2 - 5 spillere
20+ min
6+ år
  • børnespil
  • Mythe

    Også kendt som マイス

    Bo Jørgensen af Bo Jørgensen d. 1. December 2016

    I det fredelige kongerige Mythe er der sket en katastrofe. Den onde røde drage og dens monster venner har stjålet den hellige ost, som musene forguder. Kongerigets symbol på frugtbarhed og broderskab er væk, og dens skæbne er usikker. De tapre og modige unge mus fra landet må sætte ud på en farefuld tur for at besejre dragen og bringe den hellige ost tilbage, i et stykke.

    Setup

    1. Start med at folde spillet ud og nyd lige det imponerende 3D spil. Sandt japansk papir-kunst.
    2. Hver spiller tager en mus.
    3. Hver spiller tager det mus-kort, der passer til den valgte musebrik.
    4. Placer alle jeres mus i landsbyen – og læg eventuelt ubrugte tilbage i kassen.

    Spiller I færre end fem spillere, skal nogen af kortene ikke bruges – det er markeret bag på dem, så I fjerner dem, der kun skal bruge ved for eksempel et fire- eller fem-personers spil.

    Sådan starter I

    Spilleren med de største ører starter!
    Hvis man ikke kan blive enige om, hvem det er, så er det den yngste, der starter ;-)

    Runder i Mythe

    Spillerne tager hver deres tur rundt om bordet, i urets retning. Når det er din tur, skal du

    1. Trække kort
    2. Give kort tilbage

    Du skal trække mindst et kort fra en af dine medspilleres hånd.
    Derefter må du trække et kort mere, hvis du vil, OG hvis du ikke trækker en forhindring.

    Altså enten indtil du selv synes, du har trukket nok, eller du løber ind i en forhindring, som du skal stoppe og klare. Forhindringskort er markeret med et skelet-hoved, men du kan nok se det på tegningen.

    Kortene, du trækker, lægges med billed-siden op foran dig – og teksten på kortet fortæller lidt om, hvad der sker i eventyret, men er ellers uden betydning.

    Kortene i Mythe er enormt charmerende tegnet, og der er fuld forståelse for, at musene skal have den stærke ost tilbage, koste hvad det vil.

    Flyt din brik

    Når du er færdig med at trække kort (fordi du vælger at stoppe, eller der ikke er flere kort tilbage i hænderne på dine medspillere), skal du flytte din spilbrik langs vejen på brættet.

    Det foregår ved, at du lægger tallene sammen på de kort, du lige har trukket, som altså ligger foran dig på bordet. Dette er dine eventyr-point, som du kan bruge til at drage ned af vejen. Felterne på vejen koster et, to eller tre point at gå ind på, så du skal have eventyr-point, hvis du vil gå langt.

    Du skal kunne betale den fulde værdi for feltet, du skal bruge alle dine eventyr point, du kan ikke stoppe frivilligt, og du kan ikke gemme eventyr-point fra runde til runde. Så er det sagt.

    Et felt med en anden mus tæller som gratis at hoppe over. To mus kan ikke stå på samme felt, så du hopper effektivt gratis over andre mus på brættet.

    Hvis du trækker en forhindring

    Hvis du skulle være så uheldig at trække et forhindrings-kort, stopper din tur. Du må ikke trække flere kort, og du får ikke lov til at bevæge din brik.

    Give kort tilbage

    Uanset om du rejste ned af vejen eller blev stoppet af en forhindring, skal du nu samle de kort op, der ligger foran dig på bordet.

    1. Tag kortene på bordet og tilføj dem til din hånd.
    2. Bestem dig for om du vil give kort tilbage til de andre spillere (men du må gerne beholde dem alle selv)
    3. En ad gangen og med billedet ned mod bordet, giver du de andre spillere eventuelle kort, som du selv synes.
    4. Når du er færdig, skal alle spillere sidde med et kort på sin hånd, sådan er reglerne.
    5. Spillerne, som modtager kort, tager dem på hånden med det samme.

    … og turen fortsætter rundt om bordet, med næste spiller.

    Sådan vinder man

    For at vinde den hellige ost tilbage, skal din muse-helt besejre den røde drage.

    For at træde ind på feltet med den røde drage skal du have en af de tre magiske genstande – Sværdet, Skjoldet eller Feen – derefter skal du kunne rykke ind til dragen (feltet koster et eventyr-point). Det vil altså sige, at du skal have mindst et af de tre magiske kort, som du skal have trukket fra en anden spiller, eller selv sidder med uden at nogen har taget det fra dig.

    Klarer du de to simple ting, så dræber du dragen og redder osten hjem til landsbyen Mythe.
    Værdien på det magiske våben du bruger, kan ikke tælle med i dine eventyr-point for at træde ind til dragen.

    Vurdering af Mythe

    Bo Jørgensen
    Bo Jørgensen mener ...

    Spillet er bestemt et af de mere interessant børnespil. Ud over at pop-up effekten af brættet sender minderne tilbage til barndommens historiebøger, så er spillet rent faktisk også et, børn og voksne kan spille sammen.

    Elementet, med at du ikke kan bruge kortene fra din egen hånd, men omvendt ved lidt om, hvem der har hvilke kort, gør, at du begynder at føle, at nogen kort eller medspillere er sikrere at trække fra end andre. En super god push-your-luck mekanisme, som simplificerer noget, som mange spil ellers overkomplicerer.






    Kommentarer til Mythe