2 - 6 spillere
180+ min
10+ år
  • familiespil
  • temaspil
  • Terningspil
  • Regler på dansk

    Travspillet med V65

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 23. November 2017

    Velkommen på travbanen. I Travspillet med V65 kontrollerer hver spiller en travstald, som vedkommende skal få til blive den mest økonomisk fordelagtige. Programmet står på køb af heste, træning af krikkerne og selve væddeløbene. Undervejs kan du score ekstra penge ved at forudsige, hvilken heste der vinder løbene.

    Den inderste bane er klart den hurtigste i svingende, men der er risiko for, at man bliver klemt inde.

    Setup

    • Hver spillet får et V65-kort.
    • Hver spiller vælger en staldfarve og tager en hestebrik og plasticfod i den valgte farve (er der kun tre spillere, får hver spiller to hestebrikker. Er der kun to spillere, får hver spiller tre hestebrikker).
    • Hver spiller får seks indsatsbrikker i staldfarven.
    • Hver spiller får seks markeringskjul i staldfarven.
    • Hvis der er fire, fem eller seks spiller, får hver spiller 35.000 kroner. Er der tre spillere, får de hver 50.000 kroner. Hvis der kun er to spillere, får de hver 65.000 kroner.

    Runder i Travspillet med V65

    Spillet foregår i runder, hvor man først køber heste (auktion) og træner dem. Derpå afvikles to løb, hvor spillerne samtidig spiller på, hvilken heste der vinder løbene.
    Når der er kørt to løb, sælger man de fleste af sine heste, hvorefter man starter forfra. Det gentages, indtil det sjette og økonomisk mest givtige løb – grandprixet – er kørt.
    Her følger en gennemgang af de enkelte elementer i spillet.

    Auktion

    Auktion før første løb: Spilles indledes med en auktion, hvor hestekortene 1 til 12 er til salg. De 12 hestekort blandes og et tilfældigt trækkes. Spillerne kan nu byde på det trukne kort. Mindsteprisen fremgår af hestekortet, og mindste spring i buddene er 100 kroner. Hvis ingen byder på en hest, lægges den nederst i bunken, og et nyt hestekort trækkes.
    Antallet af heste, hver spiller skal købe, afhænger af antallet af spillere.

    Spillere  Heste 
    To spillere Seks heste
    Tre spillere Fire heste
    Fire, fem eller seks spillere To heste

    Auktionen fortsætter, indtil alle spillerne har købt det antal heste, de ønsker. Når man køber en hest, sætter man et markeringsskjul ud for det laveste tal på hestens formindikator.

    Auktion før tredje løb: Alle de heste, som spillerne solgte tilbage til banken efter andet løb, er på auktion sammen med hestekort 13 til 16. Auktionen foregår ellers på samme vis. Dog er der ikke noget krav om, hvor få heste en spiller må købe. Man må dog ikke købe flere end beskrevet ovenfor.

    Auktion før femte løb: Alle de hestekort, der ikke ejes af en spiller, er på auktion. Den foregår ellers på samme vis. Dog er der ikke noget krav om, hvor få heste en spiller må købe. Man må dog ikke købe flere end beskrevet ovenfor.

    Træningen med 12 heste er i fuld gang.

    Træning

    Når hestene er købt, er det tid til at træne dem. Heste, man har købt i tidligere runder, skal også trænes. Det foregår på følgende vis:

    • Spillerne placer deres nummereret hestebrikker på Staldfeltet på træningsbanen.
    • Alle spillerne slår med den almindelige terning, og den, der slår højest, begynder. Herefter fortsætter turen i urets retning.
    • I en spillers tur slår han med den almindelige terning og flytter sin hestebrik med laveste nummer det antal felter, og udfører den handling, som fremgår af det felt, han landede på. Derpå slår han for sin hestebrik med næstlaveste nummer. Sådan fortsætter han, indtil alle hans heste har rykket. Derpå fortsætter turen til næste spiller.
    • Når en hest når feltet ‘træning slut’, skal man ikke slå mere for den hest.
    • Når alle heste er færdigtrænet, vælger hver spiller, hvilke heste der deltager i de to næste løb. Bemærk, at der ved nogle løb er bestemte krav, som hestene skal opfylde. Det fremgår af travprogrammet. Herudover gælder følgende regler:
    • En hest må ikke deltage i begge løb.
    • Er der fire, fem eller seks spillere, må hver spiller kun deltage med en hest i hvert løb. Er der tre spillere, må hver spiller deltage med to heste i hvert løb, og er der kun to spillere, må hver deltager stille med tre heste i hvert løb.
      Opstilling til et løb foregår på følgende vis:
    • Hestene med det laveste tal på formindikatoren står inderst. Har flere heste samme tal, slår man med en terning om, hvem der skal stå inderst.
    • Hestenes startplaceringer markeres også på felterne ‘Placering i løbet’ på spilbrættet.
    • Man løber mod uret.

