5 - 8 spillere
20+ min
12+ år
  • partyspil
  • Bluff
  • Horror
  • Relateret læsning


    Nosferatu

    Morten Greis af Morten Greis d. 25. September 2014

    Dracula har rejst sig fra sin grav for at drikke de uskyldiges blod, men modige vampyrjægere er på sporet. Skjult blandt vampyrjægerne forsøger Dracula hver nat at drikke deres blod, og hans tjener Renfield hjælper ham med at holde sig skjult. Kan vampyrjægerne finde Dracula, inden det er for sent?
    Nosferatu er et spil i stil med de populære varulve- og Resistance-spil, men med en helt særlig tilgang, idet at monstret skjult blandt heltene har en hjælper, som ved, hvem monstret er.

    Sådan forberedes Nosferatu

    Der skal opsættes tre stak kort.

    • Karaktererne: Tag Vampyr-kortet og Renfield-kortet samt et antal Vampyrjæger-kort, så der i alt er rollekort svarende til antallet af spillere.
    • Uret: Tag daggry-kortet samt et nat-kort per spiller, så der i alt er kort svarende til antallet af spillere+1.
    • Biblioteket: Tag Rygte-kortet, Bid-kortet, Komponent-kortene og resten af Nat-kortene og bland dem sammen.

    Kortene fordeles

    1. Vælg en spiller til at være Renfield, og giv spilleren karakterkortene. Spilleren anbringer Renfield-kortet foran sig.
    2. Renfield-spilleren kigger nu på resten af karakterkortene og fordeler kortene til de andre spillere. Spillerne må skjult kigge på deres eget kort.
    3. Anbring Mørke-kortet foran Renfield med Evig tørst-siden opad.
    4. De andre spillere trækker nu to kort fra Biblioteket, kigger på dem skjult, og placerer dem foran sig med bagsiden opad.
    5. Anbring de tre ritual-kort midt på bordet
    6. Renfield vælger en spiller og giver denne Ancestral Stake-kortet.

    Sådan spilles Nosferatu

    Spillet består af fire faser.

    Fase 1: Bordet rundt

    I denne fase skal der trækkes kort. Renfield skal IKKE udføre de fire trin.
    Begynd med spilleren, der har ancestral stake.

    1. Træk to kort fra Biblioteket; spilleren har nu fire kort foran sig.
    2. Vælg et kort at kassere med billedsiden op
    3. Vælg et kort at give til Renfield med bagsiden op
    4. Vend det øverste kort i Uret-kortstakken.

    Fase 1 slutter, hvis Daggry-kortet vendes, eller hvis alle spillerne (Renfield undtaget) har trukket kort.
    Renfield må kigge på de kort, som spillerne giver ham.
    Bemærk: Hvis Biblioteket tømmes i denne fase (eller fordi en spiller senere får en blodtransfusion), skal kortene blandes og genbruges – og følgende finder sted:

    • Hvis Evig tørst-siden er opad: Spilleren med Ancestral Stake skal afsløre en anden spillers karakterkort
    • Hvis Mørkets mester-siden er opad, vendes det om.

    Fase 2: Actionkortenes effekt

    Renfield blander de kort, som spillerne gav ham, og kigger på dem. Derefter annoncerer Renfield en af følgende tre ting:

    • Kortene indeholder Nat-kort og/eller Bid-kort
    • Kortene består kun af komponent-kort
    • Kortene består kun af rygte-kort eller en blanding af rygte-kort og komponent-kort

    Hvis, der er Bid-kort, placerer Renfield Bid-kortene ude ved spillerne. Hver spiller må højest have to Bid-kort, og hvis en spiller får et Bid-kort, skal spilleren kassere et af sine kort uden at afsløre det. Derefter skal Mørke-kortet vendes, så Mørkets Mester-siden vender opad.
    Hvis der er Nat-kort, føjes de til Uret-kortstakken.
    Hvis der kun er Komponent-kort, må spilleren med Ancestral Stake-kortet vælge et af de tre ritual-kort og anvende det. Bagefter vendes kortet om. Er alle tre ritualkort vendt om, vendes de tilbage igen.

    • Sølvspejlet – Renfield vælger et karakterkort og afslører det.
    • Tidsforvrængning – Kasser et natkort fra Uret-kortstakken.
    • Blodtransfusion – kasser et bidkort. Spilleren må trække et nyt kort.

    Hvis der rygtekort, sker der ikke noget.
    Efter effekten af kortene er taget, begynder fase 3.

    Fase 3: Ancestral Stake

    Hvis daggry-kortet blev vendt i fase 1, skal spilleren med Ancestral Stake enten dræbe en anden spiller med stagen, eller give Ancestral Stake til spilleren, der vendte Daggry-kortet.
    Hvis stagen bruges til at dræbe med, slutter spillet, og vinderne findes.
    Obs. Vampyren kan ikke vælge at dræbe med stagen. Denne kan kun give stagen videre.
    Hvis Daggry-kortet ikke blev vendt, vælger Renfield hvem, der nu skal have stagen.

    Fase 4: Turen afslutning

    1. Kortene i Uret-stakken blandes
    2. Renfield placerer Komponent- og Rygtekortene uset i stakken med kasserede kort.
    3. I begynder nu en ny runde.

    Sådan vindes Nosferatu

    Spillet slutter, så snart et hold har vundet:

    • Vampyrjægerne vinder, hvis de får dræbt vampyren med Ancestral Stake
    • Vampyren og Renfield vinder, hvis en vampyrjæger kommer til at bruge stagen på en anden vampyrjæger, eller hvis der er fem succesfulde bid.

    Vurdering af Nosferatu

    Morten Greis
    Morten Greis mener ...

    Nosferatu er en sjov variation på Varulve-spillene, da det giver et helt særligt spil, at Renfield-spilleren ved, hvem Dracula er, og fordi Dracula skal skjule sine bevægelser godt for ikke at blive afsløret og dræbt.
    På overfladen kan Nosferatu synes noget mere omstændelig end for eksempel The Resistance eller Ultimate Werewolf, men når først spillets rytme er kommet ind under huden, glider spillets forløb let. En styrke ved Nosferatu er, at det ikke er nødvendigt med en ekstern ordstyrer, og at spillet ikke er bygget op over eliminering af spillerne (som f.eks. i Ultimate Werewolf), men at alle generelt er med til den dramatiske afslutning, og spillet skal nok skubbe handlingen i den retning.
    Nosferatu kan være svært at finde uden for det tyske eller franske marked, men spillet er sprogneutralt – det vil sige ingen tekst på kortene – så et fransk eller tysk eksemplar er ingen hindring for at prøve dette finurlige spil.






    Kommentarer til Nosferatu