1 - 4 spillere
60+ min
14+ år
  • temaspil
  • Samarbejde
  • Horror
  • Science fiction
  • Conquest of Planet Earth

    Peter Brichs af Peter Brichs d. 13. June 2013

    I de fleste brætspil er man typisk heltene, der skal bekæmpe de onde horder, der kommer for at indtage dit land. I Conquest of Planet Earth bliver rollerne vendt, og I skal spille horderne af rumvæsner, der kommer for at indtage jorden.

    Spillet er et strategispil med masser af terningerul, og der er i spillet både mulighed for at spille med hinanden, mod hinanden, eller mod hinanden og mod spillet.

    Opsætning

    1. Læg spillepladerne på bordet, som beskrevet i regelbogen. Der er forskellig opsætning alt efter antallet af spillere.
    2. Hver spiller vælger en farve, og tager de fire rumskibe og alle Conquest-brikkerne i den farve, samt de seks command-brikker. Stil de fire rumskibe på midterste felt af en af spillepladerne.
    3. Tag en Alien Menace Token til hver spiller. Tag også et antal Event-kort tilsvarende din races Intelligence, som du kan se på karakterarket.
    4. Del de forskellige kortbunket op, bland dem, og læg dem på bordet, så alle kan nå dem. Human Tech-kortene skal ikke bruges i standardspillet.
    5. Læg alle Resistance-brikkerne i en kop, og find terningerne frem.

    I er nu klar til at spille Conquest of Planet Earth.

    Sådan spilles Conquest of Planet Earth

    Spillet kommer til at køre over flere runder, hvor hver spiller forsøger at invadere områder på spilletbrættet for at indgyde frygt i beboerne og derved få terror-point. Spillet slutter, så snart en spiller får otte terror-point.

    Første fase – command

    I har alle fået en lille bunke af Command-brikker. Hver brik har et tal fra to til seks, pånær den sidste brik, der har teksten “d6”. I første fase tager hver spiller og vælger en af de seks brikker i hemmelighed.

    Tallet på brikken bestemmer både hvilken rækkefølge, I skal handle i, samt hvor mange action-point, I har at lave handlinger for. Laveste tal starter, men har altså til gengæld ikke mulighed for at lave nær så mange handlinger. Når alle spillerne har valgt deres brik, afslører alle deres brik, og spilleren med det laveste tal starter altså.

    Hvis en af jer har valgt brikken med “d6” på, skal der rulles med en sekssidet terning – det er så det tal, der står på din brik. Hvis du ruller en etter, får du lov til at tage en Alien Menace Token og rulle en gang til. Du skal bruge dit andet rul, også selvom du igen ruller et.

    De brikker, I har valgt, bliver lagt til side, med mindre I har valgt “d6”-brikken; den lægges tilbage i bunken. I får ikke lov til at bruge en brik igen, før I har brugt alle brikker på nær “d6”-brikken.

    Anden fase – Spillernes tur

    Hver spiller får nu en tur, der består af tre underfaser. Først kommer action fasen, hvor I bruger jeres action-point på at lave forskellige handlinger. Derefter kommer battle fasen, hvor eventuelle kampe bliver udkæmpet. Til sidst kommer draw fasen, hvor I trækker nye kort.

    Action fasen

    I denne fase kan I bruge jeres action point. Der er flere forskellige handlinger, I kan bruge action-point på.

    • Det koster et action point at flytte et af dine rumskibe til et felt ved siden af det, den allerede står på.
    • Det koster et action point at få et rumskib, du har mistet i kamp, ind på dit landing site – altså feltet midt på din spilleplade.
    • Det koster to action point at købe én alien menace token. Du kan bruge alien menace tokens til at bruge din races specielle evner.
    • Du kan også bruge action point på at spille bestemte Event kort. Det står på Event-kortet, hvis det koster point at spille det – og hvor mange det koster.

    Battle fasten

    Nu er det tid til at forsøge at indtage jorden og få de fordømte abekatte ned med nakken! Først ser du, om du har nogle rumskibe stående på et felt, der ikke har et location-kort. Hvis du har det, trækker du et location-kort til det område.

    Nederst til venstre på location-kortene kan du se, hvor mange terror-point kortet giver dig, når du har indtaget det. I nederste højre hjørne kan du se, hvor mange gange du skal slås mod de fordømte mennesker, der ikke kan fatte, at du blot vil dem det bedste. Altså ved at indtage dem.

    Så er det tid til kamp

    Når du har

    trukket et location-kort (eller du står på et allerede afsløret location-kort, der ikke er indtaget) skal du slås mod menneskene på det felt. Det gøres ved, at du først trækker et antal kort fra Resistance bunken. Hvis du trækker et kort med kodeordet Hero under billedet, betyder det, at du skal trække endnu et kort. Dette kan godt ske flere gange. Du trækker altså kort, indtil du har trukket et kort, der ikke står Hero på.

    Når du har gjort det, tæller du menneskenes styrke sammen. Det er de tal, du finder i de røde cirkler. Nu skal du tælle din egen styrke sammen – hvert rumvæsen på feltet har den styrke, som din race har stående på racearket under “Strength”. Hver side ruller nu en terning – få eventuelt sidemanden til at rulle for menneskene – og læg tallet til hver sides styrke. Den side, der har højest kombineret styrke, vinder slaget. Hvis de to sider har lige høj styrke, ruller man simpelthen bare om.

