2 - 10 spillere
90+ min
11+ år
  • krigsspil
  • temaspil
  • Horror
  • Science fiction
  • Tannhäuser

    Johnn Esbensen af Johnn Esbensen d. 19. August 2010

    I 1949 rasede 1. verdenskrig fortsat. The Reich og the Union kæmpede for at få overtaget og muligheden for, at slutte den nu 35 år lange krig.
    Magtbalancen blev pludseligt ændret, da professor Hans Kamler og the Reich’s 13. okkulte division, ved en arkæologisk udgravning i Europa fandt oldgamle relikvier, som kunne åbne portalen til Helvede.

    I denne verden fyldt med okkultisme og oldgamle ritualer foregår brætspillet Tannhäuser. Spillerne indtager rollen, som soldater i enten the Reich eller the Union.

    Setup

    • Først vælges spillets sværhedsgrad. Der kan vælges mellem Easy, Normal og Hard. Dette afgører hvor meget støtte(reinforcement) du kan få gennem spillet. I Easy kan du få to af dine dræbte soldater tilbage som reinforcement, i Normal én soldat, mens du i Hard ikke kan få reinforcement.
    • Herefter vælges Game Mode (se nedenfor)
    • Spillerne bliver enige om hvem der spiller the Reich og hvem der spiller the Union
    • Spillepladen har to sider, der er på den side et kort over borgen Ksiaz og på den anden side et kort over katakomberne under borgen. Spillerne vælger sammen hvilket kort de vil spille på. (I Story Mode er kortet bestemt i forhold til hvilke scenario der spilles)
    • Herefter vælger spillerne de karakterer de vil spille med. Hver spiller skal have 5 karakterer, 3 helte og 2 menige soldater.
      (I grundspillet medfølger der kun 5 karakterer til hver fraktion)
    • Til hver af disse karakterer skal der vælges en udstyrs pakke(Combat, Stamina eller Command/Mental). Disse udstyrs pakker indeholder bl.a. våben, udstyr, førstehjælp og særlige evner. Valg af udstyrs pakker sker skjult, så den anden spiller ikke kan udstyre sine karakterer efter dine valg.
    • Herefter vælges evt. bonus udstyr. Bonus udstyr tokens kan findes i diverse udvidelser eller på spillets hjemmeside.
    • Nu skal der vælges indgangssteder på kortet. Dette afgøres ved terning slag. Den der slår højst vælger indgangssted først.
    • Til slut sættes spillepladen op efter den valgte Game Mode.

    Runderne

    Uanset hvilken Game Mode der spilles, afvikles runderne efter samme model.
    I hver spillerunde har hver karakter en action- og en movement fase.

    • Initiativ Hver spillerunde indledes med, at hver spiller ruller initiativ – d10 + antal dræbte soldater i spillet.
    • Afvikling Den spiller der vandt initiativ, afvikler efter eget valg sin første karakters action- og movement fase. Herefter afvikler spiller nr. 2 sin første karakters action- og movement fase. Dette fortsætter til alle karakterer har haft deres action- og movement fase.
    • Movement fasen Hver karakter har et antal movement point, der angiver antallet af felter, som denne må rykke i en runde. Movement fasen kan når som helst afbrydes af action fasen. Når action fasen er fuldført og hvis karakteren har flere movement point tilbage, fortsættes dennes movement fase.
    • Action fasen En karakter kan kun udføre én action i hver runde, henholdsvis angrib en modstander, Bull Rush en modstander, brug eget udstyr, smid/giv udstyr væk og /eller samle udstyr op, aktiver en action cirkel eller undersøg en kasse.

    Vinderen

    Spillet kan spilles i forskellige Game Modes, der bestemmer målet med spillet.

    1. Story Mode – hver spiller har bestemte opgaver, som skal løses. Den spiller der løser sine opgaver først vinder
    2. Death Match Mode – som navnet antyder, gælder det om at slå alle den anden spillers soldater ihjel, inden han slår dine soldater ihjel
    3. Capture the Flag Mode – den der først erobrer 2 af fjendens flag og planter dem på eget entry point eller på egen flag placering vinder
    4. Domination Mode – her gælder det om at dominere 4 zoner samtidig. Dette gøres ved at placere egne flag på 4 Objective Circels samtidig. Den der gør dette først vinder

    De 4 Game Modes har lidt forskellige regler og setup. Derfor bliver der i denne beskrivelse taget udgangspunkt i Death Match Mode, som umiddelbart er den letteste Mode for nye spillere.

    Vurdering af Tannhäuser

    Johnn Esbensen
    Johnn Esbensen mener ...

    Spillepladerne er forsynet med Fantasy Flight Games snedige Pathfinding System der er et system af farvede cirkler, der nemt og overskueligt viser, om karakterer på spillepladen kan se (og derved angribe) hinanden. Cirklerne angiver også de felter, som bruges i forbindelse med Movement fasen.

    Brætspillets mange Game Modes gør det både sjovt og udfordrende. Spillet er designet til 2 spillere, hvor hver spiller styrer alle karakterer for den en eller den anden fraktion. Spillet kan dog spilles af op til 10, hvor hver spiller så nøjes med at styre én karakter.

    De oprindelige regler der fulgte med spillet (og som er benyttet i denne gennemgang), er ret forvirrende og rodet. Man kan derfor med fordel hente de nye og reviderede regler på Fantasy Flight Games hjemmeside






    Kommentarer til Tannhäuser