2 - 4 spillere
30+ min
6+ år
  • børnespil
  • Regler på dansk

    Ludo

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 21. October 2013

    Ludo er på godt og ondt en sand brætspilklassiker, som næsten alle har stiftet bekendtskab med. Spillet har sine rødder i det indiske spil Pachisi, og den moderne udgave er fra 1896.
    Spillet er ganske simpelt. Hver spiller har fire brikker, som det gælder om at bringe hjem. Det vil sige, at din brik skal vandre næsten en fuld omgang på brættet og derpå gå ind på midten via de felter, der er i din farve. Terningekast afgør, hvor langt du må rykke, og undervejs kan du slå modstanderens brikker hjem – de har selvfølgelig også mulighed for at sparke dine brikker tilbage til start.
    Spillet findes i et utal af variationer. Her beskrives først Ludo med en almindelig terning, derpå Ludo med en globeterning.
    Endelig beskrives forskellige andre varianter.

    Setup

    • Hver spiller vælger en farve og placerer sine fire brikker i det hjørne, der har den valgte farve.

    Sådan spiller du Ludo

    Det

    gælder som nævnt om først at få alle fire spillebrikker hele pladen rundt og i mål i midten.

    Spillerne afgør ved hjælp af terningekast, hvem der begynder. Herefter går turen på omgang i urets retning.

    Når det er din tur, skal du rulle terningen og flytte en af dine brikker det antal felter, som terningen viser. Slår du en sekser, får du et ekstra slag (men må altså stadig også bruge sekseren).

    Først skal man dog havde brikker ind på selve spillepladen. Det kræver en sekser. Så længe du ikke har brikker på spillepladen, har du tre forsøg til at slå en sekser, før turen går videre.
    Slår du en sekser, må du flytte en brik ind på globefeltet. Derfra skal brikken så begynde turen brættet rundt i urets retning.

    Følgende regler skal overholdes, når man flytter brikker:

    • Du må ikke hoppe over egne brikker, men gerne modstanderens brikker.
    • Lander man på et felt, hvor der står en modstanders brik, bliver denne slået tilbage til startfelterne. Står der to eller flere af modstanderens brikker, er det dog din brik, der bliver slået tilbage.
    • Man skal altid flytte brikken det antal felter, som terningen viser.

    Når man kommer til stjernen ud for felterne i ens farve, der fører ind mod midten, er man næsten hjemme. Ens brik går nu ind mod midten og er i sikkerhed for modstanderens brikker. For at ramme midten skal man slå det præcise antal øjne. Slår man for meget, rykker man det overskydende antal øjne baglæns fra midten.

    Sådan vinder du spillet

    Første spiller til at få alle sine brikker ind på midten vinder.

    Bemærk, at I denne udgave benyttes stjernefelterne og globusserne stort set ikke. Mange spiller dog med varianterne stjernehop og beskyttende globuser.

    Globeludo

    Denne variant kræver en specialterning, der har stjerne og globus.

    • I stedet for en sekser skal man slå en globus for at rykke sine brikker ind på brættet.
    • Slår man en globus, må man enten rykke en brik ind på brættet, eller flytte en brik frem til næste globus. En globus giver dig også lov til at slå igen, mens en sekser ikke giver en ekstra tur.
    • Slår man en stjerne, må man flytte en brik hen til nærmeste stjernefelt. Man må dog ikke passere en globus på vejen.
    • Når man er på vej ind mod midten af felterne i ens farve, sender en globus dig direkte i mål, mens en stjerne sender dig til stjernefeltet.

    Varianter

    • Kampludo. Når det er muligt, skal du slå modspillernes brikker. Overser du en mulighed, bliver brikken, der kunne slå en modstanders brik, selv slået hjem.
    • Stjernehop. Lander du på en stjerne, må du hoppe videre til næste stjerne. Er feltet optaget af en anden brik, hoppes videre til næste stjernefelt. Er det det sidste felt, før du begynder turen mod midten, hopper du direkte ind på midten. I denne variation kan brikker på stjerner ikke slås hjem.
    • Beskyttende globuser. Du kan ikke blive slået hjem, hvis du står på en globus. Derimod er det brikken, der lander på globusfeltet, hvor der står en anden brik, som slås hjem. Det gælder dog ikke feltet ud for dit startfelt. Rykker du en brik ind herfra, slås modstanderens brik/brikker på globusfeltet hjem.

    Vurdering af Ludo

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Ludo er et af de spil, som næsten alle har prøvet at spille. Og som de fleste har droppet, medmindre de lige er omgivet af spillelystne småbørn. Spillet er meget heldbaseret. Det positive ved det er, at det giver lille Uffe en reel chance for at slå fatter Bo og mutter Randi.






    Kommentarer til Ludo