for at en eventuel forræders kort ikke kan ses af de andre.
- Kort, der ligger på udfordringer, kan ligge med både billedsiden op eller ned. Når en ridder forsøger at løse udfordringen, er det vigtigt, at I husker at blande kortene med billedsiden ned – igen for at man ikke kan huske hvilke spillere, der lagde hvilke kort. Herefter vendes de alle og lægges typisk sammen.
- I din tur kan du spendere et liv (din egen terning) for at få lov til at lave en ekstra god handling – for eksempel kan du derved nå både at flytte til en udfordring og udføre den første handling der.
- Du dør, når du ned til 0 liv … også selvom du derved klarer en opgave, der giver dig liv. Kun den hellige gral kan være en hjælp i det tilfælde.
Hvordan virker forræderen?
Hvis du sidder med det grønne loyalitetskort med ordet “traitor”, må du prøve at modarbejde, at der kommer hvide sværd på det runde bord. Hvis du gør det for oplagt, vil du hurtigt blive beskyldt for at være netop forræderen, som betyder, at du skal:
Hvis du afsløres som forræder
- Skal du vende dit karakter-kort
- Fjerne din brik på brættet
- Fjerne din liv-terning
- Kassere dine hvide kort
Du opererer nu som skygge i landet, og din runde består i at:
- Trække og smide et tilfældigt hvidt kort væk fra en ridder
- Sætte en katapult foran Camelot eller trække og spille et sort kort
Der er ikke nødvendigvis en forræder
Der er ottte loyalitetskort i spillet, og med maksimalt syv spillere er der altså ingen sikkerhed for, at der er en forræder med i jeres spil. Men bare mistanken, om at der kan være en, får det bedste frem i folks antagelser af hinanden. Et fantastisk virkemiddel i spillet.
Hvad er godt at gøre som forræder?
- Smide gode hvide kort i søen ved Excalibur-udfordringen
- Få fat i Lancelots rustning – mest for at andre så ikke har den
- Aldrig spille hvide special-kort – de hjælper de loyale riddere for meget
- Få lavet nogle aftaler om at du klarer nogle udfordringer … meeen undlad lige at klare dem
Shadows over Camelot afslutning
Spillet slutter, når der er 12 sværd på det runde bord. Det er riddernes opgave at sørge for, at der er flere hvide sværd på det runde bord end sorte, og ridderne taber, hvis det står lige.
Ridderne taber, hvis der kommer 12 katapulter rundt om slottet, eller der er syv sorte sværd på det runde bord.
Vurdering af Shadows over Camelot
Shadows over Camelot er på flere måder et sjældent lækkert spil. Sjældent fordi man spiller sammen mod systemet, og sjældent fordi man kan være helt op til syv spillere sammen om det.
Arthurlegenderne er et smukt tema, som man nemt kan sætte sig ind i, fordi vi alle kender bøger og film fra det univers. Idéen om at der måske er en forræder, der trækker i trådene, er fantastisk – for det introducerer en lille smule fornuftig mistro mellem spillerne, der sådan set ville have det hårdt nok uden.
Det betyder også, at spillet fortæller lidt om ridderlighed – for det kan blive nødvendigt, at ridderne ofrer sig for hinanden.
Figurerne er super flotte, og artworket lever op til Days of Wonders høje standard.
Spillets udfordringer
Spillet er en lidt kompleks størrelse. Det kræver, at man tager spillet alvorligt – for hvis én spiller pjatter og fjoller sine handlinger, skader han den kooperative følelse, der får spillet til at virke. Ikke en skrøbelighed – det er super fedt – men det kræver bare det rigtige publikum.
Spillet kan spilles op til syv personer – men der vil komme en stigende grad af ventetid, jo flere spillere der er med. Ikke en kritik af spillet, men blot en erkendelse.