Quantum

Helle Perrier af Helle Perrier d. 6. December 2014

Quantum er et strategisk rumspil, hvor den står på terninger, terninger og flere terninger. Du styrer en flåde af rumskibe, og så gælder det ellers om at være den første nation, der erobrer rummet. Det handler om blodig krig og kolonisering.

Opsætning af Quantum

Placér brikkerne, der skal udgøre startkortet. Startkortets størrelse og sammensætning afhænger af antallet af spillere, vejledning findes i regelbogen.
Hver spiller vælger en nation og tager det tilhørende spillerark, samt syv terninger og fem quantumkuber i matchende farve.

Placer én terning i research og én i dominans på arket. De skal begge være ettere.
Tag tre terninger fra og rul dem – de er dine startskibe. Hvis du er utilfreds med resultatet, kan du rulle om, men du skal dog rulle alle terningerne om, og du skal beholde resultatet.
Den spiller, der har fået den lavest samlede terningesum, starter med at placere en af sine quantumkuber på en planets startområde. Derefter fortsætter man uret rundt. Når alle har valgt startsted, placerer man sine skibe ved siden af sin planet.
Den sorte og hvide angrebsterning placeres ved siden af brættet.
De to typer af advance-kort blandes – de mørke gambit-kort og de lyse command-kort lægges i hver deres bunke, som så blandes. Tre af hver kort placeres med forsiden op ved siden af brættet.

Nu er I klar til at spille Quantum.

Sådan spilles Quantum

Formålet med spillet er at erobre sektoren ved at placere alle ens quantumkuber på brættet. Man kan både bygge quantumkuber eller vinde dem gennem kamp.
Man skal forestille sig, at quantumkuberne er enorme energihøstere, der leverer kraften til rumskibene og fungerer som militære udposter for din flåde. Når en quantumkube én gang er blevet placeret på brættet, kan den ikke fjernes igen.
Der er seks typer af skibe, symboliseret ved tallene på terningerne. Hvert skib har desuden nogle specielle egenskaber, der er forklaret på spillerbrættet.

  1. – er den langsomme, men kraftfulde battlestation
  2. – er flagskibet
  3. – er den aggressive destroyer
  4. – er den alsidige fregat
  5. – er den fleksible interceptor
  6. – er den lynhurtige, men sårbare spejder

Hver spillers tur er delt op i to faser:

Første fase – handlinger

Hver spiller kan lave op til tre handlinger på sin tur.
Reconfigure – tag chancen og rul et af dine skibe om til noget andet. Bliv ved med at slå, indtil du har slået noget andet end starttallet.
Deploy – hvis du har mistet et skib i kamp, kan du tage det fra din losseplads, og sætte det tilbage på brættet ved siden af en planet, der har en af dine quantumkuber.
Move/attack – dine skibe kan flyttet sig det antal øjne, deres terning viser. Man kan skifte retning så mange gange man vil, men man kan ikke flyttet gennem planeter eller diagonalt. Hvis du ikke vil angribe, skal du slutte din tur i et tomt felt. Hvis du vil angribe, flytter du ind i et felt, hvor en fjendes skibe står. Du slår med den sorte angrebsterning, han slår med den hvide forsvarsterning. Det tal I slår, lægges til jeres skibs tal – det laveste tal vinder. Ved uafgjort vinder angriberen. Hvert skib kan kun angribe/flytte én gang per tur.

Vinder angriberen, ruller taberen sin terning om og placerer den i sin losseplads. Angriber vinder én dominans og taberen mister én. Kommer ens dominansterning op på seks, får man lov til at placere en quantumkube.
Lykkes det forsvareren at modstå angrebet, flytter angriberen blot sit skib, tilbage til hvor det kom fra.
Bygge en quantumkube – Det kræver to handlinger at bygge en kube. For at bygge skal man have skibe omkring en planet, hvor skibenes tal lagt sammen giver præcis det tal, der står på planeten. Der skal desuden være en ledig plads til kuben, og man kan ikke bygge to gange på samme planet.

Forskning – øg tallet på din forskningsterning med ét. Når du får en sekser, får du et videnskabeligt gennembrud, der belønnes med et kort, efter du har taget dine handlinger. Sæt derefter din terning tilbage på ét.

Anden fase – få kort

Når en spiller er færdig med sine handlinger, får vedkommende:
Ét kort for hvert videnskabeligt gennembrud.
Ét kort for hver quantumkube, der blev placeret denne runde.

Der er to typer af kort:

  • De hvide kort giver spilleren en vedvarende fordel i et eller andet felt. det kunne eksempelvis være, at man får et videnskabeligt gennembrud på en firer i stedet for en sekser.
  • De sorte kort er her-og-nu-kort, der skal spilles med det samme og som enten sabotorer fjenden eller giver dig selv en fordel.

Hver gang der er blevet taget et kort, vendes i et nyt i den respektive farve.

Så er det næste spillers tur.

Sådan slutter Quantum

Det øjeblik en spiller placerer sin sidste kube på brættet, får vedkommende sejren. Så enkelt er det.

Vurdering af Quantum

Helle Perrier
Helle Perrier mener ...

Quantum ligner ikke noget særligt ved første øjekast. At rumskibene ikke er detaljerede miniaturer, men derimod terninger får straks en til at tænke på manglende funding eller slet og ret dovenskab. Det er vitterligt ikke imponerende. Men hold da op for en lille genistreg, der gemmer sig bag de mange terninger. Det kræver god taktisk sans at få placeret sine skibe rigtigt, ligesom krig og diplomati uundgåeligt bliver er en del af konceptet. Quantum formår at koge episk rumkrig ned til et enkelt lille spil, der er fyldt med tema og alligevel kan spilles på under en time. Det er et meget dynamisk spil, hvor der sker noget hele tiden i et omskifteligt univers. Det kan anbefales alle med hang til terninger og rumkrig.
Det anmeldte spil er den franske udgave, men det kan naturligvis erhverves på engelsk.






Kommentarer til Quantum