3 - 5 spillere
90+ min
12+ år
  • krigsspil
  • strategispil
  • Forræder
  • Relateret læsning


    Pirate's Cove

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 14. September 2012

    Brætspillet fra firmaet Days of Wonder sætter dig i rollen som kaptajn på et lille skib i det caribiske hav. Herfra skal du blive den mest berygtede pirat om spisebordet, ved at plyndre og kæmpe og grave skatte ned. Du har 12 måneder – så lad os komme i gang.

    Hurtigt fortalt

    Kort opsummeret vælger I hvilke ø’er I vil sejle til hver runde. Hver ø kan give dig lidt penge, skatte, berømmelse og så videre. Derudover har hver ø en mulighed for at gøre dit skib bedre. Du skal altså sejle rundt mellem øerne og gøre dit skib mere klar til at kunne klare søslag. Søslag indtræffer, når to skibe sejler til samme ø .. og kampen kan være ret hård ved skibet. Vinderen af et søslag får adgang til øen .. og taberen må sejle til Pirates Cove, for at slikke sårene og lappe sejlet.

    Sådan starter pirate’s cove

    Ud over en stribet trøje, en papegøje og et træben, skal enhver pirat bruge følgende ..

    • et pirat skib i plastik
    • fire styrke-ringe
    • et pap ark over dit skib
    • en kaptajns ror
    • en 5-doubloon og 4-en-doubloon (9 penge i alt)
    • et kro kort

    Når man bygger sig et piratskib

    En stor del af Pirate’s Cove drejer sig om, hvad dit skib kan tåle. De 4 styrke ringe markerer på dit skibs-ark din nuværende styrke i de 4 dele som udgør skibet.

    Sejl Bestemmer hastighed og manøvredygtighed
    Besætning Afgør sammen med kanonerne hvor mange terninger du ruller i kamp
    Kanoner Skyder hårdt – men kun hvis der er folk til at betjene dem
    Skroget Sætter grænsen for hvor mange skatte, du kan have om bord

    Indledningsvis stilles alle styrke-ringene på nummer to værdi fra venstre (der er markeret med et lille dødningehoved) – dette er skibets udgangspunkt. Alle må nu betale for opgraderinger, inden spillet starter. Prisen på opgraderingerne står markeret mellem ringene – så at købe sig en kanonopgradering (fra 2 op til 3) koster en doubloon. Priserne lægges sammen, så dine 9 start-doubloons kan kun ændre lidt på grund-skibet.

    Forbered spillepladen

    • Bland skatte-kortene i 5 stakke af 12 kort.
    • Læg stakkene på de ydre øer 1-5,i de afmærkede bokse.
    • Bland kro-kortene (Tavern-kort) og læg dem med billedsiden nedaf på ø nummer 1
    • Tag Royal Navy kortet til side
    • Bland de øvrige legendariske pirat-kort og placer dem ved siden af brættet med billederne nedad.

    Runderne

    Hver runder er inddelt i 6 faser

    1. Skattekort
    2. Navigation
    3. Søslag
    4. Plyndring
    5. Opgradering
    6. Sorte skibe & kontroller lasten

    1. Skattekort

    Vend det øverste kort på alle skattekort-stakkene på øerne 1-5. Kortene viser, hvor mange berømmelse, doubloon, skatte og kro-kort der er på øen denne runde.

    2. Navigation

    I al hemmelighed sætter alle kaptajner deres roer til at pege på, hvor de vil sejle hen. Alle afslører deres destination samtidigt og plastik-skibene flyttes på brættet.

    3. Søslag

    Hvis to skibe står ved samme ø – altså to kaptajner valgte samme destination i navigations runden – skal de udkæmpe et søslag om retten til øen.

    Hvis en legendarisk pirat udfordres ved skatteøen, resulterer det også i søslag.

    4. Plyndring

    Nu kan kaptajnerne gå i land på deres destinationer, for at modtage guld, skatte, tavern-kort og berømmelses points alt efter hvad der står på øens kort.

    5. Opgrader dit skib

    Hver ø tillader dig at opgradere dit skib – og hver ø kan gøre noget forskelligt og det vil typisk være din grund til at besøge øen. Øernes opgraderinger / handlinger finder du i oversigten til reglerne. Men som eksempel kan du på Crew Island hyre nye sømænd og på Sail Island på bedre sejl på skibet. Meget simpelt og ligetil.

