Kortspillet du ikke vidste du vil elske

Fantasy Flight Games’ kortspil baseret på Tolkiens historier er intet mindre end genialt. Der kommer hele tiden nye udvidelser, så hvor skal man begynde, hvis man først nu opdager, at spillet findes? Læs med her.

Det er aldrig for sent at komme til at holde af et spil, selvom du måske er overbevist om, at det ikke er noget for dig. Det skete for mig i 2013, da jeg, på trods af min generelle aversion mod kortspil og mildt sagt kølige interesse for alt Tolkien-halløjet, faldt pladask for Fantasy Flight Games’ The Lord of the Rings: The Card Game (LotR LCG).

Det er ikke fordi, verden ligefrem mangler Tolkien-tematiske spil. Alene Fantasy Flight Games (FFG) udgiver en håndfuld af slagsen, og på BoardGameGeek er listen over Tolkienspil længere end en barfodet travetur til Mordor.

LotR LCG er et såkaldt “Living Card Game”, FFGs smarte modtræk til Collectible Card Games. Den største forskel på de to typer er, lidt firkantet sagt, at alle spillere har adgang til de samme kort i Living Card Games, hvorimod det mere er et lotteri, hvilke kort man er heldig at få i pakkerne til Collectible Card Games. FFG udgiver seks forskellige spil i serien, alle med velkendte licenser som Star Wars, Warhammer og Game of Thrones.

Vores fire hobbit-helte er i gang med at gemme sig for Mordors udsendinge. Fra venstre er det Pippin, Merry, Sam og Frodo, der også bærer på selveste ringen.

Sammen mod mørkets kræfter

LotR LCG adskiller sig dog på et helt centralt punkt fra de fem andre, som alle er tospillerspil. Det er nemlig kooperativt og kan endda spilles solo. Du spiller således imod spillet, så at sige, ligesom i andre kooperative spil, enten alene eller flere sammen. Du styrer heltene, der er oppe imod alskens utøj og grumme væsener i det ondes tjeneste, og som vælter frem fra mørket og truer dine heltes ve og vel.

Når man er to spillere sammen, styrer hver spiller tre helte, og har sin egen bunke kort med udstyr, hændelser og allierede. Hvert heltekort får tildelt en ressource i begyndelsen af hver runde, som så kan bruges til at betale for at bringe disse i spil.

Modstanden i spillet består af et flerdelt eventyr – der er tre i basisæsken – med en tilhørende bunke kort med monstre, lokationer og forræderikort. Eventyret og lokationerne skal “questes”, det vil sige man skal bruge sine heltes Willpower, og mens de “quester” kan de ikke bruges til andet. Som for eksempel forsvare sig mod de edderkopper, orker og bjergtrolde, der ustandseligt dukker op.

En trussel, flere trusler, alle truslerne

De fjender, der angriber, skal blokeres, og hvis de ikke slås ihjel, så står de der bare stadig i næste runde og tæver løs på dig og dine helte. Så tænker du måske, at du bare kan bruge dine helte og allierede til at tampe monstre, i stedet for at bruge tid på at “queste”. Jo jo, men så mister du værdifuld tid i forhold til at fuldføre eventyret, og lokationerne hober sig op, og stille og roligt taber du spillet, for når du når til 50 trusselspoint, er det slut nu og her.

Vi er i gang med det første eventyr i Black Riders udvidelsen.

Velkommen til LotR LCG. Det er ikke let at være de gode i kampen mod de onde, og det er på én gang nervepirrende, spændende og sjovt.

Udvidet kursus

Det ville være ren løgn at påstå, at LotR LCG er et nyt spil. Den første æske kom på hylderne allerede tilbage i 2011, og der er siden udgivet en syndflod af udvidelser og ekstrapakker, samt såkaldte “Nightmare Decks” af de fleste eventyr, hvis man ikke lige synes, de originale er svære nok.

Når du har gennemført de tre første eventyr i basissættet – et af dem er vanvittigt svært – har du en rigtig god føling for, hvordan spillet fungerer, og hvilke heltekombinationer der virker, eller som du holder mest af. Men du har også fået appetit på flere eventyr, og hvor skal man begynde, når der er 24 eventyrpakker (med hver et eventyr), tre luksusudvidelser, fire sagaudvidelser (der følger bøgerne Hobbitten og Ringenes Herre), tre print-on-demand udvidelser og fem “Nightmare Decks”?

For mig at se er der grundlæggende tre indfaldsvinkler til at tage fat på LotR LCG:

Fra en ende af

Dette er den langsomme, men sikre vej til at eje alt, hvad der er udgivet til LotR LCG, siden spillet landede i 2011. Heldigvis sørger FFG for, at intet er ‘out of print’, så du kan stille og roligt samle alt fra den første pakke i den første cyklus. Begynd med grundsættet og de seks “Shadows of Mirkwood” pakker. Dernæst behøver du deluxe-udvidelserne “Khazad-Dum” og “Heirs of Numenor” for at kunne spille de to næste eventyrcyklusser “Dwarrowdelf” og “Against the Shadow”. Det er bare begyndelsen …

Jeg vil eje det hele, nu!

Du bør vide, at dette er den hårde, men sande vej. Og klart den dyreste. Men hvis du er bekymret over prisen, så tænk på de stakkels Star Wars X-Wing-spillere, hvis bankkonti er intravenøst opkoblede til FFGs centrale server. Sammenlignet med dem slipper du jo ultrabilligt, du har endda råd til at købe tre grundsæt, så du har tre kopier af alle kort. Du er en vinder!

Jeg har læst bøgerne, hvor begynder jeg?

Selv ligger jeg nok mest i denne kategori. Jeg er ikke den store Tolkien-fan, men jeg har læst Hobbitten og (host, det meste af) Ringenes Herre, og set filmene, i hvert fald det meste af dem. Hvis man tænder mest på Tolkiens skrevne forlæg, så behøver man heller ikke købe helt så meget, men udelukkende fokusere på de såkaldte “Saga”-udvidelser. De to Hobbitten-udvidelser “Over Hill and Under Hill” og “On the Doorstep” følger Bilbos tidlige eventyr, og herefter følger Ringenes Herre-udvidelserne, hvoraf der i skrivende stund er udkommet to: “The Black Riders” og “The Road Darkens”.

Fik jeg nævnt, at jeg elsker og beundrer LotR LCG? Det gør jeg, og spillet sætter de fleste andre solo/kooperative spil i skammekrogen. Skammekrogen, siger jeg!

Fantasy Flight Games’ video om spillet