2 - 4 spillere
60+ min
7+ år
  • familiespil
  • Regler på dansk

    Fuldrigger

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 19. August 2011

    Fuldrigger: Stort sejlskib med mindst tre og op til fem master, alle rigget med råsejl.
    Kilde: Den store Danske.

    Målet i Fuldrigger er skrabe flest mulig penge sammen. Du sejler rundt i verden og køber og sælger varer, og samtidig udbygger du dit handelsimperium ved at købe nye skibe og oprette handelsstationer. Bliver dine konkurrenter for irriterende, har du altid mulighed for at erklære handelskrig og sende dine kaperskibe af sted.

    Opsætning

    • En spiller udpeges til at passe banken.
    • Hver spiller får 100 dukater af banken.
    • Hver spiller vælger en farve og tager tre skibe i den farve.
    • Spillerne afgør ved terningekast, hvilke hjemby de har (spilleren, der slår højst, vælger først, derpå vælger næsthøjeste etc.).

    Selve spillet

    Spilleren, der valgte hjemby først, begynder. Derpå fortsætter turen venstre om.
    Under en spillers tur må han handle vare og købe nye skibe og fæstninger samt flytte sine skibe.

    Sejllads: Spilleren kaster tre terninger og lægger øjnene sammen. Hver af spillerens skibe må flytte det antal felter. Man må gerne flytte færre felter. Et skib må ikke anløbe og forlade en havneby i samme tur. Der må gerne stå flere skibe på samme felt.

    Undervejs på verdenshavene kan man møde storme, isbjerge og andre udfordringer. De er markeret med symboler på brættet:

    • Medvind: Skibet flytter tre ekstra felter.
    • Modvind: Skibet flytter tre felter mindre.
    • Storm: Kast to terninger: Hvis man slår to eller tre, går skibet ned.
    • Isbjerg: Kast to terninger: Hvis man slår fem, går skibet ned.
    • Vindstille: Kast to terninger: Hvis man slår syv eller lavere, flyttes skibet til vindstillefeltet og ligger stille næste omgang.
    • Farlige skær: Kast to terninger: Hvis man slår to eller tre, forliser skibe. Slår man højere, kender man nu skæret (der er markeret med et bogstav) og kan ignorerer det i fremtiden.
    • Piratfarvand: Kast to terninger. Hvis man slår fire, mister man lasten. Slår man to eller tre, mister man skib og last. Kaperskibe kan ignorerer piraterne. Hvis en spiller ejer en fæstning inden for to felters afstand til et piratfelt, kan spilleren ignorer piraterne.

    Skibe: Et skib koster 100 dukater og begynder altid i spillerens hjemby. Skibe kan sælges tilbage til banken for 75 dukater. Man får ikke noget for eventuelle vare om bord på skibet.
    Man kan ikke eje mere end seks skibe.

    Fæstninger: En spiller kan købe en fæstning i en by, hvis et af hans skibe står i byen. Prisen er 100 dukater. Fremover skal andre spillere betale 10 dukater i afgift for hver køb og salg i havnen. Spilleren, der ejer fæstningen, kan også sælge vare i byen for 10 dukater højere end angivet i byens liste. Spillere må gerne indbyrdes handle fæstninger. De aftaler selv prisen.
    Man kan ikke eje mere end seks fæstninger.

    Handel: I alle byer er det angivet, hvilke varer, man kan købe og sælge og til hvilken pris. Hvis en vare er markeret med et K, betyder det, at varer kun kan købes i byen. Hvis den er markeret med et S, betyder det, at varer kun kan sælges i byen.
    Et skib kan kun rumme én vare. Når man køber en vare, markerer man det, ved at placere en varebrik på skibet.
    Man skal transportere en vare mindst 10 felter, før den må sælges. Hvis man i samme tur vil sælge mere en ladning af samme vare i en by, falder prisen med 10 dukater per ladning, der sælges.

    Handelskrig: En spiller kan udruste et eller flere skibe som kaperskibe og føre handelskrig mod andre spillere. Man kan udruste kaperskibe i sin hjemby eller i en by, hvor man har en fæstning. Det sker ved at sætte et kapersejl på skibet, der nu ikke kan transportere vare. Spilleren kan nu angribe andre spilleres skibe eller fæstninger.
    Man angriber ved at kaste to terninger. Jo flere skibe man angriber med, desto større er chancen for succes. I spillets reglerbog kan man se, om man har succes.

    Chancekort: Hver gang, der er bankspillerens tur, trækkes et kort fra chancebunken, og alle spillere skal rette sig efter kortet.

    Vinderen

    Når tiden er gået, tæller man spillernes formuer. Købsværdien af skibe, fæstninger og varer gøres op og lægges sammen med spillerens dukater. Den spiller, der har fleste dukater, vinder.

    Hvis alle spillere undtagen en mister alle deres skibe, vinder spilleren, der har skibe tilbage.

    Vurdering af Fuldrigger

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Fuldrigger udkom i 1987 og blev samme år udpeget til Årets Familiespil af Legetøjsbranchens Fællesråd.
    Spillet er en god introduktion til strategispil, men det har dog rigtig mange indbyggede svagheder. Primært at man meget hurtigt lærer, hvilke handelsruter, der kan betale sig, og så gælder det bare om at sejle på dem og være heldig med terningerne.






    Kommentarer til Fuldrigger