2 - 5 spillere
90+ min
14+ år
  • strategispil
  • temaspil
  • Science fiction
  • Star Wars: Imperial Assault

    Jesper Hagen af Jesper Hagen d. 12. March 2015

    Oprørerne har ødelagt Dødsstjernen, og der er atter håb i galaksen. Imperiet, der har mistet sit ultimative våben, kæmper for at komme over det knusende nederlag. Imens de sidste stumper af Dødsstjernen stadig regner ned over oprørerernes base på Yavin 4, planlægger imperiet sin hævn mod oprørsbasen.

    Pludselig bliver der sendt radiosignaler fra en af imperiets forposter, som ligger i nærheden af oprørsbasen. En lille eliteenhed bliver sendt mod forposten. Deres mission er at få slukket for signalet – for enhver pris …

    I Star Wars: Imperial Assault påtager spillerne sig rollen som oprørere, der skal løse forskellige opgaver i de medfølgende scenarier. Én spiller skal imidlertid spille det mægtige galaktiske imperium, der er hævntørstigt, eftersom de lige har mistet den første Dødsstjerne. Denne spiller fungerer som en slags Game Master og har således ansvaret for at sætte missioner op og holde styr på spillet. Rebellerne får hver en helt, som de styrer og udvikler igennem de forskellige missioner.

    Sådan kommer du i gang med Star Wars: Imperial Assault

    I æsken finder du – udover figurer, pap og regler etc. – en “Learn to Play” guide, som indeholder et introscenarie og introduktion til de mest basale regler og mekanikker i spillet. Denne spilbeskrivelse tager udgangspunkt i “Learn to Play” reglerne, og der vil derfor være yderligere mekanikker og detaljer i spiller, som ikke er dækket af beskrivelsen.

    Hvert af spillets scenarier indeholder en vejledning til samling af det kort, som scenariet udspiller sig på, en oversigt over hvilke døre og genstande der er på kortet samt en oversigt over hvilke enheder imperiet har til rådighed i scenariet.

    1. Spilleren der styrer imperiet samler kortet, som det er beskrevet i scenariet.
    2. Oprørerne vælger deres helt og tager heltekortet og de tilhørende udstyrskort samt spilfiguren. Udover deres helte får de hver især et activation-token, som de skal bruge til at markere, om de har haft deres tur eller ej.
    3. Imperiet placerer sine tropper på kortet

    Spillet kan herefter begynde.

    Spillets forløb

    Selve spillet foregår over en række runder, som hver især er delt ind i en aktiverings- og en statusfase. En runde er slut, når samtlige oprørere og alle imperiets tropper har haft deres tur. Oprørerne og imperiet tager på skift en tur indtil alle har haft en (eller for imperiets vedkommende flere). I modsætning til for eksempel Descent tager oprørerne således ikke alle deres ture inden det er imperiets tur.

    Aktiveringsfasen

    Når en figur aktiveres kan spilleren foretage to actions med denne. En action kan være:

    • Bevægelse: figuren får mulighed for at bevæge sig et antal felter svarende til figurens “speed”
    • Angreb: forsøg at nedkæmpe en fjende
    • Interaction: at åbne døre, samle skatte eller bruge en computerterminal
    • Hvile: spring en action over for at samle kræfter
    • Special: brug en særlig handling, som fremgår af dit heltekort eller et udstyrskort

    Oprørerne kan – i modsætning til imperiets tropper – vælge at angribe to gange i samme runde. Når oprørerne har aktiveret deres helt, vender de deres activation-token, så man kan se, at de har haft deres tur i denne runde.

    Imperiet aktiverer ikke nødvendigvis kun en figur ad gangen. For eksempel kan en gruppe storm troopers bestå af tre figurer, der alle skal aktiveres på én gang. I så fald skal skal spilleren, der styrer imperiet, tage to actions med alle tre figurer inden det igen er oprørernes tur.

    Statusfasen

    Når alle spillerne har haft deres tur, starter statusfasen. Denne fase går i store træk ud på, at spillerne gør klar til næste runde. Det vil sige, at de klargør deres kort og vender deres activation-token.

    Det er imidlertid også i denne fase, at imperiet har mulighed for at kalde på forstærkninger enten ved at sende helt friske tropper i kamp eller ved at sende erstatninger for de tropper, som oprørerne måtte have haft held med at besejre. De enkelte scenarier indeholder nærmere regler for, hvilke tropper imperiet har i reserve.

