2 - 6 spillere
180+ min
9+ år
  • familiespil
  • Regler på dansk

    Jumbo Jet

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 22. June 2017

    Matador med et luftfartstema. Sådan lyder den ultrakorte beskrivelse af Jumbo Jet. Spillet, der er fra 1975, handler om skaffe sig de bedste ruterettigheder og drive konkurrenterne til fallittens rand.

    Flyselskaberne KLM, British Airways og Air France dyster om at opbygge det mest lukretive rutenet.

    Setup

    • Spillebrættet placeres midt på bordet.
    • Hver spiller vælger et luftfartsselskab og tager selskabets flyver, flypil og otte rute-rettighedsbeviser.
    • Hver spiller får 250.000 i kontanter.
    • Reserveringskort blandes og placeres på spillebrættet med bagsiden op. Det samme gøres for lykkekortene.
    • Spillerne anbringer deres fly foran startbanen på brættet.
    • Endelig trækker hver spiller et reserveringskort.

    Runder i Jumbo Jet

    Spillerne afgør, hvem der er startspilleren. Det reserveringskort, som spilleren har trukket, afgør nu, hvad spillerens mål er. Det er tre muligheder:

    • Flyvning til bestemt mål: Spilleren skal flyve til en bestemt destination og skal altid vælge den korteste rute. Når man har nået destinationen, flyves tilbage til landingsbanen med det samme. Det vil sige, at man anbringer sit fly på inderbanen og rykker de resterende felter af sit slag.
    • Flyvning til bestemt mål med mellemlandning: Spilleren skal flyve til en bestemt destination via en mellemstation. Når man har nået destinationen, flyves tilbage til landingsbanerne akkurat som ved flyvning til bestemt mål.
    • Rundflyvning: Spilleren skal flyve hele brættet rundt. Vedkommende bestemmer selv i hvilken retning.

    Spilleren starter sin tur med at rulle de to terningerne. Antallet af øjne bestemmer, hvor mange felter man skal flytte. Feltet, man slutter sin tur på, afgør så, hvad der sker. Når spillerne har flyttet sit fly og udført instrukserne på det felt, han landede på, er turen forbi, og det er næste spillers tur, medmindre spilleren slog to ens med terningerne (altså 1-1, 2-2 etc). I så fald må man kaste terningerne og tage en ekstra tur. Det gælder dog ikke, hvis man landede på et felt en terning eller to skyer (se nedenfor).
    Man kan lande på følgende felter:

    • Lufthavn: Lander man på en lufthavn, hvor ruterettighederne ejes af en af de andre spillere, skal man betale landingspenge til spilleren. Prisen afhænger af, hvilken lufthavn, der er, samt hvor mange ruterettigheder inden for samme område, spilleren ejer. Det præcise beløb fremgår af reserveringskortet for pågældende lufthavn.
    • Rødt felt: Træk et lykkekort og følg dets instrukser.
    • Gul felt: Du fylder tankstof på dit fly. Du betaler enten 1, 2 eller 3 gange det, du slog med terninger, i 1.000 kroner. Hvis du for eksempel slog 8 og landede på et X2 felt, skal du betale 16.000 kroner til banken.
    • Skyer: Er der skyer i to af hjørnerne, er der overskyet, og du skal vente en omgang. Er der en sky i et enkelt hjørne, skal du trække en fra dit terningekast. Altså rykke et felt mindre end terningerne viser.
    • En terning: Felt med en terning betyder, at du kun skal kaste en terning, næste gang det er din tur.
    • Pile ved Australien: Det betyder, at man skal skifte bane. Det tæller som enkelt felt.
    • Landingsbanen: Når man returnerer til landingsbanen efter at have udført missionen på reserveringskortet har det betydning, om man lander på et hvidt eller blåt felt. Lander man på et blåt felt, må man trække et gratis reserveringskort. Lander man på et hvidt felt, skal man købe et nyt reserveringskort for 10.000 kroner hos banken. Når det næste gang er ens tur, rykker man sit fly ud på samme niveau på startbanen og starter med at rykke herfra.
      Hvis man under indflyvning slår så højt, at man flyver længere end landingsbanen, rykker man sit fly de ekstra felter ind på startbanen. I så fald skal man også købe et nyt reserveringskort for 10.000 kroner.
      Uanset, hvor man landede på landingsbanen/startbanen, må man nu indkassede cash for sin reseveringskort. Prisen fremgår af kortet, der nu lægges i stakken med brugte kort, medmindre man ønsker at erhverve sig ruterettighederne (se nedenfor).

    Ruterettigheder

    Når man har afsluttet en flyvning, hvor man er fløjet til en bestemt destination, må man købe ruterettighederne til den destination.
    Ejer man ruterettighederne, kan man opkræve landingspenge, når modspillerne lander i den pågældende lufthavn. Beløbets størrelse fremgår af ruterettighedeskortet. Har man flere ruterettigheder i et bestemt område, stiger det beløb, man kan opkræve. På brættet markerer man, at man ejer ruterettighedenre ved at lægge en af sine otte rute-rettighedsbeviser på den pågældende lufthavn.
    Hvis man har otte ruterettigheder og ønsker en ny, er man nødt til at sælge en af sine gamle. Man kan enten sælge den til banken for halv pris, eller sælge den til en af modstanderen. I så fald aftaler man selv prisen.
    Spillerne må indbyrdes bytte og købe ruterettigheder lige så tosset, som de vil.

    Fallit

    Hvis en spiller ikke kan betale, hvad han skylder, må han sælge en eller flere ruterettigheder til banken eller andre spillere. Hvis han stadig ikke har penge nok, udgår han af spillet.

    Sådan vinder du spillet

    Jumbo Jet slutter, når der kun er en spiller tilbage. Denne har selvfølgelig vundet. En mere human udgave er, at lade spillet slutte, når der er gået et bestemt stykke tid. Alle spillere tæller derpå op, hvor mange penge, deres selskab ejer (ruterettigheder har den fulde værdi. Det samme gælder det reserveringskort, som man er i gang med at udføre). Spilleren med flest penge vinder spillet.

    Vurdering af Jumbo Jet

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Med player-elimination og total afhængighed af, hvad terningerne viser, er Jumbo Jet akkurat som Matador ikke noget godt familiespil. En for en bliver folk sendt ud af spillet. Bevares, du har mulighed for at handle med de øvrige spillere i forsøget på at opbygge de rigtige rutenet, men det er også din absolut eneste chance for at påvirke spillets udfald. Resten af tiden er du totalt i hænderne på lykkens gudinde – og vi ved alle, hvor lunefuld hun er.






    Kommentarer til Jumbo Jet