3 - 6 spillere
30+ min
12+ år
  • familiespil
  • partyspil
  • Regler på dansk

    Pixo

    Rasmus Skat Andersen af Rasmus Skat Andersen d. 9. maj 2019

    Pixo er et dansk udviklet spil, som minder om en avanceret udgave af Tegn og Gæt. I modsætning til det spiller man ikke i hold, men alle mod alle. Hver spiller skal i starten af spillet lave et antal tegninger, der skjules i pixoboksene. Modstanderne skal så gætte tegningerne, som langsomt afsløres. Man får point ved at gætte modstanderens tegninger, og ved at ens egne tegninger bliver gættet. Sidstnævnte gælder dog ikke, hvis ens tegning er helt afsløret, så man har altid en interesse i at holde den delvis skjult.

    Målet i Pixo er være hurtigst til at komme en omgang rundt om brættet.

    Setup

    Setup er lidt forskelligt, afhængigt af antallet af spillere.

    • Setup for tre spillere
    • Hver spiller tager en spillebrik og en pixoboks i samme farve. Spillebrikken placeres på det tilsvarende farvefelt på spillepladen.
    • Hver spiller styrer også den pixo-boks, der er placeret diagonalt overfor ens farve på brættet.
    • Hver spiller trækker nu et ordkort og tegner alle seks ord på hvert sit stykke papir. To af tegningerne kommer nu i spillerens to pixo-bokse og låger lukkes, så tegningen er skjult. Pixo-boksen anbringes på dens plads på spillepladen. Resten af tegninger er et lager, som man bruger af, efterhånden som ens ord bliver gættet. Bemærk at modstanderne ikke må se tegningerne.
    • Setup for fire/fem spillere
    • Hver spiller tager en spillebrik og en pixoboks i samme farve. Spillebrikken placeres på det tilsvarende farvefelt på spillepladen.
    • Der trækkes lod om, hvem af spillerne der skal have en ekstra pixoboks, så alle seks er i brug. Den ekstra pixoboks kaldes jokerboksen.
    • Hver spiller trækker nu et ordkort og tegner fire af de seks ord på hvert sit stykke papir. Spillerrne kommer en tegning i alle deres pixo-bokse og lukker lågerne. Pixo-boksen anbringes på dens plads på spillepladen. Resten af tegninger er et lager, som man bruger af, efterhånden som ens ord bliver gættet. Bemærk at modstanderne ikke må se tegningerne.
    • Setup for seks spillere
    • Hver spiller tager en spillebrik og en pixoboks i samme farve. Spillebrikken placeres på det tilsvarende farvefelt på spillepladen.
    • Hver spiller trækker et ordkort og tegner det ord, der står ud for spillerens farve. Tegningen lægges i spillerens pixo-boks, der lukkes, og placeres på dens plads på spillepladen. Bemærk at modstanderne ikke må se tegningerne.

    Ved at gætte de andres tegninger - eller få sin egen tegning gættet - får man lov til at flytte sin brik frem på brættet.

    Runder i Pixo

    Yngste deltager begynder. Vedkommende ruller pixo-tegningen, der kan vise fire forskellige bogstaver – P, I, X og O – og tegnene + og -. Slår man …

    • P, I, X eller O: Spilleren må åbne eller lukke en låge med det viste bogstav. Man må vælge en hvilke som helst pixoboks, også ens egen.
    • + eller -: Spilleren skal flytte en modstanders brik et felt frem/tilbage.
      Når man har gjort det, som terningen viste, må spilleren gætte på en af modstandernes tegninger. Antallet af åbne låger afgør, hvor meget et rigtigt gæt giver.
      Hvis alle fire låger i en pixobox er åbnet, kommer der en gætterunde. Den aktive spiller gætter først, og herefter skiftes spillerne til at gætte i urets retning. Til slut har den aktive spiller et gæt mere – medmindre tegningen er gættet selvfølgelig.

    Antal lukkede låger Gætteren  tegneren 
    4 4 feltpoint 2 feltpoint
    3 3 feltpoint 2 feltpoint
    2 2 feltpoint 2 feltpoint
    1 1 feltpoint 2 feltpoint
    0 (gætte-runden) 4 feltpoint 0 feltpoint

    Hvis en tegninger bliver gættet, rykker man sin egen brik og i de fleste tilfælde også tegnerens brik x antal felter frem på spilbrættet. Bemærk, at hvis lågen ud mod en spiller er åben, bliver ruten, man skal gå, et felt længere.

    Derpå går turen videre til næste spiller i urets retning.

    Alle tegningerne i Pixo forestiller navneord. Men må ikke bruge tal, men gerne bruge pile eller rebusser for at hjælpe de øvrige spillere med at gætte, hvad tegningen forestiller.

    Når en tegning gættes

    Når en spillers tegning er gættet, skal spilleren tage sin pixoboks ud af spillet og anbringe en ny tegning i den. Samtidig fortsætter spillet, og man springes over, hvis man ikke har fået sin pixoboks tilbage på plads.
    Bemærk, at hvis man spiller med joker-bokse (hvis man er fire eller fem deltagere), så overtager den spiller, der gættede tegningen, jokerboksen. Det vil sige, det er den persons tegning, der nu anbringes i pixoboksen.

    Sådan vinder du spillet

    Første deltager, der når hele pladen rundt, vinder. Hvis to spillere kommer i mål samtidig, vinder gætteren.

    Vurdering af Pixo

    Rasmus Skat Andersen
    Rasmus Skat Andersen mener ...

    Pixo er et underholdende selskabsspil. Der skal lige bruges noget tid i starten på at lave tegninger, og her kan det anbefales at sætte en tidsgrænse – for eksempel fem minutter – så alle ikke skal sidde og vente på, at den sidste spiller får gjort sig færdigt.
    Spillets komponenter er af høj kvalitet. Dog er tegningen tydeligvis ikke blevet testet, inden man sendte spillet i produktion. Det er for nemt at forveksle ‘I’ og ‘‘ og ‘X’ og ‘‘. Her kan man fordel lige give ‘’ og ‘’ et tur med en rød sprittusch.
    Spillet har en tendens til at ende meget lige – ikke mindst takket være ‘+’ og ‘-’ på pixoterningen, der jo har en tendens til at skubbe den førende bagud og den bagerste fremad. Det giver spænding lige til det sidste.






    Kommentarer til Pixo