2 - 4 spillere
30+ min
12+ år
  • temaspil
  • Kortspil
  • Fantasy
  • Chaos Marauders

    Uffe Jochumsen af Uffe Jochumsen d. 24. October 2010

    Før den store kaoshær kan drage i krig, er det nødvendigt at få de interne ting på plads blandt orkerne. Dit mål er, før de andre ork klaner, at få samlet dig en hær som kan repræsentere det fineste orkracen har at byde på – eller i det mindste hvad de kan byde på. Find din mest luskede ork attitude frem og smør stemmebåndene, for der skal råbes Waaaaaaagh!

    Setup

    Hver spiller tager en battleline papstreg hver, og ligger den foran sig. Kortene blandes, og lægges i én stak, med plads til en discard pile ved siden af. De små keglemarkører deles ud, en farve til hver spiller. The Cube of Devastation (jep, det hedder den fine sekssidede terning) lægges så alle kan nå den.

    Kortene

    Følgende korttyper findes i spillet:

    • Lilla kort. De mest almindelige, og er angrebsorker du kan bruge umiddelbart efter nedlægningen (se Angreb længere nede)
    • Røde kort – dette er warmachines – og deres crew. NB! Der skal samles et sæt (2 eller 3 kort), der skal ligge i den rigtige rækkefølge, for at få angrebs- og victorypoint værdien beskrevet på kortet
    • Blå kort. Ingen orker uden skattekister, og her er masser. Tæller kun som VP ved opgørelse af samlede point
    • Grå kort. Lusede og uduelige goblinoider, men de er jo altid med når orkerne skal i kamp

    Runderne

    Papstykket repræsenterer battleline 2, mens bordpladsen ovenfor og nedenfor er hhv line nr. 1 og 3.
    Den med mest grønt tøj på starter med at trække et kort fra stakken, og følger retningslinierne på det. Kort med lilla, grå, røde og blå kanter (og nogle grønne) kan ligges på en battleline. Spilleren fortsætter med at trække kort indtil en af følgende turn-ending kort kommer op:

    • Der trækkes et kort med samme symbol (nederst midtfor på et kort) som et der ligger på battlelinen i forvejen
    • Der trækkes et grønt kort
    • Der trækkes et musician eller et standard bearer kort, og man har allerede 3 (et for hver battleline) i forvejen
    • Der trækkes et kort som man ikke vil eller kan lægge i en af sine battlelines

    Angreb

    Når du har samlet dig en komplet battleline, som består af en Standard bearer til venstre, er mindst 4 kort lang og har en musician til højre, kan du angribe en af modstandernes battlelines, der IKKE er komplette, og som har mindre attackscore end din line. Du kan kun angribe med en line der bliver komplet i din egen tur. Hvis en modstander færdiggør en af dine lines, så er angrebsmuligheden forspildt.

    Ved angreb rulles The Cube of Devastation, og der er 5/6 (orcish eye på terningen) chance for at det lykkedes, hvorefter alle modstanderens lilla kort ryger i discard pilen, og resten kan/skal overtages af dig. Hvis du ikke klarer det (Mark of Chaos på terningen), så flygter din hær, og du discarder alle lilla og grå kort, og den du angreb får blå og røde. Surt!

    Undtagelser

    Der er som i ethvert ork samfund en masse uskrevne regler, undtagelser og “gælder kun for mig” ting. Læs derfor regelbogen om disse, gennemgangen her vil blive for omfattende og er fint forklaret i reglerne.

    Hvordan vinder du?

    Når en spiller har færdiggjort 3 battleliner er spillet slut, og man tæller victory points op efter reglerne. Spilleren med de 3 liner har selvfølgelig en fordel, men det er ikke sikkert han eller hun vinder, da der er mange faktorer der spiller ind, bl.a. antallet af kort, skatte m.m.

    Vurdering af Chaos Marauders

    Uffe Jochumsen
    Uffe Jochumsen mener ...

    Her er et spil, der er meget nemt at sætte op. Det tager maksimalt 30 minutter at spille, det er underholdende og uforudsigeligt, da kampen kan vende fra kort til kort. Selvom det fint spilles 2, er det klart sjovest med 4, hvor det bliver meget mere kaotisk og sværere at forudsige hvem der er foran.






    Kommentarer til Chaos Marauders