    Væddemål

    Når der er klarhed over hestenes startplacering før et løb, er det tid til at satse på de heste, man tror kan vinde det. Det sker på totalisatorbrættet, og følgende regler skal overholdes:
    • Man må satse på alle heste – altså ikke kun ens egne.
    • Hvis der er seks heste med i et løb, må man kun satse på tre af dem. Hvis der er fire eller fem heste, må man kun satse på to af dem. ‘
      Man satser ved hjælp af sine seks indsatsbrikker. De placeres med bagsiden opad på den/de heste, man tror på. Betaling sker først efter løbet, og man behøver ikke bruge alle sine brikker.

    Et langt løb er i fuld gang. Feltet er godt splittet, men intet er afgjort endnu.

    Løbstid

    Hver spiller betaler nu afgift for de heste, han har med i løbet. Prisen varierer fra løb til løb og fremgår af løbskortet.
    Hesten på bane 1 startet, derpå hesten på bane to og så videre. Hver gang det er en hest tur, slår den ejer med to terninger: en almindelig terning og travterningen.

    • Travterningen afgør, hvor langt hesten må flytte. Hesten må flytte det antal felter, som travningen viser. Den må flytte et ekstra felt, hvis dens formindikator er større eller lig med det tal, som man har slået.
    • Den almindelige terning afgør, om man skal trække et travkort. Det er tilfældet, hvis man slå en etter eller sekser. Travkortet trækkes, efter at man har flyttet.
      Inden man flytter, må man spille eventuelle kort, man fik under træningen. Dog kun et per tur.
      Når man flytter, skal man altid bevæge sig fremad. Det betyder, at det er muligt at blive klemt inde, så ens hest ikke kan flytte sig den runde. Trist, men travverdenen er hård og ubarmhjertig.
    • Første hest over målstregen vinder løbet. De øvrige heste kæmper videre, indtil alle er i mål.

    Gevinster

    Følgende udføres nu:

    • Spillerne får nu udbetalt gevinster ifølge travprogrammet.
    • Den vindende hest formindikator flyttes et trin opad. Tilsvarende flyttes den tabende hests formindikator et trin nedad.
    • Alle de spillere, der har satset på den vindende hest, flytter markeringsskjuleren på V65-kortet.
    • Alle indsatsbrikker på totalisatorpladen vendes, og spillerne betaler den sum penge til banken, som de har satset. Derpå slås der op i odds- og uddelingstabellen, hvor meget de spillere, der har satset rigtigt, skal have udbetalt. Dernæst tager alle spillerne deres indsatsbrikker tilbage.
    • Endelig blandes bunken med travkort.

    Sådan vinder du spillet

    Spilleren med flest penge (hestenes værdi tæller ikke med) efter sjette løb vinder spillet. Forinden skal man dog lige huske at udbetale eventuelle præmier for at have gættet de rigtige vindere gennem alle seks løb (V65). Der er 30.000 kroner til deling for at have satset på den rigtige vinder i alle seks løb. Der er 15.000 kroner til deling for at have fem rigtige.

    Vurdering af Travspillet med V65

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Jeg har rigtig gode minder om spillet fra min barndom i 80’erne. Min lillebror delte absolut ikke min begejstring, men bøjede sig dog alligevel i ny og næ, da antallet af andre spil, vi kunne spille, var begrænset.
    Spillet er pænt avanceret, sin alder taget i betragtning, men har et par store minusser. Held spiller en stor rolle, og spillet tager alt for lang tid. De første løb kan være meget underholdende, men så bliver der for meget gentagelse. En mulighed er at stoppe efter to løb og så notere, hvad de enkelte deltagere ejer. Man kan så genoptage spillet en anden dag, og på den vis undgå, at det bliver så langtrukkent.






    Kommentarer til Travspillet med V65