2 - 5 spillere
120+ min
15+ år
  • krigsspil
  • strategispil
  • Fantasy
  • Relateret læsning


    Small World: Tales and Legends

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 16. February 2011

    En lille kortudvidelse med stor indflydelse, som er minded på spillere, som allerede kender Small World grundspillet og gerne vil have lidt flere udfordringer ind.

    Helt grundlæggende er der tale om en udvidelse til spillet small world, og kan ikke spilles alene.

    Setup

    Udvidelsen introducerer kort som påvirker hele brættet. Du tager spillets antal runder minus 1 antal tilfældige kort og lægger dem i bunken “kommende begivenheder”.

    I første runde er der ingen begivenheder i spil .. men man læser teksten på det øverste kort højt, så alle ved, hvad der rammer den lille verden i runde 2.

    Runderne

    Fremover når spiller 1 starter sin tur, tager han det øverste kort fra stakken med kommende begivenheder og placerer den som den nye aktuelle og aktive begivenhed.

    Der er altså et nyt kort i spil hver runder efter den første, og hvert kort er kun aktivt i den runde, det ligger som det aktuelle.

    Hvad gør verden-begivenhederne så ved spillet ?

    Det normale spil Small World, som vi kender og elsker det opfører sig meget konsistent hele vejen igennem.

    Det eneste, der kunne være en joker, var, når nye racer introduceres, fordi de kom ind på kortet med nye evner og opførsler.

    Tales and Legends vender op og ned på det, ved at lave kort som rammer visse felter, bytter om på hvem der er spiller 1, tvinger declined-racer til at forlade kortet og så videre. Der afholdes auktioner over seje (midlertidige) evner og en masse spas, som slet ikke var mulige i det gamle spil.

    Husk at læse kortene højt

    Det vigtige nye med Small World: Tales and Legends er at huske at bruge den nuværende runde på at erobre så meget land og dermed optjene så mange victory points som muligt – men samtidigt have i tankerne hvilken ulykke / opgave der ramme brættet næste runde.

    Dette kort betyder for eksempel, at alle områder med magi giver et ekstra point den pågældende runde, så når dette kort ligger øverst i stakken med kommende begivenheder, bør man helt klart begynde at trække over mod magi-felterne selv … eller naturligvis forhindre andre i at kommer til dem.

    Vurdering af Small World: Tales and Legends

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Samlet set er det ikke en udvidelse, der er nødvendig – Small World virker aldeles fint i sin grundudgave. Men det er en super sjov udvidelse og specielt nok til jer, der har luret, at der er kombinationer af racer og evner i det gamle spil, der er virkeligt stærke.
    Her ryster Tales and Legends lige posen, og spillet virker igen frisk og uforudsigeligt.

    Artworket er superb, og her har Days og Wonder virkeligt ramt en god stil – illustrationer og tekst passer fantastisk sammen.






    Kommentarer til Small World: Tales and Legends