    Hvis en

    af siderne har rullet en sekser, behøver I dog slet ikke tælle flere point sammen. En sekser er nemlig altid en automatisk sejr, til den side, der rullede den – uanset hvilken styrke den anden side har.

    Hvis menneske vandt kampen, skal du fjerne et af dine rumskibe fra pladen; det blev ganske simpelt skudt i stykker. Du kan nu tage en ny kamprunde med din formindskede styrke, eller vælge at trække dig tilbage til et felt, du selv kontrollerer – eller din landing site.

    Hvis begge sider er lige stærke (eller begge får en crushing victory) rulles der ganske simpelt igen.

    Hvis du vandt, skal du se på nederste højre hjørne af den location I kæmper på. Tallet, der står her, fortæller hvor mange kampe, du skal igennem, for at du kan indtage den location. Hvis du har kæmpet det antal kampe, du skal, lægger du en conquest-token på feltet – du har nu indtaget feltet, og har fået så mange terror-point, som der står i nederste venstre hjørne.

    Draw fasen

    Nu er din tur næsten slut. Du slutter din tur af med at trække kort op på din hånd, så du igen har lige så mange kort, som din race har i Intelligence. Inden du trækker kort op, må du dog smide et kort fra din hånd i skraldebunken.

    Når du har trukket kort på hånden, er din tur slut, og næste spiller har sin tur. Hvis alle spillere har haft deres tur, starter I på en ny Command-fase.

    Vinderen af Conquest of Planet Earth

    Spillet slutter i det øjeblik, en spiller har fået otte terror-point. De andre spillere får altså ikke lov til at gøre yderligere – med mindre en spiller får sit sidste terror-point ved at spille et event-kort; i det tilfælde har man lov til at prøve at annullere kortet med sine egne event-kort.

    Samarbejdsvarianten

    Ovenstående regler dækker over standardpillet, hvor alle spiller mod alle. Der er dog også en mulighed for at spille en udgave af spillet, hvor alle samarbejder. Det foregår ganske simpelt ved, at spillet får sin egen tur, som den tager efter sidste spiller har haft sin Draw-fase.

    Lidt ændret opsætning

    Når man spiller samarbejdsudgaven skal man dog også lige gøre lidt ekstra ved opsætningen af spillet. Det første, man gør, er, at finde Resistance Phase-arket frem. Du kan enten vælge at bruge “Brutal”-siden eller den almindelige; “Brutal” siden er naturligvis sværere end den almindelige.

    I denne variant bruger man altså også Human Tech-kortene, som også skal blandes og placeres nær spilleområdet.

    Man skal også dele bunken med Event kort i to. Flere af dem har en lille rød boks forneden – alle kort med denne boks skal i en bunke for sig. Det er menneskenes event-kort, som der bliver trukket et af hver tur.

    Resistance fasen

    Efter alle spillerne har haft deres tur, er det menneskenes tur til at svare igen. Deres tur foregår i seks simple trin:

    1. Træk Resistance event kort – du trækker øverste kort fra menneskenes event bunke, og gør som der står i den røde boks nederst på kortet.
    2. Alle steder, der er har en conquered-brik liggende, men også har en Resistance-brik, bliver befriet af menneskene.
    3. Ryk markøren, der ligger på tælleren i bunden af arket, et felt fremad. Hvis den lander på et rødt felt, skal du lægge en resistance-brik på et tilfældigt felt på hver spilleplade.
    4. Alle resistance-brikker med kodeordet “Move” rykker til et tilfældigt felt på samme spilleplade.
    5. Alle resistance-brikker med kodeordet “Barrage” angriber alle rumskibe på samme felt, og alle felter ved siden af, hvor brikken ligger. Hvis den ruller 1 eller 2, dræber menneskene et rumskib.
    6. Rul det antal terninger, som der står under det aktuelle felt på tælleren nederst på arket. Hvis en af terningerne ruller en sekser, trækker du et Human Tech kort, der gør det nemmere for menneskerne at vinde over dig.

    Sådan vinder du samarbejdsspillet

    Spillet slutter, når spillerne tilsammen har fået otte terror-point for hver spiller. Altså, hvis I er to spillere, skal I have have 16 point og så videre.

    Vurdering af Conquest of Planet Earth

    Peter Brichs
    Peter Brichs mener ...

    Conquest of Planet Earth er et spil, der rammer en nerve i mig; det er simpelthen alt af det gode. Kunsten i spillet sender varme tanker til dårlige science fiction film fra 50’erne, og mange af de rumvæsner, der er med i spillet, er da også meget inspirerede af forskellige rumvæsner fra kendte verdener; det skarpe øje vil genkende Kodos & Krang fra Simpsons, eksempelvis.

    Spillet i sig selv er super solidt, og er dejligt nemt at gå til. Der er timevis af underholdning i æsken, og de mange event kort, og de mange ting, man kan få fingrene i undervejs, giver megen variation.

    Det er dejligt, at spillet har mere end én måde at spille på – og at begge måder fungerer rigtig godt uden at røre ved grundreglerne, er et godt tegn på et godt spildesign. Conquest of Planet Earth er et af mine yndlingsspil, og et spil, jeg vil anbefale til alle, med trang til science fiction og gode samarbejdsspil.






    Kommentarer til Conquest of Planet Earth