    6. Flyt sorte pirater og kontroller lasten

    De sorte pirater fungerer som en udfordring, der automatisk flytter sig på kortet, for at gøre det sværere at komme til øerne. Hver runde flytter I de sorte piratskibe til næste ø i urets retning på kortet. 1-2-3-4-5-6-1.

    Træk en ny sort pirat, hvis det er nødvendigt.
    Alle kaptajner kontrollerer om deres skrog tillader det antal skatte, de har ombord – alternativet er at de må kastes overbord.

    Hvad er så kro kort ?

    I kroen (på ø nummer 1) kan du købe kro-kort for to guld pr. styk. Du må maksimalt have tre kro-kort. Kortene er assistance-kort til alle mulige situationer. Det kan være alt fra papegøjer til erfarne sømænd og en kæk sang der giver berømmelse. Der kan være opgraderinger til dit skib, specielle kort du kan bruge i søslag eller under navigationen.

    Kamp mellem piraterne

    Søslag sker, når to skibe står på samme ø – dvs. både spillernes skibe, men også de sorte pirater og den royale flåde. Søslagene afvikles i urets retning startende med ø nummer 1. Hvert søslag gennemgår følgende:

    1. Forbered slaget
    2. Første salve
    3. Efterfølgende runder

    Forberedelse inden kampen

    Under forberedelsen af slaget må hver spiller bruge såkaldte Battle Cards. Det kan være særlige vejrforhold eller lignende der give fordel/ulempe i den forestående kamp.

    Førstes skudsalve

    Det hurtigste skib (flest sejl) bestemmer om det vil skyde første salve eller stikke af til Pirates Cove. Derefter tager næsthurtigste skib samme valg, og så fremdeles hvis der er flere skibe.

    Når en spiller vælger at skyde

    1. Kan han spille Volley Kort, som er særlige skud-salve kort
    2. Annoncerer han hvilken sektion, han skyder efter på modstanderens skib (skrog, sejl, besætning eller kanoner). Den royale flåde og sorte pirater kan kun rammes på skroget.
    3. Ruller terninger svarende til den laveste værdi i enten kanoner eller besætning.
    4. Terning-rul på 5 eller 6 er et hit
    5. For hvert hit flyttes styrke-ringen på den ramte sektion en plads til venstre.
    6. Hvis den ramte sektion tvinges ud over dens laveste værdi, betrages skibet som ødelagt og må halte afsted til piraternes fristed (pirate’s cove).

    To pirater kæmper ikke, hvis de mødes på Skatteøen (ø nr. 6) eller i Pirates Cove.

    Flygter du, risikerer du mytteri

    Hvis en kaptajn vælger at stikke krumsablen mellem benene, giver det de andre skibe på øen 1 berømmelse, bare for at jage ham på flugt.

    Men vælger han at flygte, uden at hans skib er ødelagt, risikerer han mytteri. Når han ankommer til Pirate’s Cove, i fin sejlende stand, skal han rulle en terning – hvis han ruller 1 tager besætningen alt guld og alle skatte ombord og sender kaptajnen gå en lang gåtur på en kort planke. Minus to berømmelse på den konto.

    Hvordan vinder du Pirate’s Cove

    Du vinder Pirate’s Cove ved at være den pirat der har mest berømmelse når de 12 runder er omme. Du får berømmelse ved at

    • Grave skat ned på skatte-øen
    • Skatte kort kan give berømmelse
    • At slå de legendariske pirater (sorte skibe)
    • At vinde kampe mod andre pirater

    Og du mister to berømmelse ved at

    • Gå planken ud ved et mytteri
    • Få din papegøje skudt

    Du mister en berømmelse ved at

    • Aflevere din papegøje for at undgå skade under kamp

    Vurdering af Pirate's Cove

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Spillet er en karibisk perle af et familiespil. Man passer lidt sine egne planer, pusler om at få sit eget skib til at kunne lidt mere, undgår flåden og de sorte pirater. Men alle kan se hvilke skatte-kort der ligger på hvilke øer og det får spillerne til at flokkes om de samme steder. Spillet er hurtigt lært og man fanger hurtigt at gætte på, hvor ens modspillere vil sejle hen. Så kan man jo vælge, om man vil undgå dem der – eller møde dem i kamp.

    Spillet har en masse sjove referencer til pirat-livet fra bøger og film og man falder hurtigt ind i rollen som ikke alt for seriøs pirat.

    Spillets alder siger 8 år og opefter – men det kræver at man spiller det som familie-spil og nogen kan guide.






    Kommentarer til Pirate's Cove