Dansk design bag Kickstarter-sensation

Per von Fischer af Per von Fischer d. 2. november 2015


Da den danske spildesigner Morten Monrad Pedersen skrev til spilfirmaet Stonemaier Games for godt tre år siden, havde han ikke regnet med gradvist at blive en del af Stonemaiers designteam. Ikke desto mindre er Morten i dag deltidsansat som ´development specialist´, og blandt andet ansvarlig for solodelen af firmaets seneste sensation på Kickstarter: Scythe. Derfor kan du også møde Morten på Kickstarter-siden for Scythe, hvor han i de europæiske dagtimer høfligt og tålmodigt svarer på spørgsmål fra nogle af spillets næsten 14000 ´backere´.

Scythe har allerede slået flere rekorder i løbet af sin Kickstarter-kampagne. I skrivende stund er der fire dage til kampagnen udløber, og spillet er nu det brætspil (der ikke er et decideret figurspil), der har samlet flest penge ind på Kickstarter, og det kommer til at placere sig solidt i top 10 over de mest succesfulde crowdfunding-kampagner nogensinde.

Mortens speciale er solospildesign. Da han i sin tid blev far, blev det samtidig også sværere at finde tid til hyppige spilaftener, og derfor var solospil en oplagt mulighed for at holde brætspilsinteressen ved lige. Første indkøb blev det fremragende Lord of the Rings LCG, som Papskubber også varmt kan anbefale, og siden har Morten ikke set sig tilbage:

”Jeg blev fanget af det mere eller mindre øjeblikkeligt. Jeg blev så grebet af det, at jeg i dag har en blog med over 200 posts om solitairespil, og det er også det, der har gjort, at jeg forsøger at lave solovarianter til alle Stonemaiers spil. Solitairespil er en glimrende måde at øge ens mulighed for at spille brætspil oftere. De giver mulighed for at småbørnsforældre, folk der rejser meget, hvis venner ikke spiller brætspil, eller af andre grunde ikke så tit kan få samlet en brætspilsgruppe, alligevel kan spille brætspil. For en introvert som mig er solospil også en fantastisk måde at koble fra på.”

Vi stræber efter at ramme en balance, hvor den kunstige modstander giver en spiloplevelse som multiplayerspillet, uden at kræve for meget ekstra arbejde af den menneskelige spiller.

Det første Stonemaier-spil Morten lavede soloregler til, var Viticulture. Derudover har han designet solovarianten til firmaets seneste udgivelse Between Two Cities, der blev vel modtaget på den store spilmesse SPIEL i Essen i oktober 2015. Men det er med soloreglerne til Scythe, kaldet ”Automa”, at Morten for alvor bryder igennem som international spildesigner. Automa er et italiensk ord, som bruges fordi ”den første kunstige modstander, vi lavede, var til spillet Viticulture, som foregår i Italien”.


Ideen bag Automa er at gøre et spil, der er et decideret flerspillerspil, spilbart for en spiller ved at indføre en kunstig modstander, der skal gøre det ud for et menneske af kød og blod. Morten fortæller:

”Vi stræber efter at ramme en balance, hvor den kunstige modstander giver en spiloplevelse som multiplayerspillet, uden at kræve for meget ekstra arbejde af den menneskelige spiller.

”Den måde vi griber det an på, er at se på, hvilke dele af interaktionen med de andre spillere, der er centrale for spiloplevelsen. I Viticulture, der er et worker placement-spil om at drive en vingård og score flest victorypoints, er det for eksempel helt centralt, at din modstander kan blokere action spaces på brættet og konkurrerer mod dig om at få flest victory points. Derfor har vi disse to elementer repræsenteret i den kunstige modstander.”

Morten arbejder på andre projekter, både for Stonemaier Games og på egen hånd, men det er dog for tidligt i processen til at han vil løfte sløret yderligere.

Du kan læse Mortens blog på Boardgamegeek

Du kan ikke længere støtte Scythe, da kampagnen sluttede fredag den 6. november. Du kan dog stadig bestille spillet til en lidt højere pris

Skriv din kommentar