    Kamp i Star Wars: Imperial Assault

    Kamp

    i Star Wars: Imperial Assault indledes ved, at den aktive spiller, meddeler hvilken fjendtlig figur spilleren vil angribe. Herefter ruller spilleren det antal angrebsterninger, som hans figur og eventuelle anvendte våben og figurens særlige evner giver ret til. Angrebsterninger kan rulle både tal og symboler.

    Tallene, der kun skal bruges i forbindelse med angreb med skydevåben, angiver hvor mange felter et angreb kan række over. Rulles der eksempelvis fire, kan en spiller altså ramme en modstander, der er op til fire felter væk.

    Symbolerne

    kan være ”damage” eller ”surge”. Modstanderen tildeles som udgangspunkt én skade for hvert damage symbol, der rulles. Surge symbolerne kan bruges til aktive særlige evner, som kan være angivet på enten heltekort eller på de våben, der anvendes i forbindelse med angrebet. Disse evner kan for eksempel være, at modstanderen bliver slået bevidstløs ved angrebet, eller at modstanderen tager ekstra skade.

    Hvis angrebet rammer, skal forsvarene spiller rulle det antal forsvarsterninger, som hans figur og eventuelle anvendte våben giver ret til. Forsvarsterninger kan kun rulle symboler, som kan være enten ”block”, ”evade” eller ”dodge”. For hvert block symbol, der rulles, trækkes der ét point fra den skade, som angrebet ellers ville have gjort. Hvert evade symbol giver ret til at annullere én af de surge symboler, som angriberen rullede – og dermed altså også den evne, som angriberen ville have brugt. Rulles der et evade symbol lykkedes det helt at undgå angrebet.

    Hver figur – såvel oprørernes helte som Imperiets tropper – har en helbredsværdi, som er udtryk for, hvor meget skade figuren kan tage, før den er besejret. Der er imidlertid forskel på, om der er en af oprørernes helte eller en af Imperiets tropper, der bliver besejret på denne måde.

    Skulle en oprørerne være så uheldig at tager skade svarende til sin helbredsværdi, bliver helten såret. Spilleren skal derfor vende figurens heltekort med bagsiden opad. Den sårede (og altså ikke helt så seje) helt kan herefter fortsat deltage i scenariet. Tager helten herefter atter skade svarende til sin helbredsværdi, bliver helten imidlertid nødt til at trække sig tilbage og kan således ikke deltage yderligere i scenariet.

    Imperiets tropper har derimod kun én chance. Tager en af disse skade svarende til sin helbredsværdi, fjernes den pågældende figur fra brættet med det samme.

    Hvornår er Imperiet så besejret?

    Som det tidligere er nævnt, indeholder de enkelte scenarier særlige regler for, hvornår enten oprørerne eller Imperiet har vundet det konkrete scenarie. At vinde et enkelt scenarier er imidlertid blot udtryk for en sejr i ét enkelt slag i den galaktiske konflikt og dermed ikke en endelig sejr!

    Er man en gruppe venner (eller fjender), der beslutter sig for at spille spillets kampagne igennem, vil det have en betydning for, hvordan kampagnen udvikler sig, hvem der vinder de enkelte scenarier, men den endelige vinder kåres først, når kampagnen er helt slut.

    Det er altså langt fra givet, at Imperiet overhovedet bliver besejret!

    Vurdering af Star Wars: Imperial Assault

    Jesper Hagen
    Jesper Hagen mener ...

    Hvis man er bare lidt fan af Star Wars universet og brætspil er Imperial Assault et must-have. Spillet er i den velkendte lækre Fantasy Flight Kvalitet, og de medfølgende figurer er fyldt med lækre detaljer. Figurerne er desværre ikke malede fra fabrikken, men det kan der, som det kan ses på de til denne beskrivelse fotograferede figurer, rettes op på med lidt maling og en god portion tålmodighed.

    Det

    forhold at oprørere og imperiets tropper hele tiden skiftes til at tage en tur giver spillet en helt anden dynamik end eksempelvis Descent, hvor alle spillerne afviklede deres tur før overlorden fik en tur, hvilket ofte resulterede i, at overlorden ikke have nogle monstre at flytte med i sin tur.

    Styrkeforholdet mellem oprørernes helte og Imperiets tropper er ramt ret godt. Spilleren, der spiller Imperiet, får således ikke følelsen af, at Imperiets tropper blot er kanonføde, der skal flyttes rundt på brættet for at oprørerne skal have noget at more sig med at skyde efter. Imperiets tropper kan bide fra sig! Oprørerne er således ofte nødt til at tænke kreativt og kan ikke altid bare forlade sig på den klassiske strategi med at skyde på alt, hvad der rører sig.






    Kommentarer til Star Wars: Imperial Assault