1 - 6 spillere
60+ min
12+ år
  • temaspil
  • Kortspil
  • Realtime
  • Samarbejde
  • Science fiction
  • Deckscape: Test Time

    Pernille Brix Madsen af Pernille Brix Madsen d. 2. August 2018

    Professor Thyme har kaldt jer, hans bedste og mest lovende elever, til sit laboratorium for at vise sin nyeste opfindelse frem – og for at teste jer. Kan I løse alle gåderne og slippe ud, inden tiden er gået?

    Deckscape: Test Time er det første spil i en serie af såkaldte pocket escape room-spil. Æsken indeholder 60 kort og intet andet. Reglerne forklares på kortene, så man kommer hurtigt i gang. I Deckscape: Test Time handler det, som i de fleste andre escape room-spil, om at klare opgaver og undslippe på så kort tid som muligt. Inden spillet starter, vil I blive bedt om at notere tiden ned, så I kan holde øje med, hvor lang tid I har været om at gennemføre spillet. I skal også undervejs notere et X på et af kortene, for hver fejl I laver.

    Laboratoriet, Dr. Thyme og den første, meget simple, gåde.

    Spillet starter med en gennemgang af plottet. Dr. Thyme vil gerne vise jer sin nye opfindelse, men kommer – måske ved et uheld – til at trykke på en knap, der udløser en faldelem, og han er væk. I skal løse alle laboratoriets gåder så hurtigt som muligt for at undslippe. Efter spillets plot er læst højt, bliver spillerne bedt om at dele resten af kortene i fire bunker. De har alle et farvet gardin øverst. Når tiden er noteret, kan spillet starte.

    De fire 'curtains', som indeholder puzzles og ledetråde.

    Under de fire ‘curtains’ gemmer sig forskellige gåder, der skal løses. Spillerne vælger selv, hvilken bunke de vil fokusere på, men undervejs kan man sidde fast. Der kan være ledetråde at finde i de andre bunker, så hvis man ikke kan komme videre, starter man på næste bunke. Kortene kan også være forskellige ting, man finder undervejs, som man skal beholde. De kan måske bruges til at løse en gåde senere i spillet eller som del af historien.

    Af frygt for at spoile spillet, vil jeg ikke gennemgå indholdet af gåderne, men blot sige, at de er svære nok til at være udfordrende og simple nok, at man ikke sidder fast – sådan for alvor, altså. Skulle man alligevel sidde fast, kan man få en ledetråd på to hint-kort.

    Når man mener, at man har fundet løsningen på en gåde, skal man sige svaret højt til sine medspillere og blive enige om, at det er holdets svar. Så vender man kortet og kan læse det korrekte svar. Har man svaret rigtigt, skal man bare hurtigt videre til næste gåde. Har man svaret forkert, skal man sætte et X på sit papir, inden man kan fortsætte.

    Vurdering af Deckscape: Test Time

    Pernille Brix Madsen
    Pernille Brix Madsen mener ...

    Deckscape er et fint og meget simpelt escape room-spil, der rummer et overraskende spændende plot. Gåderne er efter min mening ikke helt lige så gode som dem i for eksempel Unlock eller EXIT, men det er stadig underholdende. De knap så komplicerede gåder gør det lettere at spille dette med spillere, der ikke nødvendigvis er erfarne brætspillere, og kan fungere lidt som et escape room-gateway-spil. Deckscape-kortene bliver hverken klippet i eller tegnet på undervejs, så spillet kan gives videre og spilles igen og igen.






    Kommentarer til Deckscape: Test Time